loadingInrikesminister Mikael Damberg (S). Foto: Epoch Times-arkivbild
Inrikesminister Mikael Damberg (S). Foto: Epoch Times-arkivbild
Inrikes

Damberg utesluter inte dykningar vid Estonia

Epoch Times

Efter upptäckten av ett stort hål i M/S Estonias vrak har det framförts krav på en ny utredning. Inrikesminister Mikael Damberg (S) säger till SVT:s Morgonstudion att han inte är främmande för nya undersökningar.

– Vi måste ta reda på vad som orsakade hålet och få mer klarhet i vad det betydde för olyckans förlopp, säger han till tv-kanalen.

M, KD och SD kräver ny utredning

Tidigare har Estland krävt att man gör en ny utredning. Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna kräver också nya undersökningar.

Mikael Oscarsson, försvarspolitisk talesperson för Kristdemokraterna, säger till TV4 Nyheterna att det finns många frågetecken kring Estoniakatastrofen.

– Vi är skyldiga offren, överlevande, svenska folket, Estland, Finland att Sverige nu är med på att försöka ta reda på vad som verkligen hände.

Damberg utesluter inte att M/S Estonias gravfridslag upphävs för att få till stånd en ny utredning. Han vill dock först veta om svenska haverikommissionen anser att dykningar är nödvändiga. Samtidigt har Stefan Löfven (S) tidigare sagt nej till en ändring av lagen om gravfrid.

– Expertmyndigheterna behöver tid för att utreda hur man bäst går vidare. Det är viktigt att inte stressa fram besked. Det blev tydligt direkt efter katastrofen när politikerna tidigt gav besked man senare fick backa ifrån, säger Mikael Damberg till SVT.

Nyligen skickade Estlands utrikesminister Urmas Reinsalu ett brev till utrikesminister Anne Linde (S). Där listas fyra förslag på åtgärdspunkter för att ta reda på hur färjan sjönk. Bland annat vill man identifiera eventuella hål och var hålen finns, och man vill ta reda på när skadan uppkom.

Wallmark: Lagen får inte vara ett hinder

Hans Wallmark, utrikespolitisk talesperson för Moderaterna, säger till TV4 Nyheterna att brevet ”är ganska starkt formulerat och det finns ett tydligt önskemål”. Han menar att det är viktigt att Sverige ”som ett gott grannland till Estland och till Finland hörsammar detta”.

– Är det så att den svenska lagen förhindrar den undersökning som behöver göras vad gäller hålet i skrovet, då måste ju svensk lag ändras med respekt för att det är en plats under gravfrid.

– Men svensk lagstiftning får inte vara det som hindrar att man nu gör den undersökning många ställer ett rimligt krav på.

Det var i slutet av september som dokumentärfilmen, ”Estonia – fyndet som ändrar allt”, publicerades på Dplay. I materialet avslöjas ett fyra meter stort hål på fyra meter i fartygets styrbordssida.

852 människor dog när M/S Estonia gick under i september 1994. Tidigare har anhöriga, överlevare och flera andra krävt att vraket ska undersökas för att få en förklaring varför färjan kunde sjunka på mindre än en timma.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingInrikesminister Mikael Damberg (S). Foto: Epoch Times-arkivbild
Inrikesminister Mikael Damberg (S). Foto: Epoch Times-arkivbild
Inrikes

Damberg utesluter inte dykningar vid Estonia

Epoch Times

Efter upptäckten av ett stort hål i M/S Estonias vrak har det framförts krav på en ny utredning. Inrikesminister Mikael Damberg (S) säger till SVT:s Morgonstudion att han inte är främmande för nya undersökningar.

– Vi måste ta reda på vad som orsakade hålet och få mer klarhet i vad det betydde för olyckans förlopp, säger han till tv-kanalen.

M, KD och SD kräver ny utredning

Tidigare har Estland krävt att man gör en ny utredning. Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna kräver också nya undersökningar.

Mikael Oscarsson, försvarspolitisk talesperson för Kristdemokraterna, säger till TV4 Nyheterna att det finns många frågetecken kring Estoniakatastrofen.

– Vi är skyldiga offren, överlevande, svenska folket, Estland, Finland att Sverige nu är med på att försöka ta reda på vad som verkligen hände.

Damberg utesluter inte att M/S Estonias gravfridslag upphävs för att få till stånd en ny utredning. Han vill dock först veta om svenska haverikommissionen anser att dykningar är nödvändiga. Samtidigt har Stefan Löfven (S) tidigare sagt nej till en ändring av lagen om gravfrid.

– Expertmyndigheterna behöver tid för att utreda hur man bäst går vidare. Det är viktigt att inte stressa fram besked. Det blev tydligt direkt efter katastrofen när politikerna tidigt gav besked man senare fick backa ifrån, säger Mikael Damberg till SVT.

Nyligen skickade Estlands utrikesminister Urmas Reinsalu ett brev till utrikesminister Anne Linde (S). Där listas fyra förslag på åtgärdspunkter för att ta reda på hur färjan sjönk. Bland annat vill man identifiera eventuella hål och var hålen finns, och man vill ta reda på när skadan uppkom.

Wallmark: Lagen får inte vara ett hinder

Hans Wallmark, utrikespolitisk talesperson för Moderaterna, säger till TV4 Nyheterna att brevet ”är ganska starkt formulerat och det finns ett tydligt önskemål”. Han menar att det är viktigt att Sverige ”som ett gott grannland till Estland och till Finland hörsammar detta”.

– Är det så att den svenska lagen förhindrar den undersökning som behöver göras vad gäller hålet i skrovet, då måste ju svensk lag ändras med respekt för att det är en plats under gravfrid.

– Men svensk lagstiftning får inte vara det som hindrar att man nu gör den undersökning många ställer ett rimligt krav på.

Det var i slutet av september som dokumentärfilmen, ”Estonia – fyndet som ändrar allt”, publicerades på Dplay. I materialet avslöjas ett fyra meter stort hål på fyra meter i fartygets styrbordssida.

852 människor dog när M/S Estonia gick under i september 1994. Tidigare har anhöriga, överlevare och flera andra krävt att vraket ska undersökas för att få en förklaring varför färjan kunde sjunka på mindre än en timma.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024