Företaget använder skrämsel som säljmetod, menar flera anmälare. Key code security toppar klagolistan hos Konsumentverket och stäms snart i domstol, skriver Göteborgs-Posten.
Under förra året anmäldes Key code security, som säljer nyckelbrickor och säkerhetstjänster, 262 gånger till Konsumentverket. Många av klagomålen gäller en tjänst som ska skydda mot id-stöld och företaget anklagas för att använda skrämseltaktik.
Fakta: Klagotoppen 2015 |
Anmälningar till Konsumentverket 1 januari-22 december 2015. 1. Key code security 262 2. Autopriser m fl (UPSF OÜ) 246 3. Adressenheten 190 4. Swedfone 154 5. INT förbrukningsartiklar / Samma sol 142 6. Tele 2 / Comviq 136 7. Tre / Hallon 130 8. Telia / Halebop 129 9. Jobform 127 10. Mysafety 126 Källa: Göteborgs-Posten |
Konsumentverket inledde ett tillsynsärende mot företaget i våras och planerar att inom kort stämma Key code security, enligt Göteborgs-Posten.
-Anmälningarna är väldigt många och väldigt samstämmiga. Säljaren säger: ”Dina personuppgifter ligger ute på nätet”. Konsumenten blir rädd och tror att det är ett pågående bedrägeri. Det är vilseledande och otillbörlig marknadsföring, säger Carolina Andersson, processråd hos Konsumentombudsmannen, till tidningen.
Key code securitys vd och styrelseordförande Daniel Johansson försvarar bolagets säljmetoder i ett mejl till GP:
”Det är precis så som en id-kapning och efterföljande bedrägeri går till, vi har beskrivit det så tydligt vi har kunnat med avsikten att informera.”