loadingCancerfonden upprörs över att reklam för mammografi stoppas på Facebook. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Cancerfonden upprörs över att reklam för mammografi stoppas på Facebook. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Inrikes

Facebooks nya regler stoppar mammografiannons

Cornelia Mikaelsson/TT

Meta stoppar reklam som är politisk eller som rör ”sociala frågor”. Beslutet innebär att Cancerfondens uppmaning att inte missa mammografin nu tagits bort från Facebook.

– I slutänden handlar det om liv och död, säger Cancerfondens Henrik Lysell.

Meta, som ligger bakom Facebook och Instagram, har tidigare meddelat att annonser med politiskt innehåll, liksom valreklam och vad som beskrivs som sociala frågor inte kommer att tillåtas inom unionen från och med den 6 oktober 2025.

EU:s nya regelverk om transparens kring politisk reklam gör det för krångligt och osäkert, uppgav den amerikanska teknikjätten i samband med beslutet.

Henrik Lysell, Cancerfondens enhetschef, är medveten om beslutet, men hade inte förväntat sig att deras annons om mammografi skulle påverkas av ändringen. I annonsen, som blev borttagen under tisdagen, fanns en uppmaning om att ”gå på mammografi när du blir kallad”.

– Det handlar om att uppmärksamma en rekommendation som är jätteviktig, säger han.

Viktig källa för information

Sociala medier är en viktig informationskanal, uppger Lysell som nu är orolig är att en stor grupp människor inte kommer att nås av informationen.

– Det är ju tusentals, säkert hundratusentals, som vi når via Facebook. För vissa är det kanske den enda källan till Cancerfondens information.

I Metas beslut att ta ner annonsen står bland annat att den bryter mot annonseringsregler som rör sociala frågor, val eller politik.

Cancerfonden nåddes av beskedet under tisdagen och har ännu inte varit i kontakt med Meta.

”Problematiskt”

Charlotte Rydh, generalsekreterare på branschföreningen Giva Sverige, som representerar ideella organisationer, har varit i kontakt med Meta inför ändringen.

– Jag kan inte svara på varför de tagit ner enskilda annonser, men det är klart, som en konsekvens av deras sätt att tolka EU:s regelverk om politisk annonsering kommer många av våra medlemmars annonser att stoppas.

Rydh menar att Metas beslut att inkludera ”sociala frågor” gör att förändringen blir väldigt omfattande.

– Sedan kan man ju som organisation givetvis göra inlägg om det på Metas olika plattformar. Det är just annonseringen som de har begränsat genom att omfatta mer än EU:s förordning. Så ja, det här är problematiskt.

Metas förbud av politisk annonsering

Från och med den 6 oktober 2025 tillåter inte längre Meta politiska annonser på sina plattformar inom EU.

Enligt Meta beror beslutet på EU:s nya förordning om transparens och inriktning av politiska annonser – TTPA (Transparency & Targeting of Political Ads) som träder i kraft den 10 oktober 2025.

De annonser som påverkas är de som tidigare behövt kategoriseras som ”sociala frågor, val eller politik”.

Det innefattar: civila och sociala rättigheter, brottslighet, ekonomi, miljö- och klimatfrågor, hälsa, immigration, politiska värderingar och myndighetsutövande samt säkerhet och utrikespolitik.

Om en annons nekas av Meta finns möjlighet att överklaga beslutet.

Källor: Meta, Giva Sverige

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingCancerfonden upprörs över att reklam för mammografi stoppas på Facebook. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Cancerfonden upprörs över att reklam för mammografi stoppas på Facebook. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Inrikes

Facebooks nya regler stoppar mammografiannons

Cornelia Mikaelsson/TT

Meta stoppar reklam som är politisk eller som rör ”sociala frågor”. Beslutet innebär att Cancerfondens uppmaning att inte missa mammografin nu tagits bort från Facebook.

– I slutänden handlar det om liv och död, säger Cancerfondens Henrik Lysell.

Meta, som ligger bakom Facebook och Instagram, har tidigare meddelat att annonser med politiskt innehåll, liksom valreklam och vad som beskrivs som sociala frågor inte kommer att tillåtas inom unionen från och med den 6 oktober 2025.

EU:s nya regelverk om transparens kring politisk reklam gör det för krångligt och osäkert, uppgav den amerikanska teknikjätten i samband med beslutet.

Henrik Lysell, Cancerfondens enhetschef, är medveten om beslutet, men hade inte förväntat sig att deras annons om mammografi skulle påverkas av ändringen. I annonsen, som blev borttagen under tisdagen, fanns en uppmaning om att ”gå på mammografi när du blir kallad”.

– Det handlar om att uppmärksamma en rekommendation som är jätteviktig, säger han.

Viktig källa för information

Sociala medier är en viktig informationskanal, uppger Lysell som nu är orolig är att en stor grupp människor inte kommer att nås av informationen.

– Det är ju tusentals, säkert hundratusentals, som vi når via Facebook. För vissa är det kanske den enda källan till Cancerfondens information.

I Metas beslut att ta ner annonsen står bland annat att den bryter mot annonseringsregler som rör sociala frågor, val eller politik.

Cancerfonden nåddes av beskedet under tisdagen och har ännu inte varit i kontakt med Meta.

”Problematiskt”

Charlotte Rydh, generalsekreterare på branschföreningen Giva Sverige, som representerar ideella organisationer, har varit i kontakt med Meta inför ändringen.

– Jag kan inte svara på varför de tagit ner enskilda annonser, men det är klart, som en konsekvens av deras sätt att tolka EU:s regelverk om politisk annonsering kommer många av våra medlemmars annonser att stoppas.

Rydh menar att Metas beslut att inkludera ”sociala frågor” gör att förändringen blir väldigt omfattande.

– Sedan kan man ju som organisation givetvis göra inlägg om det på Metas olika plattformar. Det är just annonseringen som de har begränsat genom att omfatta mer än EU:s förordning. Så ja, det här är problematiskt.

Metas förbud av politisk annonsering

Från och med den 6 oktober 2025 tillåter inte längre Meta politiska annonser på sina plattformar inom EU.

Enligt Meta beror beslutet på EU:s nya förordning om transparens och inriktning av politiska annonser – TTPA (Transparency & Targeting of Political Ads) som träder i kraft den 10 oktober 2025.

De annonser som påverkas är de som tidigare behövt kategoriseras som ”sociala frågor, val eller politik”.

Det innefattar: civila och sociala rättigheter, brottslighet, ekonomi, miljö- och klimatfrågor, hälsa, immigration, politiska värderingar och myndighetsutövande samt säkerhet och utrikespolitik.

Om en annons nekas av Meta finns möjlighet att överklaga beslutet.

Källor: Meta, Giva Sverige

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025