loadingMensskydd som bindor och tamponger blir en utgift som många fattiga familjer har svårt att klara. Foto: Jessica Gow/TT
Mensskydd som bindor och tamponger blir en utgift som många fattiga familjer har svårt att klara. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Fattiga familjer i Sverige har inte råd att köpa mensskydd

Göran Jacobson

Många flickor i Sverige vågar inte be föräldrarna om pengar för att kunna köpa mensskydd. Anledningen är att familjen saknar pengar till sådana utgifter. Flickorna använder toalettpapper i stället.

Enligt Matpriskollen har priset på mensskydd inte ökat nämnvärt det senaste året. Det rör sig om en genomsnittlig prisökning på nio procent. Men när kostnaden för matvaror, drivmedel och el har ökat tvingas många familjer att prioritera. Då blir det inte lika viktigt att köpa mensskydd.

– Många tror att mensfattigdom är något som finns i andra länder, men vi möter det varje vecka, säger Sara Malmvall på Göteborgs stadsmission till TT.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMensskydd som bindor och tamponger blir en utgift som många fattiga familjer har svårt att klara. Foto: Jessica Gow/TT
Mensskydd som bindor och tamponger blir en utgift som många fattiga familjer har svårt att klara. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Fattiga familjer i Sverige har inte råd att köpa mensskydd

Göran Jacobson

Många flickor i Sverige vågar inte be föräldrarna om pengar för att kunna köpa mensskydd. Anledningen är att familjen saknar pengar till sådana utgifter. Flickorna använder toalettpapper i stället.

Enligt Matpriskollen har priset på mensskydd inte ökat nämnvärt det senaste året. Det rör sig om en genomsnittlig prisökning på nio procent. Men när kostnaden för matvaror, drivmedel och el har ökat tvingas många familjer att prioritera. Då blir det inte lika viktigt att köpa mensskydd.

– Många tror att mensfattigdom är något som finns i andra länder, men vi möter det varje vecka, säger Sara Malmvall på Göteborgs stadsmission till TT.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024