loadingVid höga temperaturer kan rälsen böja sig och en så kallad solkurva uppstår. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Vid höga temperaturer kan rälsen böja sig och en så kallad solkurva uppstår. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Solkurvor – ett nordiskt problem

Hanna Rasmusson/TT

Solkurvor – ordet har dominerat i den senaste tidens tågkaos. Just Sverige och Norden är särskilt utsatta för solkurvor. Men problemet är inte alls är lika stort i södra Europa – trots att det är varmare.

Mitt i förra veckans värmebölja blev ett hundratal tågresenärer strandade i Gällivare i 22 timmar. Anledningen var solkurvor som observerats längre fram på spåren. Tågtrafiken fick stoppas helt mellan Kiruna och Luleå till dess att felet var åtgärdat.

Under perioden den 1 maj till den 22 juli har 25 solkurvor uppstått som lett till förseningar, enligt Trafikverket.

Solkurvor innebär en utsträckning av järnvägsrälsen när metallen utvidgar sig på grund av värmen. Den ena rälsen böjer sig – lite som spagetti. Det är ett allvarligt fel som i värsta fall kan leda till urspårning.

– Det är svårt att helt förebygga, säger Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket.

40 minus

I Sverige måste rälsen anpassas för att både klara 40 minusgrader och 55 plusgrader, som det kan bli i gassande sol.

– Det är därför det inte är lika vanligt med solkurvor i södra Europa. Det blir inte lika kallt som i Sverige och det är lite mer jämnare temperatur än vad vi har på den här sidan jordklotet.

Att det varit så varmt så länge i Norrbotten hör inte till vanligheterna, betonar Danielsson. Där är spåren snarare byggda för att tåla kallare temperaturer.

2018 var ett år med extrem värme och torka. Året sticker ut i statistiken, med 198 konstaterade solkurvor. Både 2023 och 2024 var motsvarande siffra 30 solkurvor. I en rapport från 2024 konstaterar Trafikverket att även om medeltemperaturen varit högre åren efter 2018 har man inte sett en ökning av antalet solkurvor – vilket tyder på att det förebyggande arbetet ”varit framgångsrikt”.

Äldre järnväg

Hur sårbara är järnvägarna för solkurvor i dag?

– Det är olika på olika platser hur känsligt det är. Vi har en hel del järnväg som är äldre och inte upprustad på länge. Nu pågår det större upprustning på många håll, så det är ett pågående arbete. Men det tar lite tid.

Samtidigt kör även tågen i reducerad hastighet vissa dagar och vissa sträckor på sommaren, för att minska trycket på rälsen. Men Felicia Danielsson tycker inte att man ska vänja sig vid att tågen går i lägre hastighet eller att det blir stopp under sommaren.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingVid höga temperaturer kan rälsen böja sig och en så kallad solkurva uppstår. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Vid höga temperaturer kan rälsen böja sig och en så kallad solkurva uppstår. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Solkurvor – ett nordiskt problem

Hanna Rasmusson/TT

Solkurvor – ordet har dominerat i den senaste tidens tågkaos. Just Sverige och Norden är särskilt utsatta för solkurvor. Men problemet är inte alls är lika stort i södra Europa – trots att det är varmare.

Mitt i förra veckans värmebölja blev ett hundratal tågresenärer strandade i Gällivare i 22 timmar. Anledningen var solkurvor som observerats längre fram på spåren. Tågtrafiken fick stoppas helt mellan Kiruna och Luleå till dess att felet var åtgärdat.

Under perioden den 1 maj till den 22 juli har 25 solkurvor uppstått som lett till förseningar, enligt Trafikverket.

Solkurvor innebär en utsträckning av järnvägsrälsen när metallen utvidgar sig på grund av värmen. Den ena rälsen böjer sig – lite som spagetti. Det är ett allvarligt fel som i värsta fall kan leda till urspårning.

– Det är svårt att helt förebygga, säger Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket.

40 minus

I Sverige måste rälsen anpassas för att både klara 40 minusgrader och 55 plusgrader, som det kan bli i gassande sol.

– Det är därför det inte är lika vanligt med solkurvor i södra Europa. Det blir inte lika kallt som i Sverige och det är lite mer jämnare temperatur än vad vi har på den här sidan jordklotet.

Att det varit så varmt så länge i Norrbotten hör inte till vanligheterna, betonar Danielsson. Där är spåren snarare byggda för att tåla kallare temperaturer.

2018 var ett år med extrem värme och torka. Året sticker ut i statistiken, med 198 konstaterade solkurvor. Både 2023 och 2024 var motsvarande siffra 30 solkurvor. I en rapport från 2024 konstaterar Trafikverket att även om medeltemperaturen varit högre åren efter 2018 har man inte sett en ökning av antalet solkurvor – vilket tyder på att det förebyggande arbetet ”varit framgångsrikt”.

Äldre järnväg

Hur sårbara är järnvägarna för solkurvor i dag?

– Det är olika på olika platser hur känsligt det är. Vi har en hel del järnväg som är äldre och inte upprustad på länge. Nu pågår det större upprustning på många håll, så det är ett pågående arbete. Men det tar lite tid.

Samtidigt kör även tågen i reducerad hastighet vissa dagar och vissa sträckor på sommaren, för att minska trycket på rälsen. Men Felicia Danielsson tycker inte att man ska vänja sig vid att tågen går i lägre hastighet eller att det blir stopp under sommaren.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025