loading

Den estniska regeringen vill att det utförs nya dykningar vid M/S Estonia. Foto: Dplay
Den estniska regeringen vill att det utförs nya dykningar vid M/S Estonia. Foto: Dplay
Utrikes

Estland pressar på Sverige om dykningar vid Estonia

Epoch Times

Den estniska regeringen vill att det utförs nya dykningar vid M/S Estonia. Detta efter att en dokumentär har avslöjat ett stort hål i skrovet. I ett brev till Sveriges regering listar man flera förslag på åtgärder, rapporterar Aftonbladet.

Det är Estlands utrikesminister Urmas Reinsalu som har skickat ett brev till utrikesminister Anne Linde (S). Där listas fyra punkter som anses vara av vikt för att få reda på vad som hände när färjan sjönk.

Identifiera eventuella hål

Man vill bland annat undersöka om färjan har rört på sig under årens lopp och identifiera eventuella hål i vraket och var hålet finns. Man vill också ta reda på när skadan uppkom och hur det har påverkat katastrofförloppet.

Inrikesminister Mikael Damberg (S) svarar Estlands regering att man föreslår en diskussion om ”möjliga alternativa åtgärder”. Detta för att respektera ”den internationella överenskommelsen om gravfrid” och skydda M/S Estonia ”från alla former av störande aktiviteter”.

I slutet av september publicerades dokumentärfilmen, ”Estonia – fyndet som ändrar allt”, på Dplay. I filmmaterialet avslöjas ett stort hål på fyra meter i fartygets styrbordssida.

Krav på ny utredning

Tidigare har Estlands premiärminister Jüri Ratas krävt att det görs en ny utredning om M/S Estonia. Nyligen beslutade Estland att inleda en preliminär bedömning av de nya uppgifterna.

852 människor dog när M/S Estonia gick under i september 1994. Tidigare har anhöriga, överlevare och många andra krävt att vraket ska undersökas för att få en förklaring varför färjan sjönk på mindre än en timma.

Estlands tidigare statsåklagare och den som ledde den estländska utredningen, Margus Kurm, har tidigare kritiserat haverikommissionens rapport. Nyligen sade han att han är övertygad om att M/S Estonia sjönk på grund av en kollision med en ubåt.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Den estniska regeringen vill att det utförs nya dykningar vid M/S Estonia. Foto: Dplay
Den estniska regeringen vill att det utförs nya dykningar vid M/S Estonia. Foto: Dplay
Utrikes

Estland pressar på Sverige om dykningar vid Estonia

Epoch Times

Den estniska regeringen vill att det utförs nya dykningar vid M/S Estonia. Detta efter att en dokumentär har avslöjat ett stort hål i skrovet. I ett brev till Sveriges regering listar man flera förslag på åtgärder, rapporterar Aftonbladet.

Det är Estlands utrikesminister Urmas Reinsalu som har skickat ett brev till utrikesminister Anne Linde (S). Där listas fyra punkter som anses vara av vikt för att få reda på vad som hände när färjan sjönk.

Identifiera eventuella hål

Man vill bland annat undersöka om färjan har rört på sig under årens lopp och identifiera eventuella hål i vraket och var hålet finns. Man vill också ta reda på när skadan uppkom och hur det har påverkat katastrofförloppet.

Inrikesminister Mikael Damberg (S) svarar Estlands regering att man föreslår en diskussion om ”möjliga alternativa åtgärder”. Detta för att respektera ”den internationella överenskommelsen om gravfrid” och skydda M/S Estonia ”från alla former av störande aktiviteter”.

I slutet av september publicerades dokumentärfilmen, ”Estonia – fyndet som ändrar allt”, på Dplay. I filmmaterialet avslöjas ett stort hål på fyra meter i fartygets styrbordssida.

Krav på ny utredning

Tidigare har Estlands premiärminister Jüri Ratas krävt att det görs en ny utredning om M/S Estonia. Nyligen beslutade Estland att inleda en preliminär bedömning av de nya uppgifterna.

852 människor dog när M/S Estonia gick under i september 1994. Tidigare har anhöriga, överlevare och många andra krävt att vraket ska undersökas för att få en förklaring varför färjan sjönk på mindre än en timma.

Estlands tidigare statsåklagare och den som ledde den estländska utredningen, Margus Kurm, har tidigare kritiserat haverikommissionens rapport. Nyligen sade han att han är övertygad om att M/S Estonia sjönk på grund av en kollision med en ubåt.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024