loadingSveriges vägar håller inte riktigt måttet. Därför anser tankesmedjan Timbro att man bör införa vägavgifter och att även fordonsskatten bör avskaffas. Foto: Tony Lingefors
Sveriges vägar håller inte riktigt måttet. Därför anser tankesmedjan Timbro att man bör införa vägavgifter och att även fordonsskatten bör avskaffas. Foto: Tony Lingefors
Inrikes

Timbro vill införa avgifter för vägunderhåll

Tony Lingefors

Vägarna håller dålig standard. Därför bör vägavgifter införas. Pengarna skulle sedan kunna användas för vägunderhåll, skriver Adam Danieli på den liberala tankesmedjan Timbro i en debattartikel på Expressen.

Sedan en lång tid tillbaka har vägunderhållet varit kraftigt underfinansierat i Sverige. Det har lett till att Trafikverket har varnat för att man inte klarar av att underhålla vägnätet.

Danieli skriver att den som åkt bil i sommar runt om i landet har säkerligen märkt att vägarna håller sämre standard än tidigare.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSveriges vägar håller inte riktigt måttet. Därför anser tankesmedjan Timbro att man bör införa vägavgifter och att även fordonsskatten bör avskaffas. Foto: Tony Lingefors
Sveriges vägar håller inte riktigt måttet. Därför anser tankesmedjan Timbro att man bör införa vägavgifter och att även fordonsskatten bör avskaffas. Foto: Tony Lingefors
Inrikes

Timbro vill införa avgifter för vägunderhåll

Tony Lingefors

Vägarna håller dålig standard. Därför bör vägavgifter införas. Pengarna skulle sedan kunna användas för vägunderhåll, skriver Adam Danieli på den liberala tankesmedjan Timbro i en debattartikel på Expressen.

Sedan en lång tid tillbaka har vägunderhållet varit kraftigt underfinansierat i Sverige. Det har lett till att Trafikverket har varnat för att man inte klarar av att underhålla vägnätet.

Danieli skriver att den som åkt bil i sommar runt om i landet har säkerligen märkt att vägarna håller sämre standard än tidigare.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025