loadingTelefonförsäljarna anklagas för att använda aggressiva metoder. Arkivbild. Adam Ihse/TT
Telefonförsäljarna anklagas för att använda aggressiva metoder. Arkivbild. Adam Ihse/TT
Inrikes

Företagen som flest klagar på

TT

Företaget använder skrämsel som säljmetod, menar flera anmälare. Key code security toppar klagolistan hos Konsumentverket och stäms snart i domstol, skriver Göteborgs-Posten.

Under förra året anmäldes Key code security, som säljer nyckelbrickor och säkerhetstjänster, 262 gånger till Konsumentverket. Många av klagomålen gäller en tjänst som ska skydda mot id-stöld och företaget anklagas för att använda skrämseltaktik.

Fakta: Klagotoppen 2015
Anmälningar till Konsumentverket 1 januari-22 december 2015.
1. Key code security 262
2. Autopriser m fl (UPSF OÜ) 246
3. Adressenheten 190
4. Swedfone 154
5. INT förbrukningsartiklar / Samma sol 142
6. Tele 2 / Comviq 136
7. Tre / Hallon 130
8. Telia / Halebop 129
9. Jobform 127
10. Mysafety 126
Källa: Göteborgs-Posten

Konsumentverket inledde ett tillsynsärende mot företaget i våras och planerar att inom kort stämma Key code security, enligt Göteborgs-Posten.

-Anmälningarna är väldigt många och väldigt samstämmiga. Säljaren säger: ”Dina personuppgifter ligger ute på nätet”. Konsumenten blir rädd och tror att det är ett pågående bedrägeri. Det är vilseledande och otillbörlig marknadsföring, säger Carolina Andersson, processråd hos Konsumentombudsmannen, till tidningen.

Key code securitys vd och styrelseordförande Daniel Johansson försvarar bolagets säljmetoder i ett mejl till GP:

”Det är precis så som en id-kapning och efterföljande bedrägeri går till, vi har beskrivit det så tydligt vi har kunnat med avsikten att informera.”

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingTelefonförsäljarna anklagas för att använda aggressiva metoder. Arkivbild. Adam Ihse/TT
Telefonförsäljarna anklagas för att använda aggressiva metoder. Arkivbild. Adam Ihse/TT
Inrikes

Företagen som flest klagar på

TT

Företaget använder skrämsel som säljmetod, menar flera anmälare. Key code security toppar klagolistan hos Konsumentverket och stäms snart i domstol, skriver Göteborgs-Posten.

Under förra året anmäldes Key code security, som säljer nyckelbrickor och säkerhetstjänster, 262 gånger till Konsumentverket. Många av klagomålen gäller en tjänst som ska skydda mot id-stöld och företaget anklagas för att använda skrämseltaktik.

Fakta: Klagotoppen 2015
Anmälningar till Konsumentverket 1 januari-22 december 2015.
1. Key code security 262
2. Autopriser m fl (UPSF OÜ) 246
3. Adressenheten 190
4. Swedfone 154
5. INT förbrukningsartiklar / Samma sol 142
6. Tele 2 / Comviq 136
7. Tre / Hallon 130
8. Telia / Halebop 129
9. Jobform 127
10. Mysafety 126
Källa: Göteborgs-Posten

Konsumentverket inledde ett tillsynsärende mot företaget i våras och planerar att inom kort stämma Key code security, enligt Göteborgs-Posten.

-Anmälningarna är väldigt många och väldigt samstämmiga. Säljaren säger: ”Dina personuppgifter ligger ute på nätet”. Konsumenten blir rädd och tror att det är ett pågående bedrägeri. Det är vilseledande och otillbörlig marknadsföring, säger Carolina Andersson, processråd hos Konsumentombudsmannen, till tidningen.

Key code securitys vd och styrelseordförande Daniel Johansson försvarar bolagets säljmetoder i ett mejl till GP:

”Det är precis så som en id-kapning och efterföljande bedrägeri går till, vi har beskrivit det så tydligt vi har kunnat med avsikten att informera.”

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025