Utrikes

Ryssland och Iran bygger ”alternativ till Suezkanalen”

Adam Morrow
loadingHamnarbetare i Mumbai, Indien. Indien, Iran och Ryssland initierade den nord-sydliga transportkorridoren. Foto: Indranil Mukherjee/AFP via Getty Images
Hamnarbetare i Mumbai, Indien. Indien, Iran och Ryssland initierade den nord-sydliga transportkorridoren. Foto: Indranil Mukherjee/AFP via Getty Images

I början av maj inledde ryska och iranska ingenjörer undersökningsarbetet för den planerade byggnationen av en järnvägslinje mellan de iranska städerna Rasht och Astara längs Kaspiska havets sydvästra kust. Enligt det ryska transportministeriet kommer projektet att omfatta byggandet av åtta järnvägsstationer, dussintals broar och 160 kilometer järnvägsspår.

”Rutten har en uppenbar potential”, skrev den ryske transportministern Roman Starovoit i ett inlägg på ministeriets Telegram-kanal den 16 maj. ”Detta bekräftas av det intresse som utländska länder har visat.”

När järnvägslinjen Rasht–Astara är färdigbyggd kommer den att förbinda centrala Ryssland, via Azerbajdzjan, med iranska hamnar vid Indiska oceanen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Utrikes

Ryssland och Iran bygger ”alternativ till Suezkanalen”

Adam Morrow
loadingHamnarbetare i Mumbai, Indien. Indien, Iran och Ryssland initierade den nord-sydliga transportkorridoren. Foto: Indranil Mukherjee/AFP via Getty Images
Hamnarbetare i Mumbai, Indien. Indien, Iran och Ryssland initierade den nord-sydliga transportkorridoren. Foto: Indranil Mukherjee/AFP via Getty Images

I början av maj inledde ryska och iranska ingenjörer undersökningsarbetet för den planerade byggnationen av en järnvägslinje mellan de iranska städerna Rasht och Astara längs Kaspiska havets sydvästra kust. Enligt det ryska transportministeriet kommer projektet att omfatta byggandet av åtta järnvägsstationer, dussintals broar och 160 kilometer järnvägsspår.

”Rutten har en uppenbar potential”, skrev den ryske transportministern Roman Starovoit i ett inlägg på ministeriets Telegram-kanal den 16 maj. ”Detta bekräftas av det intresse som utländska länder har visat.”

När järnvägslinjen Rasht–Astara är färdigbyggd kommer den att förbinda centrala Ryssland, via Azerbajdzjan, med iranska hamnar vid Indiska oceanen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025