6 livsmedel för vackrare hy
Avokado kan man använda både invändigt och utvändigt.


Skönhet kommer inifrån, det råder ingen tvekan om det. Men huden avspeglar tydligt även den näring du ger din kropp och hur du tar hand om den. I själva verket är huden ditt största organ; den är ansvarig för att skydda dig och hjälper till med att avlägsna avfallsprodukter genom svettning. Huden är ofta det första stället där tecken på inflammation i kroppen visar sig.

Skönhetsindustrin säljer kemiskt baserade hudvårdsprodukter för enorma summor varje år, men har du tänkt på vad du äter? Att lägga till dessa enkla, goda livsmedel kommer att stödja hudens funktion och hålla dig strålande, ungdomlig och, ja, överlag vacker.

Avokado

Huden behöver fett för att hålla sig fuktig och skimrande. Avokado är naturens egen fuktgivare, rik på hälsosamma fettsyror, så använd den inte bara i guacamolen. Gör en ansiktsmask med avokado och få både de inre och yttre fördelarna. Mosa en halv mjuk avokado med en gaffel. Rör ihop 1 msk honung med 2 msk hett vatten och blanda den med avokadon för att få en krämig mask. Applicera i ansiktet (undvik ögonen), låt den göra underverk i 10 minuter, och njut sedan av ett fräscht ansikte.

Chiafrön

Dessa pyttesmå frön är fulla av anti-inflammatoriska omega 3-fettsyror. Inflammation kan visa sig på huden både som finnar och förtida rynkor så beväpna dig med chiafrön.

Låt chiafröna få svälla till en god pudding.

Grön juice 

Färsk grön juice är som en kraftfull, flytande multivitamindryck full av mineraler, klorofyll och antioxidanter. Förutom de återfuktande fördelarna gör bristen på fibrer i saften att näringsämnena absorberas snabbare, går rakt in i blodet och ut i cellerna. Om du inte är så förtjust i att göra juice av grönsaker men ändå vill få nyttan av de hälsosamma, gröna grönsakerna, så prova att lägga en skopa grönsakspulver som finns att köpa på hälsokost, i din favoritsmoothie.

Gurka

Det är inte bara på spa som gurka kan används för att lägga över ögonen. Gurka är både återfuktande och svalkande för kroppen. Att bevara fukten är regel nummer ett för bra hy. Prova att lägga en lermask och lägg på ett par skivor gurka över ögonen, luta dig tillbaka och njut av den välgörande effekten.

Gurka återfuktar och svalkar huden och kroppen.

Surkål och kimchi

Jästa grönsaker är laddade med potent probiotika (”goda bakterier”) som hjälper till att reglera matsmältningen och förebygga finnar och akne. Det finns ett starkt samband mellan tarmens funktion och huden. En frisk tarmflora leder till frisk hud. Du kan hitta rå surkål och kimchi (koreansk mjölksyrad kål) i de flesta hälsokostaffärerna. Eller ett ännu bättre och mer prisvärt alternativ, är att göra din egen kimchi eller surkål.

Mjölksyrejästa grönsaker är laddade med potent probiotika.

Rooiboste

Rooiboste är inte bara rikt på polyfenoler som skyddar huden från att åldras, det är också koffeinfritt så du behöver inte oroa dig för den uttorkande effekt som vanligt te och kaffe har. Rooiboste lugnar också magen, så prova en kopp när du känner dig lite klen.

Rooiboste skyddar huden och lugnar magen.

Ge din kropp det den behöver, du kommer inte bara att må bra, din hud kommer att tacka dig genom att återspegla din skönhet för omgivningen.

Denna artikel publicerades ursprungligen på www.drfranklipman.com