loadingPriserna för att lämna in de populäraste bilarna i Sverige på service skiljer sig rejält. (Foto: Nora Lorek /TT-arkivbild)
Priserna för att lämna in de populäraste bilarna i Sverige på service skiljer sig rejält. (Foto: Nora Lorek /TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Volvobilar dyrare i längden

Epoch Times

Hur mycket din nya bil kostar dig bestäms inte bara av återförsäljarens prislapp. De genomsnittliga servicekostnaderna över sex år för de mest sålda bilmodellerna i Sverige förra året skiljer sig ordentligt, enligt en sammanställning som prisjämförelsesajten Lasingoo har gjort.

Den mest sålda bilen under 2015 är också den på topp tio-listan som är dyrast att underhålla: Volvo V70, vars service i snitt kostar nästan 30 000 kronor under sexårsperioden. Även plats två, tre och fyra går till Volvobilar. Billigast av de tio är Kia Ceed med en servicekostnad på knappt 14 000 kronor.

Snittkostnaderna har räknats ut genom att utgå från tillverkarnas rekommenderade servicescheman och ställa de högsta priserna för en service mot de lägsta hos verkstäder i Storstockholmsområdet. Även genomsnittpriser på reservdelar har tagits med i beräkningen.

(TT)

Stora prisskillnader
Genomsnittspriser för service de första sex åren för de tio mest sålda bilarna i Sverige 2015. Siffran inom parentes anger modellens placering på listan för nyregistrerade personbilar förra året.
Modell servicekostnad i kronor
1) Volvo V70 (1) 29 773
2) Volvo XC60 (3) 28 336
3) Volvo S/V60 (4) 28 079
4) Volvo V40 (6) 26 854
5) VW Passat (5) 24 984
6) Audi A6 (10) 23 507
7) VW Golf (2) 15 638
8) Toyota Auris (7) 15 352
9) Skoda Octavia (9) 14 591
10) Kia Ceed (8) 13 977
Källa: Lasingoo och Bil Sweden

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingPriserna för att lämna in de populäraste bilarna i Sverige på service skiljer sig rejält. (Foto: Nora Lorek /TT-arkivbild)
Priserna för att lämna in de populäraste bilarna i Sverige på service skiljer sig rejält. (Foto: Nora Lorek /TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Volvobilar dyrare i längden

Epoch Times

Hur mycket din nya bil kostar dig bestäms inte bara av återförsäljarens prislapp. De genomsnittliga servicekostnaderna över sex år för de mest sålda bilmodellerna i Sverige förra året skiljer sig ordentligt, enligt en sammanställning som prisjämförelsesajten Lasingoo har gjort.

Den mest sålda bilen under 2015 är också den på topp tio-listan som är dyrast att underhålla: Volvo V70, vars service i snitt kostar nästan 30 000 kronor under sexårsperioden. Även plats två, tre och fyra går till Volvobilar. Billigast av de tio är Kia Ceed med en servicekostnad på knappt 14 000 kronor.

Snittkostnaderna har räknats ut genom att utgå från tillverkarnas rekommenderade servicescheman och ställa de högsta priserna för en service mot de lägsta hos verkstäder i Storstockholmsområdet. Även genomsnittpriser på reservdelar har tagits med i beräkningen.

(TT)

Stora prisskillnader
Genomsnittspriser för service de första sex åren för de tio mest sålda bilarna i Sverige 2015. Siffran inom parentes anger modellens placering på listan för nyregistrerade personbilar förra året.
Modell servicekostnad i kronor
1) Volvo V70 (1) 29 773
2) Volvo XC60 (3) 28 336
3) Volvo S/V60 (4) 28 079
4) Volvo V40 (6) 26 854
5) VW Passat (5) 24 984
6) Audi A6 (10) 23 507
7) VW Golf (2) 15 638
8) Toyota Auris (7) 15 352
9) Skoda Octavia (9) 14 591
10) Kia Ceed (8) 13 977
Källa: Lasingoo och Bil Sweden

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025