loadingFlera lyxvarumärken har introducerat billigare produkter för att vinna tillbaka kunder, enligt en rapport. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Flera lyxvarumärken har introducerat billigare produkter för att vinna tillbaka kunder, enligt en rapport. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Ekonomi & Näringsliv

Lyxmärkena börjar sälja billigare alternativ

TT

Flera lyxvarumärken har börjat sälja accessoarer för mer överkomliga priser för att tackla en minskad efterfrågan, enligt en rapport.

– De har förstått att de måste omvärdera, säger Claudia D’Arpizio på bolaget Bain & Company som gjort rapporten, till Bloomberg.

Trenden kommer som följd av att lyxvarumärkena tappat kunder på grund av kraftigt stigande priser på senare år, skriver Bloomberg.

Mellan 2022 och första halvan av 2024 ökade priserna på lyxvarumärken i snitt med 12 procent om året, enligt rapporten.

Ett exempel man ger på dessa mer prisvärda accessoarer är märket Loewe som börjat sälja en väska med dragsko i frotté för 280 euro, motsvarande 3099 kronor.

Upp till en fjärdedel av bolagen på lyxvarumarknaden har anammat strategin för att locka fler till sina butiker.

Bain & Company uppskattar att lyxmärkesindustrin tappade 50 miljoner kunder under 2023 och 2024.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingFlera lyxvarumärken har introducerat billigare produkter för att vinna tillbaka kunder, enligt en rapport. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Flera lyxvarumärken har introducerat billigare produkter för att vinna tillbaka kunder, enligt en rapport. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Ekonomi & Näringsliv

Lyxmärkena börjar sälja billigare alternativ

TT

Flera lyxvarumärken har börjat sälja accessoarer för mer överkomliga priser för att tackla en minskad efterfrågan, enligt en rapport.

– De har förstått att de måste omvärdera, säger Claudia D’Arpizio på bolaget Bain & Company som gjort rapporten, till Bloomberg.

Trenden kommer som följd av att lyxvarumärkena tappat kunder på grund av kraftigt stigande priser på senare år, skriver Bloomberg.

Mellan 2022 och första halvan av 2024 ökade priserna på lyxvarumärken i snitt med 12 procent om året, enligt rapporten.

Ett exempel man ger på dessa mer prisvärda accessoarer är märket Loewe som börjat sälja en väska med dragsko i frotté för 280 euro, motsvarande 3099 kronor.

Upp till en fjärdedel av bolagen på lyxvarumarknaden har anammat strategin för att locka fler till sina butiker.

Bain & Company uppskattar att lyxmärkesindustrin tappade 50 miljoner kunder under 2023 och 2024.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025