Alexandra De Paoli: Fantastiska blåbär – så bevarar du näringen bäst
En näringsbomb i närheten av oss, för magen, synen, minnet eller bara som kosttillskott. Foto: Eva Sagerfors


Varför köpa pulver på importerade bär när vi har näringsbomben blåbär runt knuten? Pulver är enkelt att göra själv, men man ska känna till dess effekt. Örtexperten Alexandra De Paoli berättar mer om nyttobäret, men också hur man bäst kan bevara näringen.

Näringsrika bärpulver är populära i hälsokostaffärerna, och enkelt att krydda sin smoothie, yoghurt eller gröt med. För ett par år sedan när det var nytt med supermat och superbär i olika former gjorde Alexandra De Paoli, örtterapeut och journalist, en jämförelse av näringsinnehållet i olika importerade bär med våra nordiska bär. Hon läste i näringstabeller och kom fram till:

– Vi har ju superbär; hela skogen är full av nordiska superbär!

Om hon sedan bara får välja ett bär att satsa på, så blir det blåbär eftersom det har störst och bredast användningsområde.

Torra blåbär stoppar, färska sätter fart

Men hon påminner om att de torkade bären och de färska har helt olika effekt på magen. Den som har lätt för att få förstoppning gör klokt i att istället välja färska eller frysta bär.

Framför allt får man bättre nattseende. Där har blåbär en direktverkande effekt.

Förklaringen finns i garvämnena i bäret. När blåbären torkas koncentreras dessa så att man på en mindre mängd bär får i sig relativt mycket garvämnen. Några matskedar torkade blåbär eller pulver kan hjälpa den som är lös i magen.

Färska och frysta blåbär innehåller mycket vätska och fibrer, som sätter fart på tarmrörelserna och fungerar som bulkmedel så att magen kommer i gång. Vill man få igång magen och lösa en förstoppning behöver man äta ungefär en halv liter blåbär per dag.

Lycka i blåbärsskogen.

Bra för nattföraren

Blåbär har länge varit känt inom folkmedicinen, framför allt för magen, men dagens forskare har också upptäckt våra blåbär.

– Det är så roligt att man har börjat forska mer på bär och undersöka vad de innehåller och att de har börjat rikta blickarna mot det vi har hemma och inte bara det som finns i andra länder.

Alexandra berättar att blåbär är bra både för minnet och för synen. Det är ämnet neomyrtillin som stärker de små blodkärlen, mikrokärlen, som finns i hjärnan och i ögonen. Därför får vi bättre minne och bättre syn.

Framför allt får man bättre nattseende. Där har blåbär en direktverkande effekt, säger Alexandra. Ska man ut och köra långt på natten så ät några matskedar blåbär innan. Det verkar direkt och avtar efter 12 timmar. Då får man fylla på igen. Svarta vinbär har samma effekt.

Om jag förvarar en växt hel i en burk så håller den sig bättre, jämfört med om jag förvarar den sönderklippt eller ännu värre som ett pulver.

Alexandra De Paoli, örtterapeut

Färgämnet i blåbär, antocyanin, är en antioxidant som motverkar många processer i kroppen. Det kan till exempel hjälpa till att motverka demenssjukdomar.

Lagra som sylt, torkat eller fryst?

När det gäller att bevara så mycket som möjligt av näringen rekommenderar Alexandra att frysa bären precis som de är. På det sättet skyddas näringen.

– Ett helt blåbär i frysen ligger färdigförpackat i sitt skal.

Tänker man enbart på näringsinnehållet så går man miste om en del när man kokar sylt av bären, på grund av värmen.

De torkade bären får också ett sämre näringsinnehåll, så det kan vara bra att tänka efter hur mycket man vill ha torkat och sedan frysa resten.

Alexandra i blåbärsriset som blommar i mängder.

Förvara torkade bär hela

För att behålla mest näring i en torkad växt eller bär så rekommenderar Alexandra att spara växten eller bäret i sin hela form. Kontakten med syret i luften ger en oxidering så att näringen minskar.

– Om jag förvarar en växt hel i en burk så håller den sig bättre, jämfört med om jag förvarar den sönderklippt eller ännu värre som ett pulver.

Därför kan det vara så stor smakskillnad mellan ett te på påse med pulvriserade örter och ett te gjort på hela örter som man själv har plockat och förvarat hela i burken, berättar Alexandra.

När hon själv gör nässelpulver som näringstillskott brukar hon ta fram torkade nässlor och mixa för en månad i taget. Då hinner det inte tappa så mycket av doften och smaken. Genom att lukta och smaka på växten eller pulvret kan man avgöra kvalitén på det, om det fortfarande innehåller något intressant eller om det har tappat det mesta av sin verkan.

Torka bär

Bred ut bären på en plåt eller i en bärtork. Torka i cirka 40 grader i ett dygn eller mer. Känn då och då på bären för att avgöra när de är tillräckligt torra. Det ska inte komma vätska ur dem när man klämmer på dem. De är klara från att de är som russin, till krispigt torra och kan smulas sönder mellan fingrarna.

Spara bären mörkt i en tät burk, till exempel en glasburk med lock, tills du ska använda dem, som de är eller som pulver. En mortel passar bra till en liten mängd pulver. Använd en mixer om du ska göra mer.

Det går snabbt att mortla bär till smoothien eller frukosttallriken.

För den som vill ta blåbärspulver dagligen som kosttillskott är 1-2 teskedar lagom.

Maximalt med näring

Det allra bästa sättet att konservera blåbären på är, enligt Alexandra, att göra färskpressad juice på dem och sedan mjölksyra den. Mjölksyran hjälper till så att det håller sig länge.

Personligen tycker hon att det är bäst att äta bären som de är, frysta eller färska. Det finns ju att få tag på året runt i affärerna, säger hon.

Men de amerikanska blåbären som man kan köpa i affären, ofta större än våra nordiska och med vitt fruktkött, har inte alls samma näringsinnehåll och inte alls samma mängd antioxidanter som blåbären i våra skogar.

– Det är de här bären som är grejen!

 

Alexandra De Paoli är utbildad örtterapeut och journalist, men har lärt sig om växters effekter på kroppen sedan 7-årsåldern. Sedan 2005 medverkar hon som örtexpert i livsstilsprogrammet Strömsö. Förutom de kunskaper hon har genom egen erfarenhet studerar hon tillgänglig forskning om örter och deras verksamma substanser. Genom sitt arbete vill hon inspirera fler att prova läkeväxter som komplement till annan medicin.