loadingBussen som körde över en busskur vid Tekniska högskolan i Stockholm hade nyligen fått nya bromsbelägg, bekräftar SL. Foto: Claudio Bresciani/TT
Bussen som körde över en busskur vid Tekniska högskolan i Stockholm hade nyligen fått nya bromsbelägg, bekräftar SL. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

SL: Olycksbussen hade nya bromsar

TT

Bussen som rammade en busskur vid Tekniska högskolan i Stockholm under fredagen med dödliga konsekvenser var besiktigad och hade varit inne på service. Bromsbeläggen hade bytts ut för en vecka sedan, bekräftar Storstockholms Lokaltrafik (SL).

– Den var i sådant skick att den fick åka i SL-trafik. Den var besiktigad och hade genomgått de olika rutiner som vi kravställde för att en buss ska gå i SL-trafiken, säger företagets presschef Andreas Strömberg till SVT Nyheter.

Bromsarna på bussen hade bytts för en vecka sedan.

– Det är också en uppgift jag fått från operatören att bromsbelägg till exempel är bytta, säger han.

Operatören Transdev kör den aktuella sträckan åt SL. Efter händelsen står SL i direktkontakt med Transdev hela tiden, enligt Strömberg.

Den busschaufför som misstänks för vållande till annans död och vållande till kroppsskada är inte längre anhållen.

– Vi stöttar Transdev i deras arbetsgivaransvar. De har ett stöd för sina medarbetare, om personen nu är fri så kommer säkert han att få alla möjligheter till stöd, säger SL:s presschef.

En händelse som fredagens är mycket ovanlig, enligt SL som vill lugna oroliga resenärer.

–Den här typen av olycka är unik. Jag förstår att man som resenär kan vara orolig efter en sådan här händelse, men vi har ett högt säkerhetstänk, säger Strömberg till SVT.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingBussen som körde över en busskur vid Tekniska högskolan i Stockholm hade nyligen fått nya bromsbelägg, bekräftar SL. Foto: Claudio Bresciani/TT
Bussen som körde över en busskur vid Tekniska högskolan i Stockholm hade nyligen fått nya bromsbelägg, bekräftar SL. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

SL: Olycksbussen hade nya bromsar

TT

Bussen som rammade en busskur vid Tekniska högskolan i Stockholm under fredagen med dödliga konsekvenser var besiktigad och hade varit inne på service. Bromsbeläggen hade bytts ut för en vecka sedan, bekräftar Storstockholms Lokaltrafik (SL).

– Den var i sådant skick att den fick åka i SL-trafik. Den var besiktigad och hade genomgått de olika rutiner som vi kravställde för att en buss ska gå i SL-trafiken, säger företagets presschef Andreas Strömberg till SVT Nyheter.

Bromsarna på bussen hade bytts för en vecka sedan.

– Det är också en uppgift jag fått från operatören att bromsbelägg till exempel är bytta, säger han.

Operatören Transdev kör den aktuella sträckan åt SL. Efter händelsen står SL i direktkontakt med Transdev hela tiden, enligt Strömberg.

Den busschaufför som misstänks för vållande till annans död och vållande till kroppsskada är inte längre anhållen.

– Vi stöttar Transdev i deras arbetsgivaransvar. De har ett stöd för sina medarbetare, om personen nu är fri så kommer säkert han att få alla möjligheter till stöd, säger SL:s presschef.

En händelse som fredagens är mycket ovanlig, enligt SL som vill lugna oroliga resenärer.

–Den här typen av olycka är unik. Jag förstår att man som resenär kan vara orolig efter en sådan här händelse, men vi har ett högt säkerhetstänk, säger Strömberg till SVT.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025