Krönika

När Stegrud trakasserades gav oppositionen sitt medgivande

Lotta Gröning
Lotta Gröning
loadingEtt exempel på polarisering och tystnadskultur är när SD:s riksdagspolitiker Jessika Stegrud blev påhoppad av aktivister utanför riksdagen, menar Lotta Gröning. Foto: Roger Sahlström
Ett exempel på polarisering och tystnadskultur är när SD:s riksdagspolitiker Jessika Stegrud blev påhoppad av aktivister utanför riksdagen, menar Lotta Gröning. Foto: Roger Sahlström
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

När Jessica Stegrud (SD) blev trakasserad av demonstranter utanför Riksdagshuset var det endast Tidöpartierna som gav henne stöd. Från oppositionen var det tyst. Vi fick se hur politiskt våld och tystnadskultur urholkar demokratin när individers säkerhet blir partibunden. Polariseringen i det offentliga samtalet är stark, reaktioner avgörs av vem som drabbas snarare än av vad som sker.

Det finns vissa frågor, händelser eller rent av personer som vi ogärna pratar om i Sverige. Tystnadskulturen varierar beroende på politiskt parti, mediers tystnad eller hur känslig frågan är utifrån hot, hat och påhopp. Framför allt är tystnadskulturen känslig utifrån ett högerpopulistiskt perspektiv. Under 2000-talet använde en rad högerpopulistiska rörelser inklusive Sverigedemokraterna begreppet tystnadskultur för att kritisera den liberala och vänsterdominerade eliten, för att visa att samhället handlade om vi och dem. Medier, akademi, kultur och inte minst politiker anklagades för att vara en PK-elit som hindrade människor från att säga vad de tyckte, och medierna anklagades för att inte skriva om vad ”vanligt folk” tyckte i olika frågor – inte minst om invandring och flyktingar. Jimmie Åkesson talade om att det rådde en ”mångårig tystnadskultur kring migrationspolitiken”, särskilt före flyktingkrisen 2015. Syftet var självklart – att mobilisera väljare för att skapa bilden av att makten försökte tysta dem. De ville självklart också legitimera kontroversiella åsikter genom att framställa sig själva som modiga sanningssägare. Sist men inte minst ville de polarisera debatten för att vinna röster i kulturfrågor snarare än i sakfrågor. Liknande mönster ser vi upprepas internationellt. Trump i USA framställer sig som folkets röst mot det korrumperade etablissemanget. Orban i Ungern har samma strategi och retorik, liksom Meloni i Italien.

Sverige har länge varit ett konsensusinriktat samhälle, där konflikter ofta har undvikits och enighet eftersträvas. Mottot har varit filosofiskt i utilitarismens tecken; största möjliga lycka åt så många som möjligt, och det innebar att några måste offras för majoritetens lycka. Minoriteterna offrades och vi har jantelagen men också ordet lagom för att skriva ner en kultur där avvikande åsikter tonas ner. Det finns fortfarande när man inom olika myndigheter och offentlig omsorg är rädd för att larma om missförhållanden som kan svartmåla verksamheten eller skapa konflikter. Konsensus i politiken blev oerhört tydlig när SD kom in i riksdagen och på högerpopulistiskt manér ställde till oreda. Sju riksdagspartier till och med vägrade att dricka kaffe med SD. Framför allt vägrade man att diskutera SD:s kärnfrågor om kriminalitet kopplad till invandrare. Medierna och kultureliten hakade på. Många forskare, journalister och debattörer menade att högerpopulister överdrev tystnadskulturen för att framställa sig själva som offer och framför allt minska ansvaret för sina egna ord. Om de talade om tystnadskultur kunde de avfärda kritik som censur fast det egentligen bara handlade om meningsskiljaktigheter. Den svenska konsensuspolitiken blev en av de starkaste i Europa. Det finns inget annat parti som kommer i närheten av den granskning som SD har genomgått i svenska medier. Den strategi som skulle bidra till att minimera partiet blev i stället deras stora framgång. SD använde tystnadskulturen som offerretorik och som strategi för mobilisering, och många väljare från olika partier hakade på. Budskapet från deras sympatisörer var, förutom att många tyckte att invandringen var för stor, att SD mobbades. Strategin vi och dem, folket mot eliten, hade med andra ord lyckats. I dag är SD ett av Sveriges tre största partier.

Lotta Gröning
Lotta Gröning
Opinionschef
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Krönika

När Stegrud trakasserades gav oppositionen sitt medgivande

Lotta Gröning
Lotta Gröning
loadingEtt exempel på polarisering och tystnadskultur är när SD:s riksdagspolitiker Jessika Stegrud blev påhoppad av aktivister utanför riksdagen, menar Lotta Gröning. Foto: Roger Sahlström
Ett exempel på polarisering och tystnadskultur är när SD:s riksdagspolitiker Jessika Stegrud blev påhoppad av aktivister utanför riksdagen, menar Lotta Gröning. Foto: Roger Sahlström
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

När Jessica Stegrud (SD) blev trakasserad av demonstranter utanför Riksdagshuset var det endast Tidöpartierna som gav henne stöd. Från oppositionen var det tyst. Vi fick se hur politiskt våld och tystnadskultur urholkar demokratin när individers säkerhet blir partibunden. Polariseringen i det offentliga samtalet är stark, reaktioner avgörs av vem som drabbas snarare än av vad som sker.

Det finns vissa frågor, händelser eller rent av personer som vi ogärna pratar om i Sverige. Tystnadskulturen varierar beroende på politiskt parti, mediers tystnad eller hur känslig frågan är utifrån hot, hat och påhopp. Framför allt är tystnadskulturen känslig utifrån ett högerpopulistiskt perspektiv. Under 2000-talet använde en rad högerpopulistiska rörelser inklusive Sverigedemokraterna begreppet tystnadskultur för att kritisera den liberala och vänsterdominerade eliten, för att visa att samhället handlade om vi och dem. Medier, akademi, kultur och inte minst politiker anklagades för att vara en PK-elit som hindrade människor från att säga vad de tyckte, och medierna anklagades för att inte skriva om vad ”vanligt folk” tyckte i olika frågor – inte minst om invandring och flyktingar. Jimmie Åkesson talade om att det rådde en ”mångårig tystnadskultur kring migrationspolitiken”, särskilt före flyktingkrisen 2015. Syftet var självklart – att mobilisera väljare för att skapa bilden av att makten försökte tysta dem. De ville självklart också legitimera kontroversiella åsikter genom att framställa sig själva som modiga sanningssägare. Sist men inte minst ville de polarisera debatten för att vinna röster i kulturfrågor snarare än i sakfrågor. Liknande mönster ser vi upprepas internationellt. Trump i USA framställer sig som folkets röst mot det korrumperade etablissemanget. Orban i Ungern har samma strategi och retorik, liksom Meloni i Italien.

Sverige har länge varit ett konsensusinriktat samhälle, där konflikter ofta har undvikits och enighet eftersträvas. Mottot har varit filosofiskt i utilitarismens tecken; största möjliga lycka åt så många som möjligt, och det innebar att några måste offras för majoritetens lycka. Minoriteterna offrades och vi har jantelagen men också ordet lagom för att skriva ner en kultur där avvikande åsikter tonas ner. Det finns fortfarande när man inom olika myndigheter och offentlig omsorg är rädd för att larma om missförhållanden som kan svartmåla verksamheten eller skapa konflikter. Konsensus i politiken blev oerhört tydlig när SD kom in i riksdagen och på högerpopulistiskt manér ställde till oreda. Sju riksdagspartier till och med vägrade att dricka kaffe med SD. Framför allt vägrade man att diskutera SD:s kärnfrågor om kriminalitet kopplad till invandrare. Medierna och kultureliten hakade på. Många forskare, journalister och debattörer menade att högerpopulister överdrev tystnadskulturen för att framställa sig själva som offer och framför allt minska ansvaret för sina egna ord. Om de talade om tystnadskultur kunde de avfärda kritik som censur fast det egentligen bara handlade om meningsskiljaktigheter. Den svenska konsensuspolitiken blev en av de starkaste i Europa. Det finns inget annat parti som kommer i närheten av den granskning som SD har genomgått i svenska medier. Den strategi som skulle bidra till att minimera partiet blev i stället deras stora framgång. SD använde tystnadskulturen som offerretorik och som strategi för mobilisering, och många väljare från olika partier hakade på. Budskapet från deras sympatisörer var, förutom att många tyckte att invandringen var för stor, att SD mobbades. Strategin vi och dem, folket mot eliten, hade med andra ord lyckats. I dag är SD ett av Sveriges tre största partier.

Lotta Gröning
Lotta Gröning
Opinionschef
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025