Baletten Giselle har nypremiär på Kungliga Operan
Kungliga Baletten i nypremiär av Giselle. På bilden: Haruka Sassa som Giselle och Desislava Stoeva som Myrtha. Foto: Markus Gårder


Ett av romantikens mästerverk, baletten Giselle, sattes ursprungligen upp på Parisoperan 1841. Denna Kungliga Operans uppsättning är ballerinan Natalia Makarovas version av verket. Den har nypremiär den 6 september. 

Giselle består av två akter med koreografi av Jules Perrot och Jean Coralli. Musik av Adolphe Adam. Libretto av Théophile Gautier och Vernoy de Saint-Georges.

– Under repetitionerna har det varit underbart att se hur koreografen till en ny generation dansare förmedlar hemligheten bakom en stil där minsta nödvändiga rörelse är ett själsligt uttryck, säger balettchefen Nicolas Le Riche

Vid nypremiären dansas de ledande rollerna av Haruka Sassa (Giselle), Dawid Kupinski (Albert) och Calum Lowden (Hilarion). Kungliga Hovkapellet leds av Nathan Brock.

Kungliga Baletten i nypremiär av Giselle. På bilden: Desislava Stoeva som Myrtha. Dansare ur Kungliga Baletten. Foto: Marcus Gårder

Så här beskriver Natalia Makarova sin tolkning av verket:

– Giselle har förändrats genom tiderna. Tidigare fanns drag av melodramteater. Min tolkning söker ett djupare uttryck på ett naturligt och enkelt sätt. En tolkning där dramatik och känsla ryms i en abstrakt ram. Giselles historia är evig, som hos Shakespeare, oberoende av tid och rum.

Baletten är en saga om kärlek och svek, där publiken får följa Giselle och Albert genom lycka, kärlek och sorg, och när de konfronteras med frågan som vi människor i alla tider ställt oss : Hur långt skulle jag gå för den jag älskar?.

Giselle tog ämnen som låg i tiden kring mitten av 1800-talet och som alltjämt fascinerar: naturromantik och en smak för det orimliga.

– Det uttrycker en vilja att återupptäcka enkelheten och autenticiteten hos ett "oskuldsfullt" liv mot bakgrund av den nya, bullrande staden, men även en form av verklighetsflykt, en önskan att fly in i en fantasivärld, bort från en tillvaro som uppfattades som alltför vardaglig och materialistisk, säger Nicolas Le Riche. 

Baletten framförs 12 gånger till och med 4 oktober.

Hjälp oss att driva tidningen vidare! 
En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss