loadingKöptriggers hetsar oss till snabba köp och skräddarsys av AI utifrån våra svagheter. Foto: Anders Humlebo/TT
Köptriggers hetsar oss till snabba köp och skräddarsys av AI utifrån våra svagheter. Foto: Anders Humlebo/TT
Ekonomi & Näringsliv

Så hetsas du till köp – stress och manipulation

Boel Holm/TT

Klockan tickar, det finns bara få plagg kvar, köp lite till och du får gratis frakt. Och innan du betalar – du har väl sett att den här koftan matchar blusen i din varukorg? Knepen för att hetsa till köp är många och företagen drar sig inte för att använda dem.

Naturskyddsföreningen har undersökt hur mycket stora modeföretag använder sig av så kallade köptriggers och identifierat elva olika triggers. Vissa av de undersökta sajterna som Nelly, Boozt, Zalando och Shein använder nästan alla, medan andra, som H&M, bara använde några få.

– En gemensam nämnare är att de är väldigt stressande för kunden. Det kan vara en klocka som tickar ner, det kan vara någon som säger att det bara finns några få saker kvar i kassan eller i lager, säger Beatrice Rindevall ordförande för Naturskyddsföreningen

– AI skräddarsyr det här utifrån våra svagheter. Det blir väldigt psykologiskt manipulerande.

Vart tredje inlägg

För den som är aktiv i sociala medier är det svårt att undvika köperbjudandena. Enligt rapporten uppmanar var tredje inlägg på Instagram till köp.

I en kompletterande undersökning har tjejer i övre tonåren fått skärmdumpa alla uppmaningar om köp som kommer in under en dag.

– De trodde att de kanske skulle få göra det någon gång då, men det var hela tiden. Hela deras bildalbum är fyllt av skärmdumpar på köptriggers.

Det kan vara svårt att undvika något som är designat för att locka in oss och hetsa till köp. Beatrice Rindevalls råd är att hålla huvudet kallt och fråga sig själv om det man vill köpa verkligen är något man behöver. Ännu hellre vill Naturskyddsföreningen se skärpt lagstiftning.

I dag reglerar marknadsföringslagstiftningen bara vad som sägs vid köptillfället. De köptriggers som lett fram till köpet – som nedräkningsklockor, påståenden om att få finns i lager, personliga rekommendationer och erbjudanden om fri frakt när man köper över ett visst belopp – omfattas inte.

– Alla triggers i sociala medier, de finns inte med i den här lagstiftningen. Vi ser att politiken behöver gå in och kräva att de tar ansvar.

Max fem plagg

Köphetsen är inte bara skadlig för den egna ekonomin. Naturskyddsföreningen har tidigare undersökt hur mycket nya kläder vi kan köpa för att nå Parisavtalets mål. Svaret är max fem plagg om året. Vi konsumerar mycket mer.

– Det är ett enormt problem för miljöfrågor och klimatfrågor. Men det är också människor som jobbar, det är miljögifter i produktionen, det är vatten som påverkar människor i områdena runt omkring. Så det är såväl klimat, miljö och människor det här handlar om.

Köptriggers

1. Brådska eller tidsbrist – till exempel nedräkningsklocka eller tidsbegränsad rea.

2. Brist – endast få kvar i lager, snart slut, skynda dig.

3. Popularitet – 20 personer tittar på detta, mest köpta varor, i 20 personers varukorg, bästsäljare, trendande.

4. Exklusivitet – endast medlemmar, endast online, begränsat erbjudande, rabatt för nya kunder.

5. Inspiration – du kanske också gillar, styla med, relaterade produkter, andra köpte också, liknande produkter.

6. Låg risk – fri frakt, köp nu – betala senare, fri/enkel retur, snabb leverans.

7. Incitament/erbjudanden – handla mer för att få fri frakt, anmäl dig till nyhetsbrevet för att få rabatt, ladda ner appen för att få rabatt, bli medlem och få rabatt, bjud in en vän och få rabatt.

8. Genvägar – köp nu-knapp, snabbköp-knapp.

9. Lock-in/inlåsningar – spara favoriter, önskelista, prenumerera på nyhetsbrev, måste logga in (kan inte handla som gäst), meddela mig när produkten finns i lager.

10. Bra affär – 2 för 1, rabattkod, rea, specialerbjudanden, villkorade erbjudanden, rabatt.

11. Användargenererat innehåll – bilder, recensioner och betygsättning.

Av de granskade företagen använde Nelly, Boozt, Zalando och Shein nästan alla triggers – nio av elva, medan H&M låg lägst med fyra stycken.

Källa: Naturskyddsföreningen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingKöptriggers hetsar oss till snabba köp och skräddarsys av AI utifrån våra svagheter. Foto: Anders Humlebo/TT
Köptriggers hetsar oss till snabba köp och skräddarsys av AI utifrån våra svagheter. Foto: Anders Humlebo/TT
Ekonomi & Näringsliv

Så hetsas du till köp – stress och manipulation

Boel Holm/TT

Klockan tickar, det finns bara få plagg kvar, köp lite till och du får gratis frakt. Och innan du betalar – du har väl sett att den här koftan matchar blusen i din varukorg? Knepen för att hetsa till köp är många och företagen drar sig inte för att använda dem.

Naturskyddsföreningen har undersökt hur mycket stora modeföretag använder sig av så kallade köptriggers och identifierat elva olika triggers. Vissa av de undersökta sajterna som Nelly, Boozt, Zalando och Shein använder nästan alla, medan andra, som H&M, bara använde några få.

– En gemensam nämnare är att de är väldigt stressande för kunden. Det kan vara en klocka som tickar ner, det kan vara någon som säger att det bara finns några få saker kvar i kassan eller i lager, säger Beatrice Rindevall ordförande för Naturskyddsföreningen

– AI skräddarsyr det här utifrån våra svagheter. Det blir väldigt psykologiskt manipulerande.

Vart tredje inlägg

För den som är aktiv i sociala medier är det svårt att undvika köperbjudandena. Enligt rapporten uppmanar var tredje inlägg på Instagram till köp.

I en kompletterande undersökning har tjejer i övre tonåren fått skärmdumpa alla uppmaningar om köp som kommer in under en dag.

– De trodde att de kanske skulle få göra det någon gång då, men det var hela tiden. Hela deras bildalbum är fyllt av skärmdumpar på köptriggers.

Det kan vara svårt att undvika något som är designat för att locka in oss och hetsa till köp. Beatrice Rindevalls råd är att hålla huvudet kallt och fråga sig själv om det man vill köpa verkligen är något man behöver. Ännu hellre vill Naturskyddsföreningen se skärpt lagstiftning.

I dag reglerar marknadsföringslagstiftningen bara vad som sägs vid köptillfället. De köptriggers som lett fram till köpet – som nedräkningsklockor, påståenden om att få finns i lager, personliga rekommendationer och erbjudanden om fri frakt när man köper över ett visst belopp – omfattas inte.

– Alla triggers i sociala medier, de finns inte med i den här lagstiftningen. Vi ser att politiken behöver gå in och kräva att de tar ansvar.

Max fem plagg

Köphetsen är inte bara skadlig för den egna ekonomin. Naturskyddsföreningen har tidigare undersökt hur mycket nya kläder vi kan köpa för att nå Parisavtalets mål. Svaret är max fem plagg om året. Vi konsumerar mycket mer.

– Det är ett enormt problem för miljöfrågor och klimatfrågor. Men det är också människor som jobbar, det är miljögifter i produktionen, det är vatten som påverkar människor i områdena runt omkring. Så det är såväl klimat, miljö och människor det här handlar om.

Köptriggers

1. Brådska eller tidsbrist – till exempel nedräkningsklocka eller tidsbegränsad rea.

2. Brist – endast få kvar i lager, snart slut, skynda dig.

3. Popularitet – 20 personer tittar på detta, mest köpta varor, i 20 personers varukorg, bästsäljare, trendande.

4. Exklusivitet – endast medlemmar, endast online, begränsat erbjudande, rabatt för nya kunder.

5. Inspiration – du kanske också gillar, styla med, relaterade produkter, andra köpte också, liknande produkter.

6. Låg risk – fri frakt, köp nu – betala senare, fri/enkel retur, snabb leverans.

7. Incitament/erbjudanden – handla mer för att få fri frakt, anmäl dig till nyhetsbrevet för att få rabatt, ladda ner appen för att få rabatt, bli medlem och få rabatt, bjud in en vän och få rabatt.

8. Genvägar – köp nu-knapp, snabbköp-knapp.

9. Lock-in/inlåsningar – spara favoriter, önskelista, prenumerera på nyhetsbrev, måste logga in (kan inte handla som gäst), meddela mig när produkten finns i lager.

10. Bra affär – 2 för 1, rabattkod, rea, specialerbjudanden, villkorade erbjudanden, rabatt.

11. Användargenererat innehåll – bilder, recensioner och betygsättning.

Av de granskade företagen använde Nelly, Boozt, Zalando och Shein nästan alla triggers – nio av elva, medan H&M låg lägst med fyra stycken.

Källa: Naturskyddsföreningen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025