loadingStockholmsutställningen 1930 var en estetiskt omvälvande och visionär historia. Festplatsen i kvällsljus. Foto: Public Domain
Stockholmsutställningen 1930 var en estetiskt omvälvande och visionär historia. Festplatsen i kvällsljus. Foto: Public Domain
Krönika

Den moderna stadens (genom)brott

Jerker Söderlind

Den 16 maj 1930 öppnade Stockholmsutställningen och en ny ideologi och människosyn såg världens ljus. Närmare fyra miljoner besökare kunde under fyra sommarmånader pröva på att äta pinnglass, köpa sin första hot-dog och vandra bland abstrakt konst, lådformade villor och lamellhus. Utställningen banade väg för efterkrigstidens rivningar och miljonprogram, skriver Jerker Söderlind.


De verkligt stora katastroferna administreras av goda människor som understöds av goda människor som tror på en god sak och bekämpar det onda.” Willy Kyrklund, ”Om godhet”, 1988.

Stockholm 1930. Flaggspel, fyrverkerier, militärorkestrar, fontäner och visionära invigningstal. Den 16 maj öppnades Stockholmsutställningens utställningsområde på båda sidor av Djurgårdsbrunnsviken i Stockholm – bara något stenkast från den gamla stadens monumentala stilarkitektur från sekelskiftet längs Strandvägen, den täta kvartersstad med varierad arkitektur som enligt utställningens tankesätt – av objektiv teknisk och ekonomisk nödvändighet – måste ersättas av rationella, enhetliga, och billiga bostadsenheter för den nya tidens hygieniska och sunda människotyp. Historien kan nog inte fullt ut begripas i efterhand, men utställningen illustrerar hur en handfull övertygade personer på rätt tid och plats kan sätta en snöboll i rullning som inte går att stoppa.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingStockholmsutställningen 1930 var en estetiskt omvälvande och visionär historia. Festplatsen i kvällsljus. Foto: Public Domain
Stockholmsutställningen 1930 var en estetiskt omvälvande och visionär historia. Festplatsen i kvällsljus. Foto: Public Domain
Krönika

Den moderna stadens (genom)brott

Jerker Söderlind

Den 16 maj 1930 öppnade Stockholmsutställningen och en ny ideologi och människosyn såg världens ljus. Närmare fyra miljoner besökare kunde under fyra sommarmånader pröva på att äta pinnglass, köpa sin första hot-dog och vandra bland abstrakt konst, lådformade villor och lamellhus. Utställningen banade väg för efterkrigstidens rivningar och miljonprogram, skriver Jerker Söderlind.


De verkligt stora katastroferna administreras av goda människor som understöds av goda människor som tror på en god sak och bekämpar det onda.” Willy Kyrklund, ”Om godhet”, 1988.

Stockholm 1930. Flaggspel, fyrverkerier, militärorkestrar, fontäner och visionära invigningstal. Den 16 maj öppnades Stockholmsutställningens utställningsområde på båda sidor av Djurgårdsbrunnsviken i Stockholm – bara något stenkast från den gamla stadens monumentala stilarkitektur från sekelskiftet längs Strandvägen, den täta kvartersstad med varierad arkitektur som enligt utställningens tankesätt – av objektiv teknisk och ekonomisk nödvändighet – måste ersättas av rationella, enhetliga, och billiga bostadsenheter för den nya tidens hygieniska och sunda människotyp. Historien kan nog inte fullt ut begripas i efterhand, men utställningen illustrerar hur en handfull övertygade personer på rätt tid och plats kan sätta en snöboll i rullning som inte går att stoppa.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024