Sanna Ehdin: Mat som kan läka inflammationer
Sanna Ehdin har jobbat med kost och helhetshälsa i över 25 år. Hon har bland annat skrivit boken "Mat som läker", där hon talar om hur man kan läka kroppen genom kosten. (Foto: Helene Bengtsson, Mediabasen)


Att maten har en direkt påverkan på vår hälsa är något som allt fler blir medvetna om.  Många av dagens sjukdomar orsakas av kroniska inflammationer i kroppen. Men genom att äta IFD mat kan du hjälpa kroppen att få stopp på de inflammatoriska processerna och därmed förbättra din hälsa. Det säger Sanna Ehdin, som har en lång och gedigen erfarenhet av kost och hälsa. 

– Den här maten främjar kroppens uppbyggnad, reparation och utrensning. Kort sagt det som stärker kroppens friska processer, och det är detta som lägger grunden för ett långt, vitalt och friskt liv.

Felaktig kost kan leda till sjukdomar

Sanna Ehdin är en av Sveriges främsta inom kost och helhetshälsa. Hon är fil dr i immunologi, föreläsare och författare till bland annat Mat som läker och Den självläkande människan. Sanna menar att dagens välfärdssjukdomar, inklusive övervikt och depression till stor del beror på den kosthållning som råder i samhället idag, där processad mat, transfetter (industriellt härdat fett), socker och vitt mjöl tagit en allt större plats på våra tallrikar. Den här maten ökar de inflammatoriska ämnena i kroppen, och kan i längden leda till kroniska inflammationer.

– Det angriper celler, blodådror och organ i åratal utan att man märker något, och först så småningom uppenbarar sig en hjärt-kärlsjukdom, Alzheimers sjukdom eller cancer. Men det positiva är att när vi vet orsaken så kan vi åtgärda det i tid, och så fort du ändrar vad du äter så förändras kroppen.

Inflammation ligger bakom många former av smärta i hela kroppen, och kan göra så att du blir mer infektions- och allergikänslig

Mat som dämpar inflammationer

Det är här IFD-maten kommer in i bilden. IFD står för inflammation free diet, och Sanna myntade det svenska uttrycket inflammationsdämpande mat redan 2008 när hon skrev boken Sannas matbok. IFD-maten innehåller ämnen som motverkar inflammation, och som stärker levern och kroppens övriga organ för utrensning.

– Att äta inflammationdämpande mat gör att man blir mjukare i lederna och mindre stel i kroppen, huden ser friskare ut och allergier avtar eller försvinner. Samtidigt minskar risken för hjärt-kärlsjukdom, astma, cancer, benskörhet, diabetes och andra åldersrelaterade sjukdomar som har inflammation som grund. Detta samband är viktigt att känna till då svenskar äter näst mest smärtstillande piller i världen, och även mycket allergimedicin.

(Foto: Pixabay)

Det bästa är att köpa hel och ren mat – helst ekologiskt. (Foto: Pixabay)

Tecken på kronisk inflammation

Det är inte alltid så lätt att upptäcka att man har en låggradig, kronisk inflammation eftersom symtomen inte är så tydliga som vid en akut inflammation. Men det finns vissa yttre tecken som man kan vara uppmärksam på, såsom svullnad (plufsighet och bukstinn), ömhet och rodnad eller rödbrusighet.

– En del människor blir svullna kring ögonen, andra på kinderna, halsen, buken eller i luftvägarna. Inflammation ligger också bakom många former av smärta i hela kroppen, och kan göra så att du blir mer infektions- och allergikänslig.

När man går över till IFD-kost är grundregeln att först och främst undvika industriellt processad mat, vitt mjöl, socker och transfetter

Sanna berättar att genom att gå över till IFD-mat kan man dämpa eller helt stoppa inflammationerna i kroppen på bara 2-3 månader. Men resultatet kan naturligtvis variera beroende på ålder och kroppens kondition. För att få genomgripande förändringar kan det ta upp till ett år. Man behöver också följa dieten noggrant i inledningsfasen för att uppnå bästa resultat.

– Det är bra att först hålla den strikt i flera veckor så att kroppen vänjer om sig. Därefter kan man kanske unna sig något, men då ska det vara rena saker och man ska undvika industrimat. Bästa resultat fås om man kan hålla den så bra som möjligt, då slipper man också att det blir sug efter fel saker. Själv undviker jag konsekvent all mat som skapar sug, för det är detsamma som att skapa hjärn- och hormonobalans.

Det är också vanligt att man blir av med överflödiga kilon när man går över till IFD-kosten. En kvinna gick ner över tre kilo redan första veckan, vilket beror på att man kissar ut den svullnad i kroppen som orsakas av inflammationen.

Vilken mat kan man äta

När man går över till IFD-kost är grundregeln att först och främst undvika industriellt processad mat, vitt mjöl, socker och transfetter. Man ska äta så hel och ren mat som möjligt, gärna ekologiskt, med mycket grönsaker i alla färger. Fisk, kött, råris, quinoa och bovete är bra. Fullkornsprodukter och mejeriprodukter kan ätas om man tål dem, men om man vill vara helt säker, och vid autoimmuna sjukdomar bör de undvikas helt. Det finns också många kryddor som är starkt inflammationsdämpande som är bra att använda i maten, såsom gurkmeja och chilli. Läs den utförliga listan med IFD-maten här

Generellt kan man säga att alla som slutar med den processade industrimaten och äter mer hel mat, mer grönsaker samt ekologiskt förbättrar sin hälsa avsevärt

IFD-maten fungerar utmärkt för hela familjen, och det behöver inte bli särskilt svårt att lägga om. Allt fler blir medvetna om kostens betydelse för hälsan, och det finns en mängd olika kokböcker och tips på maträtter med den här inriktningen. De flesta restauranger och kaféer är idag vana vid olika dieter, och har ofta alternativ att erbjuda. Men även om man inte lyckas hålla en helt strikt IFD-kost kommer man absolut att komma en bra bit framåt i sitt välmående.

– Generellt kan man säga att alla som slutar med den processade industrimaten och äter mer hel mat, mer grönsaker samt ekologiskt förbättrar sin hälsa avsevärt. Men IFD-maten tar det allra längst och bygger hälsa och vitalitet hela tiden.

Fakta

IFD – Inflammation Free Diet

IFD-systemet är ett vetenskapligt system som har räknats ut utifrån mängden fett och typen av fettsyror, innehåll av antioxidanter, förekomst av B6, B12 och folinsyra (som sänker inflammationsmarkören homocystein), K-vitamin och antiinflammatoriska fytonutrienter.De underlag som använts för beräkningen av IFD-effekten kommer från det amerikanska jordbruksdepartementet (USDA) och ett forskningsinstitut i Sydney.

Formeln för att bestämma IFD-värdena räknades ut från dussintals publicerade studier av olika näringsämnen och deras samband med inflammation i kroppen. Tillvägagångssättet redovisas utförligt i boken The Inflammation Free Diet Plan av Monica Reinagel.

IFD tar ställning till individuella näringsämnen, såväl som det inbördes förhållandet mellan olika näringsämnen. Det inkluderar även matens glykemiska index, det vill säga dess effekt på blodsockerhalten.