loading
På bilden syns personal från svenska Kustbevakningen som räddar migranter i sjönöd under insatsen på Medelhavet 2015.  Foto: Kustbevakningen/TT
På bilden syns personal från svenska Kustbevakningen som räddar migranter i sjönöd under insatsen på Medelhavet 2015. Foto: Kustbevakningen/TT
Utrikes

Flyktingströmmen tilltar från Libyen till EU

Epoch Times

Det varmare vädret får människor från Afrika och Mellanöstern att ge sig ut på den livsfarliga båtresan från Libyen till Italien.

Kustbevakningen, som deltar i EU:s gränsövervakning, räknar med att de som försöker korsa havet blir fler än tidigare.

På bara fyra dagar i början av förra veckan kom drygt 5 500 människor med båtar från Libyen till Italien i hopp om ett bättre liv i EU. Statistiken från FN-organet IOM motsvarar drygt en fjärdedel av dem som kommit samma väg sedan det nya året. Siffran skvallrar om att säsongen precis har inletts och att hundratusentals andra kommer att ge sig ut på samma resa innan året är slut.

– Sjön är inte lika hård nu som under vintermånaderna och risken att frysa ihjäl i vattnet är mindre. Det händer tyvärr rätt ofta under januari och februari, säger IOM:s talesperson Joel Millman.

Sämre båtar än tidigare

Migranterna som korsar Medelhavet har minskat drastiskt jämfört med i fjol. Fram till den 22 mars i år låg siffran på drygt 25 000 människor - alltså mer än sex gånger färre än de 163 000 som kom under samma tidsperiod 2016.

Den enskilt största förklaringen till nedgången är EU:s flyktingavtal med Turkiet som försvårat rutten mellan Turkiet och den grekiska övärlden - men dödsfallen är fler. Hittills har 559 människor omkommit, av dem har 515 dött på den så kallade centralrutten mellan Libyen och Italien.

Millman säger att den stora skillnaden mot tidigare är att båtarna som smugglarna använder är mindre sjödugliga.

– Det finns de som luras till EU för att hamna i prostitution och människohandel, och såklart många andra som har släkt och vänner som gjort samma resa. Det är beklagligt att en del medelklassfamiljer i Afrika säljer allt de har för att betala de tusentals euro som resan kostar, de låter sig övertygas om att livet är bättre i Europa och att det kommer att vara värt det så länge de överlever.

Sverige skickar fartyg

Svenska Kustbevakningen skickar ett spaningsflygplan till havet mellan Italien och Libyen under maj för att delta i EU:s gränsövervakningsoperation Triton och bidrar med kombinationsfartyget KBV 002 Triton i samma område under juni-augusti.

Kustbevakningen deltog i operationen med systerfartyget Poseidon under sommaren 2015. Kenneth Neijnes, biträdande operativ chef, väntar sig fler migranter än då.

– Det finns ett högt tryck av migranter som vill komma till EU, och det finns också fler migranter i Libyen än tidigare. Min bild är att det är människor som har en jävligt besvärlig situation där de bor och lever, och som vill få det prövat i EU om de har flyktingskäl, säger han.

(TT)


Sveriges insats på Medelhavet

Just nu deltar Sverige med två patrullbåtar som är stationerade på den grekiska ön Lesbos. Tio svenskar ingår i insatsen som pågått sedan oktober 2015 och upphör i slutet av april.

Under maj skickar Sverige ett havsövervakningsflygplan till den italienska ön Sicilien. Fem personer ingår i styrkan.

Kombinationsfartyget KBV 002 Triton befinner sig på Medelhavet mellan Italien och Libyen för att kontrollera EU:s havsgräns och rädda migranter i sjönöd. Den roterande besättningen på 24 personer utgörs av personal från Kustbevakningen, svensk polis och sjukvårdare.

EU:s gränsövervakningsoperation Triton leds av Italien.

Källa: Kustbevakningen

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
På bilden syns personal från svenska Kustbevakningen som räddar migranter i sjönöd under insatsen på Medelhavet 2015.  Foto: Kustbevakningen/TT
På bilden syns personal från svenska Kustbevakningen som räddar migranter i sjönöd under insatsen på Medelhavet 2015. Foto: Kustbevakningen/TT
Utrikes

Flyktingströmmen tilltar från Libyen till EU

Epoch Times

Det varmare vädret får människor från Afrika och Mellanöstern att ge sig ut på den livsfarliga båtresan från Libyen till Italien.

Kustbevakningen, som deltar i EU:s gränsövervakning, räknar med att de som försöker korsa havet blir fler än tidigare.

På bara fyra dagar i början av förra veckan kom drygt 5 500 människor med båtar från Libyen till Italien i hopp om ett bättre liv i EU. Statistiken från FN-organet IOM motsvarar drygt en fjärdedel av dem som kommit samma väg sedan det nya året. Siffran skvallrar om att säsongen precis har inletts och att hundratusentals andra kommer att ge sig ut på samma resa innan året är slut.

– Sjön är inte lika hård nu som under vintermånaderna och risken att frysa ihjäl i vattnet är mindre. Det händer tyvärr rätt ofta under januari och februari, säger IOM:s talesperson Joel Millman.

Sämre båtar än tidigare

Migranterna som korsar Medelhavet har minskat drastiskt jämfört med i fjol. Fram till den 22 mars i år låg siffran på drygt 25 000 människor - alltså mer än sex gånger färre än de 163 000 som kom under samma tidsperiod 2016.

Den enskilt största förklaringen till nedgången är EU:s flyktingavtal med Turkiet som försvårat rutten mellan Turkiet och den grekiska övärlden - men dödsfallen är fler. Hittills har 559 människor omkommit, av dem har 515 dött på den så kallade centralrutten mellan Libyen och Italien.

Millman säger att den stora skillnaden mot tidigare är att båtarna som smugglarna använder är mindre sjödugliga.

– Det finns de som luras till EU för att hamna i prostitution och människohandel, och såklart många andra som har släkt och vänner som gjort samma resa. Det är beklagligt att en del medelklassfamiljer i Afrika säljer allt de har för att betala de tusentals euro som resan kostar, de låter sig övertygas om att livet är bättre i Europa och att det kommer att vara värt det så länge de överlever.

Sverige skickar fartyg

Svenska Kustbevakningen skickar ett spaningsflygplan till havet mellan Italien och Libyen under maj för att delta i EU:s gränsövervakningsoperation Triton och bidrar med kombinationsfartyget KBV 002 Triton i samma område under juni-augusti.

Kustbevakningen deltog i operationen med systerfartyget Poseidon under sommaren 2015. Kenneth Neijnes, biträdande operativ chef, väntar sig fler migranter än då.

– Det finns ett högt tryck av migranter som vill komma till EU, och det finns också fler migranter i Libyen än tidigare. Min bild är att det är människor som har en jävligt besvärlig situation där de bor och lever, och som vill få det prövat i EU om de har flyktingskäl, säger han.

(TT)


Sveriges insats på Medelhavet

Just nu deltar Sverige med två patrullbåtar som är stationerade på den grekiska ön Lesbos. Tio svenskar ingår i insatsen som pågått sedan oktober 2015 och upphör i slutet av april.

Under maj skickar Sverige ett havsövervakningsflygplan till den italienska ön Sicilien. Fem personer ingår i styrkan.

Kombinationsfartyget KBV 002 Triton befinner sig på Medelhavet mellan Italien och Libyen för att kontrollera EU:s havsgräns och rädda migranter i sjönöd. Den roterande besättningen på 24 personer utgörs av personal från Kustbevakningen, svensk polis och sjukvårdare.

EU:s gränsövervakningsoperation Triton leds av Italien.

Källa: Kustbevakningen

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024