loadingChristian Levin är vd för både Södertäljebaserade Scania och det tyska moderbolaget Traton. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Christian Levin är vd för både Södertäljebaserade Scania och det tyska moderbolaget Traton. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Ekonomi & Näringsliv

Kinafabriken en ljuspunkt när tulloro stör Scania

Sophie Gräsberg/TT

Scania förbereder att plocka frukterna av storinvesteringen i Kina. Samtidigt kapar moderbolaget Traton prognosen för helåret efter osäkerhet i USA.

– Det har aldrig varit svårare att förutse marknaden än vad det är i dag, säger vd Christian Levin.

Scanias vinst rasar 40 procent jämfört med andra kvartalet i fjol. Leveranserna sjönk men orderingången steg jämfört med förra året. Samtidigt räknar bolaget med att satsningen i Kina kommer fortsätta att tynga de rörliga kostnaderna resten av året.

– Det är den största satsningen vi gjort sedan 60-talet, säger Christian Levin.

I oktober ska fabriken vara färdig och i slutet av året beräknas de första fordonen rulla ut från den nya fabriken.

– Det blir väldigt spännande att följa hur vi faktiskt kan börja nyttja den här fabriken, inte bara för att sälja i Kina utan för att serva hela Asien och Oceanien med skräddarsydda bilar och med korta ledtider precis som vi så lyckosamt gör i Latinamerika och Europa.

Flera åtgärder

Kvällen inför rapporten kapade Scania-ägaren Traton sin prognos för helåret 2025. Christian Levin säger att det kommer att krävas flera åtgärder under året för att bolaget inte ska stå med för stora kostnader. I nuläget påverkar det inte jobben i Sverige.

– Vi använder de flexibilitetsmekanismer som vi har till buds som än så länge inte innebär att vi säger upp fast personal.

Prognossänkningen motiveras av osäkerheten rörande Trumpregeringens tullar, en svag ekonomisk utveckling i Europa och allt större utmaningar i Brasilien. Traton räknar dessutom med en betydande nedgång på lastbilsmarknaden i USA.

Lastbilstillverkaren påverkas ganska lite av tullarna men vd Christian Levin säger att de däremot påverkas av osäkerheten som det ger och att många av deras kunder avvaktar med investeringar.

– Investeringarna kommer inte i gång och det är så klart bekymmersamt. Så länge den osäkerheten består tror jag inte vi kommer se något uppsving i marknaden, säger Christian Levin.

Dubbel valutasmäll

Scania, som har en stor marknad i Brasilien, påverkades däremot av en dubbelsmäll på valutafronten.

– Den brasilianska realen som har sjunkit mot alla valutor i världen och sedan har den svenska kronan gått upp mot alla valutor i världen.

Christian Levin säger att det är omöjligt att svara på frågan om när marknaden kommer att lätta igen.

– Det är cykliskt. Det är upp och det är ner men vi håller i och långsiktigt vet vi att det kommer.

Scanias rapport

Scania redovisar en justerad rörelsevinst på 4,5 miljarder kronor för andra kvartalet. Det är ett vinstras på drygt 40 procent jämfört med andra kvartalet i fjol.

Orderingången var upp 6 procent till 20 393 fordon. Leveranserna sjönk under kvartalet med 5 procent till 24 602 fordon. Scanias nettoomsättning sjönk 10 procent till 49,9 miljarder under andra kvartalet.

Tratons siffror:

Tratons rörelseresultat i andra kvartalet faller också med 40 procent i årstakt, ned till 607 miljoner euro, medan försäljningsintäkterna sjunker 2 procent till 11,3 miljarder euro.

Traton sänkte också prognosen för helåret 2025 i en vinstvarning på torsdagskvällen. Försäljningstillväxten beräknas nu till någonstans mellan 0 till minus 10 procent – både vad gäller intäkter och försäljningsvolym. Tidigare låg prognosen mellan plus 5 och minus 5 procent.

I Traton ingår utöver Scania även lastbils- och busstillverkarna MAN, Navistar och Volkswagen Truck & Bus.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingChristian Levin är vd för både Södertäljebaserade Scania och det tyska moderbolaget Traton. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Christian Levin är vd för både Södertäljebaserade Scania och det tyska moderbolaget Traton. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Ekonomi & Näringsliv

Kinafabriken en ljuspunkt när tulloro stör Scania

Sophie Gräsberg/TT

Scania förbereder att plocka frukterna av storinvesteringen i Kina. Samtidigt kapar moderbolaget Traton prognosen för helåret efter osäkerhet i USA.

– Det har aldrig varit svårare att förutse marknaden än vad det är i dag, säger vd Christian Levin.

Scanias vinst rasar 40 procent jämfört med andra kvartalet i fjol. Leveranserna sjönk men orderingången steg jämfört med förra året. Samtidigt räknar bolaget med att satsningen i Kina kommer fortsätta att tynga de rörliga kostnaderna resten av året.

– Det är den största satsningen vi gjort sedan 60-talet, säger Christian Levin.

I oktober ska fabriken vara färdig och i slutet av året beräknas de första fordonen rulla ut från den nya fabriken.

– Det blir väldigt spännande att följa hur vi faktiskt kan börja nyttja den här fabriken, inte bara för att sälja i Kina utan för att serva hela Asien och Oceanien med skräddarsydda bilar och med korta ledtider precis som vi så lyckosamt gör i Latinamerika och Europa.

Flera åtgärder

Kvällen inför rapporten kapade Scania-ägaren Traton sin prognos för helåret 2025. Christian Levin säger att det kommer att krävas flera åtgärder under året för att bolaget inte ska stå med för stora kostnader. I nuläget påverkar det inte jobben i Sverige.

– Vi använder de flexibilitetsmekanismer som vi har till buds som än så länge inte innebär att vi säger upp fast personal.

Prognossänkningen motiveras av osäkerheten rörande Trumpregeringens tullar, en svag ekonomisk utveckling i Europa och allt större utmaningar i Brasilien. Traton räknar dessutom med en betydande nedgång på lastbilsmarknaden i USA.

Lastbilstillverkaren påverkas ganska lite av tullarna men vd Christian Levin säger att de däremot påverkas av osäkerheten som det ger och att många av deras kunder avvaktar med investeringar.

– Investeringarna kommer inte i gång och det är så klart bekymmersamt. Så länge den osäkerheten består tror jag inte vi kommer se något uppsving i marknaden, säger Christian Levin.

Dubbel valutasmäll

Scania, som har en stor marknad i Brasilien, påverkades däremot av en dubbelsmäll på valutafronten.

– Den brasilianska realen som har sjunkit mot alla valutor i världen och sedan har den svenska kronan gått upp mot alla valutor i världen.

Christian Levin säger att det är omöjligt att svara på frågan om när marknaden kommer att lätta igen.

– Det är cykliskt. Det är upp och det är ner men vi håller i och långsiktigt vet vi att det kommer.

Scanias rapport

Scania redovisar en justerad rörelsevinst på 4,5 miljarder kronor för andra kvartalet. Det är ett vinstras på drygt 40 procent jämfört med andra kvartalet i fjol.

Orderingången var upp 6 procent till 20 393 fordon. Leveranserna sjönk under kvartalet med 5 procent till 24 602 fordon. Scanias nettoomsättning sjönk 10 procent till 49,9 miljarder under andra kvartalet.

Tratons siffror:

Tratons rörelseresultat i andra kvartalet faller också med 40 procent i årstakt, ned till 607 miljoner euro, medan försäljningsintäkterna sjunker 2 procent till 11,3 miljarder euro.

Traton sänkte också prognosen för helåret 2025 i en vinstvarning på torsdagskvällen. Försäljningstillväxten beräknas nu till någonstans mellan 0 till minus 10 procent – både vad gäller intäkter och försäljningsvolym. Tidigare låg prognosen mellan plus 5 och minus 5 procent.

I Traton ingår utöver Scania även lastbils- och busstillverkarna MAN, Navistar och Volkswagen Truck & Bus.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025