Krönika

Tumregeln för en god förvaltning är öppenhet

Mats Nilsson
Mats Nilsson
loadingFörtroendet för vårdpersonalen är högt. Förtroendet för hur vården styrs är lågt, skriver Mats Nilsson. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock
Förtroendet för vårdpersonalen är högt. Förtroendet för hur vården styrs är lågt, skriver Mats Nilsson. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

SKR är en medlemsorganisation, men fungerar som något annat. Det är en förhandlingspart som tillsammans med regeringen sätter mål och hanterar riktade bidrag i miljardklassen. Trots detta är insynen låg. Ska SKR agera nod i styrningen måste SKR tåla samma ljus som myndigheterna. Människor litar på professionen, mindre på de strukturer som sätter ramarna. SKR bidrar till detta.

Den senaste tiden har regeringens proposition om ”utökad sekretess” för bedömning av strategiska nettonollprojekt fått stor uppmärksamhet. Förslaget innebär att handlingar som affärs- och driftuppgifter i ansökningsärenden som blir klassificerade som ”nettonoll klimatutsläppsföretag” kan sekretessbeläggas, om det bedöms att offentliggörande kan orsaka ekonomisk skada för företaget. Tanken presenteras som pragmatisk. Staten vill skydda affärshemligheter och främja investeringar i klimatomställningen. Vem kan vara emot grön omställning? Men när detta sätt att minska insyn väl etableras sker en förskjutning i vår gemensamma syn på öppenhet. Vi vänjer oss vid att mer och mer läggs i mörker. Och just där blir steget kort till en annan stor skugga i svensk förvaltning, Sveriges kommuner och regioner (SKR).

I formell mening är SKR en medlemsorganisation. Kommuner och regioner betalar avgifter och får stöd i förhandlingar och intressebevakning. Dess funktion är emellertid något annat, en förhandlingspart som tillsammans med regeringen sätter mål, följer upp resultat och hanterar riktade miljardbidrag. De formulerar politiska prioriteringar, styr arbetssätt och tidsplaner. Men de går inte vägen via en myndighet med diarier, allmänna handlingar och tydliga besvärsvägar. Det är en förening med låg medborgerlig insyn. Allt för medborgarna, intet genom medborgarna.

Mats Nilsson
Mats Nilsson
Energiexpert, lektor vid Södertörns högskola
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Krönika

Tumregeln för en god förvaltning är öppenhet

Mats Nilsson
Mats Nilsson
loadingFörtroendet för vårdpersonalen är högt. Förtroendet för hur vården styrs är lågt, skriver Mats Nilsson. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock
Förtroendet för vårdpersonalen är högt. Förtroendet för hur vården styrs är lågt, skriver Mats Nilsson. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

SKR är en medlemsorganisation, men fungerar som något annat. Det är en förhandlingspart som tillsammans med regeringen sätter mål och hanterar riktade bidrag i miljardklassen. Trots detta är insynen låg. Ska SKR agera nod i styrningen måste SKR tåla samma ljus som myndigheterna. Människor litar på professionen, mindre på de strukturer som sätter ramarna. SKR bidrar till detta.

Den senaste tiden har regeringens proposition om ”utökad sekretess” för bedömning av strategiska nettonollprojekt fått stor uppmärksamhet. Förslaget innebär att handlingar som affärs- och driftuppgifter i ansökningsärenden som blir klassificerade som ”nettonoll klimatutsläppsföretag” kan sekretessbeläggas, om det bedöms att offentliggörande kan orsaka ekonomisk skada för företaget. Tanken presenteras som pragmatisk. Staten vill skydda affärshemligheter och främja investeringar i klimatomställningen. Vem kan vara emot grön omställning? Men när detta sätt att minska insyn väl etableras sker en förskjutning i vår gemensamma syn på öppenhet. Vi vänjer oss vid att mer och mer läggs i mörker. Och just där blir steget kort till en annan stor skugga i svensk förvaltning, Sveriges kommuner och regioner (SKR).

I formell mening är SKR en medlemsorganisation. Kommuner och regioner betalar avgifter och får stöd i förhandlingar och intressebevakning. Dess funktion är emellertid något annat, en förhandlingspart som tillsammans med regeringen sätter mål, följer upp resultat och hanterar riktade miljardbidrag. De formulerar politiska prioriteringar, styr arbetssätt och tidsplaner. Men de går inte vägen via en myndighet med diarier, allmänna handlingar och tydliga besvärsvägar. Det är en förening med låg medborgerlig insyn. Allt för medborgarna, intet genom medborgarna.

Mats Nilsson
Mats Nilsson
Energiexpert, lektor vid Södertörns högskola
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025