loadingÖresundsbron är ett exempel som lyfts fram i rapporten om alternativa finansieringsformer för infrastruktur. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Öresundsbron är ett exempel som lyfts fram i rapporten om alternativa finansieringsformer för infrastruktur. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Mer privat finansiering av infrastruktur ska utredas

Hans Bengtsson

Vägar och andra infrastrukturprojekt som byggs av privata bolag eller i offentlig-privat samverkan (OPS) håller sig i betydligt högre utsträckning inom både tidplan och budget än de projekt som genomförs med traditionell upphandling. Det visar erfarenheter från Danmark och Norge.

Nu har regeringen tillsatt en utredare, Claes Norgren, som ska titta närmare på detta ur ett svenskt perspektiv.

Arbetsgivarorganisationen Transportföretagen har länge drivit frågan och publicerade nyligen en rapport där man lyfter fram norska och danska exempel på lyckad finansiering med hjälp av så kallat alternativa modeller. Fredrik Bergström, ekonomie doktor och expert på alternativ finansiering av infrastruktur har skrivit rapporten.

Experten föreslår projekt

Fredrik Bergström föreslår  projekt där man kan prova de norska respektive danska modellerna för infrastruktursatsningar:

Norska modellen: Förbifart E4 Skellefteå

Förbifart E4 Örnsköldsvik

Tvärförbindelse Södertörn i Stockholm

Att utredas: E4 Kongberget-Gnarp

Bro till Orust

Bro över Gullmarsfjorden

Riksväg 40 Skoglid-Haga, väster om Jönköping

Danska modellen: Östlig förbindelse i Stockholms

Paketera flera projekt: på E22 i Skåne och E4 upp mot Skellefteå

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingÖresundsbron är ett exempel som lyfts fram i rapporten om alternativa finansieringsformer för infrastruktur. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Öresundsbron är ett exempel som lyfts fram i rapporten om alternativa finansieringsformer för infrastruktur. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Mer privat finansiering av infrastruktur ska utredas

Hans Bengtsson

Vägar och andra infrastrukturprojekt som byggs av privata bolag eller i offentlig-privat samverkan (OPS) håller sig i betydligt högre utsträckning inom både tidplan och budget än de projekt som genomförs med traditionell upphandling. Det visar erfarenheter från Danmark och Norge.

Nu har regeringen tillsatt en utredare, Claes Norgren, som ska titta närmare på detta ur ett svenskt perspektiv.

Arbetsgivarorganisationen Transportföretagen har länge drivit frågan och publicerade nyligen en rapport där man lyfter fram norska och danska exempel på lyckad finansiering med hjälp av så kallat alternativa modeller. Fredrik Bergström, ekonomie doktor och expert på alternativ finansiering av infrastruktur har skrivit rapporten.

Experten föreslår projekt

Fredrik Bergström föreslår  projekt där man kan prova de norska respektive danska modellerna för infrastruktursatsningar:

Norska modellen: Förbifart E4 Skellefteå

Förbifart E4 Örnsköldsvik

Tvärförbindelse Södertörn i Stockholm

Att utredas: E4 Kongberget-Gnarp

Bro till Orust

Bro över Gullmarsfjorden

Riksväg 40 Skoglid-Haga, väster om Jönköping

Danska modellen: Östlig förbindelse i Stockholms

Paketera flera projekt: på E22 i Skåne och E4 upp mot Skellefteå

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025