Ledarkommentar

Trumpadministrationens tullstrategi – en omvärdering av USA

Dick Holmgren
Dick Holmgren
loadingUSA:s president Donald Trump svarar på frågor strax innan avfärd till Skottland den 25 juli. Tullstrategin verkar gå Trumps väg – än så länge. Foto: Madalina Kilroy
USA:s president Donald Trump svarar på frågor strax innan avfärd till Skottland den 25 juli. Tullstrategin verkar gå Trumps väg – än så länge. Foto: Madalina Kilroy

Trumpadministrationens tullstrategi vilar på principen att en stats främsta ansvar är dess medborgares välstånd, en idé rotad hos Hobbes och Locke. Genom reciproka tullar – där tariffer matchar handelspartnernas – utmanar USA en handelsordning som missgynnat dess industri, i kontrast till globaliseringens utilitaristiska syn. Ett finansiellt starkt USA har sedan andra världskriget varit avgörande för att upprätthålla den liberala världsordning som garanterar demokratiska värderingar och säkerhet för västvärlden, inklusive Europas stabilitet.

När Donald Trump tillträdde 2025 och lanserade sin tullstrategi, byggd på att säkra USA:s välstånd först, möttes den av kritik från IMF, OECD och analytiker som varnade för handelskrig och stigande konsumentpriser. Nu framträder en annan bild. Fokus på ekonomin genererar betydande intäkter, lockar utländska investeringar och främjar inhemsk aktivitet.

Efter Trumps deklaration av en nationell nödsituation den 2 april 2025 för att adressera handelsunderskottet som 2024 uppgick till 1,2 biljoner dollar, steg tullarna från 2,5 procent till 27 procent, för att stabiliseras vid 15,8 procent i juni enligt U.S. Treasury Department. Intäkterna nådde 27 miljarder dollar i juni, med över 100 miljarder hittills. Moody’s uppskattar att tullarna kan nå 300 miljarder dollar, cirka 1 procent av BNP, vilket kan minska budgetunderskottet. Företag som Apple, Nvidia, Merck, Hyundai och Stellantis investerar biljoner i amerikansk tillverkning och infrastruktur, meddelar Vita huset. Denna ”reshoring” förbättrar ekonomin och minskar beroendet av globala leveranskedjor, en vinst för USA och dess allierade.

Dick Holmgren
Dick Holmgren
Filosof
Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Ledarkommentar

Trumpadministrationens tullstrategi – en omvärdering av USA

Dick Holmgren
Dick Holmgren
loadingUSA:s president Donald Trump svarar på frågor strax innan avfärd till Skottland den 25 juli. Tullstrategin verkar gå Trumps väg – än så länge. Foto: Madalina Kilroy
USA:s president Donald Trump svarar på frågor strax innan avfärd till Skottland den 25 juli. Tullstrategin verkar gå Trumps väg – än så länge. Foto: Madalina Kilroy

Trumpadministrationens tullstrategi vilar på principen att en stats främsta ansvar är dess medborgares välstånd, en idé rotad hos Hobbes och Locke. Genom reciproka tullar – där tariffer matchar handelspartnernas – utmanar USA en handelsordning som missgynnat dess industri, i kontrast till globaliseringens utilitaristiska syn. Ett finansiellt starkt USA har sedan andra världskriget varit avgörande för att upprätthålla den liberala världsordning som garanterar demokratiska värderingar och säkerhet för västvärlden, inklusive Europas stabilitet.

När Donald Trump tillträdde 2025 och lanserade sin tullstrategi, byggd på att säkra USA:s välstånd först, möttes den av kritik från IMF, OECD och analytiker som varnade för handelskrig och stigande konsumentpriser. Nu framträder en annan bild. Fokus på ekonomin genererar betydande intäkter, lockar utländska investeringar och främjar inhemsk aktivitet.

Efter Trumps deklaration av en nationell nödsituation den 2 april 2025 för att adressera handelsunderskottet som 2024 uppgick till 1,2 biljoner dollar, steg tullarna från 2,5 procent till 27 procent, för att stabiliseras vid 15,8 procent i juni enligt U.S. Treasury Department. Intäkterna nådde 27 miljarder dollar i juni, med över 100 miljarder hittills. Moody’s uppskattar att tullarna kan nå 300 miljarder dollar, cirka 1 procent av BNP, vilket kan minska budgetunderskottet. Företag som Apple, Nvidia, Merck, Hyundai och Stellantis investerar biljoner i amerikansk tillverkning och infrastruktur, meddelar Vita huset. Denna ”reshoring” förbättrar ekonomin och minskar beroendet av globala leveranskedjor, en vinst för USA och dess allierade.

Dick Holmgren
Dick Holmgren
Filosof
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025