loadingSaab/Boeings nya skolflygplan T-X som i dag presenterades i St Louis. (Foto: Eric Shindelbower/Saab)
Saab/Boeings nya skolflygplan T-X som i dag presenterades i St Louis. (Foto: Eric Shindelbower/Saab)
Inrikes

Saab hoppas på mångmiljardorder på skolflygplan

Epoch Times

Presentationen av det nya skolflygplanet är avklarad. Nu väntar det absolut svåraste jobbet för Saab – att ro i land ordern från USA:s försvarsmakt.

I potten ligger elva miljarder dollar.

I St Louis, USA, presenterades Saabs och Boeings gemensamma satsning – skolflygplanet T-X – för första gången för allmänheten. Planet med dubbla stjärtfenor och upphöjd bakre instruktörsplats, är tänkt att ersätta USA:s nuvarande träningsflygplan.

Det är i alla fall Boeings och Saabs stora förhoppning.

– Vi har definitivt visat att vi på mindre än tre år kunnat ta fram ett nytt koncept och ett helt nytt flygplan. Vi är väldigt glada i dag att vi kommit så långt, det ser positivt ut för framtiden men sedan ska vi om man talar sporttermer ”spela om det också”, säger Saabs vd Håkan Buskhe i telefon från St Louis till TT.

Saab/Boeings nya skolflygplan T-X som i dag presenterades i St Louis. (Foto: Bob Ferguson/Saab)

Saab/Boeings nya skolflygplan T-X som i dag presenterades i St Louis. (Foto: Bob Ferguson/Saab)

Letar ersättare

Klart är att USA:s flygvapen letar en ersättare till den så kallade T-38 som började tillverkas redan 1959. Det handlar i så fall om minst 350 flygplan, en order värd elva miljarder dollar, nästan 100 miljarder svenska kronor enligt olika amerikanska medier.

Förutom Saab/Boeing finns en rad andra konsortier som slåss om beställningen. Just kostnaden är en av de faktorer som talar för Saab/Boeing, menar Håkan Buskhe:

– Vi har brutit kostnadskurvan. Det här flygplanet kommer att vara extremt kostnadseffektivt och flyga i många timmar utan att man hamnar i ekonomiskt trångmål.

TT: Hur ser du på marknaden för skolflygplan kontra traditionella stridsflyg?
– Det finns ett stort behov av stridsflygplan i världen men där kanske vi inte har samma möjlighet att nå alla marknader som vi hade velat. Vissa är väldigt sammankopplade till exempelvis USA. Det är helt klart att det vi tagit fram nu med Boeing har en gigantisk marknad, inte bara i USA utan i hela världen.

Satsas stort

– Vi ser att det satsas mycket, bland annat i Asien, på stridsflygplan och där kommer det behövas mycket tid för träning och utbildning av piloter. Jag tror det här kan bli en stor marknad för oss de närmaste 10-15 åren.

Farhågor att affären skulle betyda att arbetstillfällen försvinner från Sverige till USA, delas inte av Buskhe:

– Jag får alltid den frågan men det gäller att optimera det här. Det finns en stor internationell marknad, förhoppningsvis i Europa och då kanske det ”regnar” mer på oss även i Sverige.

(TT)

Fakta: T-X
  • Saab och Boeing meddelade sitt samarbete kring ett skolflygplan i december 2013
  • Bilder har tidigare läckt ut på en prototyp men i St Louis, USA, visades planet nu upp för första gången.
  • Planet är enmotorigt, har dubbla stjärtfenor samt en upphöjd bakre instruktörsplats för bättre synfält.
  • Enligt Saab ska den också ha en avancerad cockpit med inbäddade utbildningsfunktioner
  • Saab och Boeing hoppas nu att det ska ersättas flygvapnets nuvarande flygplan i framtida skolutbildningar.
  • Det amerikanska flygvapnet förväntas välja kontraktspart i slutet av 2017
  • Det plan som slutligen väljs ska tas i operativ drift år 2024.

Källa: Saab.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSaab/Boeings nya skolflygplan T-X som i dag presenterades i St Louis. (Foto: Eric Shindelbower/Saab)
Saab/Boeings nya skolflygplan T-X som i dag presenterades i St Louis. (Foto: Eric Shindelbower/Saab)
Inrikes

Saab hoppas på mångmiljardorder på skolflygplan

Epoch Times

Presentationen av det nya skolflygplanet är avklarad. Nu väntar det absolut svåraste jobbet för Saab – att ro i land ordern från USA:s försvarsmakt.

I potten ligger elva miljarder dollar.

I St Louis, USA, presenterades Saabs och Boeings gemensamma satsning – skolflygplanet T-X – för första gången för allmänheten. Planet med dubbla stjärtfenor och upphöjd bakre instruktörsplats, är tänkt att ersätta USA:s nuvarande träningsflygplan.

Det är i alla fall Boeings och Saabs stora förhoppning.

– Vi har definitivt visat att vi på mindre än tre år kunnat ta fram ett nytt koncept och ett helt nytt flygplan. Vi är väldigt glada i dag att vi kommit så långt, det ser positivt ut för framtiden men sedan ska vi om man talar sporttermer ”spela om det också”, säger Saabs vd Håkan Buskhe i telefon från St Louis till TT.

Saab/Boeings nya skolflygplan T-X som i dag presenterades i St Louis. (Foto: Bob Ferguson/Saab)

Saab/Boeings nya skolflygplan T-X som i dag presenterades i St Louis. (Foto: Bob Ferguson/Saab)

Letar ersättare

Klart är att USA:s flygvapen letar en ersättare till den så kallade T-38 som började tillverkas redan 1959. Det handlar i så fall om minst 350 flygplan, en order värd elva miljarder dollar, nästan 100 miljarder svenska kronor enligt olika amerikanska medier.

Förutom Saab/Boeing finns en rad andra konsortier som slåss om beställningen. Just kostnaden är en av de faktorer som talar för Saab/Boeing, menar Håkan Buskhe:

– Vi har brutit kostnadskurvan. Det här flygplanet kommer att vara extremt kostnadseffektivt och flyga i många timmar utan att man hamnar i ekonomiskt trångmål.

TT: Hur ser du på marknaden för skolflygplan kontra traditionella stridsflyg?
– Det finns ett stort behov av stridsflygplan i världen men där kanske vi inte har samma möjlighet att nå alla marknader som vi hade velat. Vissa är väldigt sammankopplade till exempelvis USA. Det är helt klart att det vi tagit fram nu med Boeing har en gigantisk marknad, inte bara i USA utan i hela världen.

Satsas stort

– Vi ser att det satsas mycket, bland annat i Asien, på stridsflygplan och där kommer det behövas mycket tid för träning och utbildning av piloter. Jag tror det här kan bli en stor marknad för oss de närmaste 10-15 åren.

Farhågor att affären skulle betyda att arbetstillfällen försvinner från Sverige till USA, delas inte av Buskhe:

– Jag får alltid den frågan men det gäller att optimera det här. Det finns en stor internationell marknad, förhoppningsvis i Europa och då kanske det ”regnar” mer på oss även i Sverige.

(TT)

Fakta: T-X
  • Saab och Boeing meddelade sitt samarbete kring ett skolflygplan i december 2013
  • Bilder har tidigare läckt ut på en prototyp men i St Louis, USA, visades planet nu upp för första gången.
  • Planet är enmotorigt, har dubbla stjärtfenor samt en upphöjd bakre instruktörsplats för bättre synfält.
  • Enligt Saab ska den också ha en avancerad cockpit med inbäddade utbildningsfunktioner
  • Saab och Boeing hoppas nu att det ska ersättas flygvapnets nuvarande flygplan i framtida skolutbildningar.
  • Det amerikanska flygvapnet förväntas välja kontraktspart i slutet av 2017
  • Det plan som slutligen väljs ska tas i operativ drift år 2024.

Källa: Saab.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025