loadingRyanairs vd Eddie Wilson i samband med en pressträff i Stockholm förra året. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Ryanairs vd Eddie Wilson i samband med en pressträff i Stockholm förra året. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Utrikes

Ryanairs chef: ”Högst två öl på flygplatsen”

Tobias Österberg/TT

Max två öl på flygplatsen innan det är dags att kliva på flygplanet. Den begränsningen vill Ryanair se för att stoppa fylla och bråk ombord på sina flygplan.

– Vi har regelbundet medarbetare som blir överfallna, säger vd:n Eddie Wilson till TT.

För många resenärer är det en självklarhet och för flygplatserna en viktig inkomstkälla. Servering av alkohol innan flygavgångar innebär dock säkerhetsproblem för flygbolagen och efter en rad incidenter den senaste tiden vill en av aktörerna, irländska Ryanair, se restriktioner.

– Det är passagerare som blandar droger med alkohol, men flygplatspersonalen behöver inte ta konsekvenserna att någon dricker klockan 4 på morgonen, säger Eddie Wilson, vd för flygbolagsdelen av Ryanairkoncernen, när TT träffar honom på bolagets huvudkontor i Dublin.

Flera exempel

Han radar upp exempel. Så sent som för ett par dagar sedan bötfälldes en polsk passagerare 3 000 euro efter att ha uppträtt illa ombord under en flygresa. I april fick ett plan med 177 passagerare, ursprungligen från Agadir, Marocko med destination Manchester, gå ned i Portugal på grund av en våldsam och berusad passagerare.

– Vi vill se en begränsning på flygplatserna, säger Eddie Wilson och från Ryanairs håll har förslaget varit max två öl eller annan form av alkoholhaltig dryck.

– Många av våra anställda är unga och har fått uppleva exempelvis sexuella trakasserier. Det har också varit passagerare som försökt öppna flygplansdörrarna, säger han.

Att flygbolaget själv säljer alkohol ombord, menar Eddie Wilson är ovidkommande då personalen till skillnad från flygplatserna, säger nej om någon passagerare är på väg att kliva över gränsen.

– Flygpersonalen är professionellt utbildad och säljer inte alkohol till passagerare som inte klarar av mer. Personen i flygplatsbaren kunde dock inte bry sig mindre, "problemet" är ju på väg därifrån.

Slopad flygskatt

Den 1 juli slopas flygskatten i Sverige och det beskedet gjorde att Ryanair redan förra året meddelade att man nu satsar på Sverige igen samtidigt som Danmark som går i motsatt riktning med införd flygskatt ratas i allt större utsträckning. I nuläget finns dock inga konkreta planer på att konkurrera med SAS på svenska inrikeslinjer. En utmaning på den svenska marknaden är att medan länder som Italien och Spanien är tillbaka på högre trafiknivåer än före pandemin så ligger Sverige endast på 76 procent av trafiken då.

Att detta är en effekt av klimatmedvetenhet hos svenskarna och begreppet flygskam, köper dock inte Ryanair-chefen alls:

– Det är skitsnack. Även när vi ber passagerare om att klimatkompensera så är det ingen som gör det. Världen har gått vidare, men det betyder inte att vi bryr oss.

– Vi gör riktiga saker som att köpa nya flygplan för närapå 40 miljarder dollar som är mera bränslesnåla och kan ta flera passagerare. Det är "riktiga saker" som vi gör.

Ryanair

Irländskt lågprisflygbolag som grundades 1985 med huvudkontoret i Dublin.

Under avregleringerna av flyget i Europa under 90-talet expanderar man kraftigt. Affärsidén har till stor varit att flyga till mindre flygplatser utanför storstäderna vilket innebär lägre kostnader.

Bolaget har också ren rad olika flygbaser runtom i Europa där bland annat London är den största.

Bolaget och framförallt dess vd Michael O'Leary har genom åren skapat uppmärksamhet med uttalanden om att till exempel ta betalt av passagerarna för toalettbesök ombord på planet eller införa ståplatser för att därmed få plats med flera passagerare.

Under senare år har man fört uppmärksammade kampanjer via sociala medier som Tiktok för att nå en yngre generation.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingRyanairs vd Eddie Wilson i samband med en pressträff i Stockholm förra året. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Ryanairs vd Eddie Wilson i samband med en pressträff i Stockholm förra året. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Utrikes

Ryanairs chef: ”Högst två öl på flygplatsen”

Tobias Österberg/TT

Max två öl på flygplatsen innan det är dags att kliva på flygplanet. Den begränsningen vill Ryanair se för att stoppa fylla och bråk ombord på sina flygplan.

– Vi har regelbundet medarbetare som blir överfallna, säger vd:n Eddie Wilson till TT.

För många resenärer är det en självklarhet och för flygplatserna en viktig inkomstkälla. Servering av alkohol innan flygavgångar innebär dock säkerhetsproblem för flygbolagen och efter en rad incidenter den senaste tiden vill en av aktörerna, irländska Ryanair, se restriktioner.

– Det är passagerare som blandar droger med alkohol, men flygplatspersonalen behöver inte ta konsekvenserna att någon dricker klockan 4 på morgonen, säger Eddie Wilson, vd för flygbolagsdelen av Ryanairkoncernen, när TT träffar honom på bolagets huvudkontor i Dublin.

Flera exempel

Han radar upp exempel. Så sent som för ett par dagar sedan bötfälldes en polsk passagerare 3 000 euro efter att ha uppträtt illa ombord under en flygresa. I april fick ett plan med 177 passagerare, ursprungligen från Agadir, Marocko med destination Manchester, gå ned i Portugal på grund av en våldsam och berusad passagerare.

– Vi vill se en begränsning på flygplatserna, säger Eddie Wilson och från Ryanairs håll har förslaget varit max två öl eller annan form av alkoholhaltig dryck.

– Många av våra anställda är unga och har fått uppleva exempelvis sexuella trakasserier. Det har också varit passagerare som försökt öppna flygplansdörrarna, säger han.

Att flygbolaget själv säljer alkohol ombord, menar Eddie Wilson är ovidkommande då personalen till skillnad från flygplatserna, säger nej om någon passagerare är på väg att kliva över gränsen.

– Flygpersonalen är professionellt utbildad och säljer inte alkohol till passagerare som inte klarar av mer. Personen i flygplatsbaren kunde dock inte bry sig mindre, "problemet" är ju på väg därifrån.

Slopad flygskatt

Den 1 juli slopas flygskatten i Sverige och det beskedet gjorde att Ryanair redan förra året meddelade att man nu satsar på Sverige igen samtidigt som Danmark som går i motsatt riktning med införd flygskatt ratas i allt större utsträckning. I nuläget finns dock inga konkreta planer på att konkurrera med SAS på svenska inrikeslinjer. En utmaning på den svenska marknaden är att medan länder som Italien och Spanien är tillbaka på högre trafiknivåer än före pandemin så ligger Sverige endast på 76 procent av trafiken då.

Att detta är en effekt av klimatmedvetenhet hos svenskarna och begreppet flygskam, köper dock inte Ryanair-chefen alls:

– Det är skitsnack. Även när vi ber passagerare om att klimatkompensera så är det ingen som gör det. Världen har gått vidare, men det betyder inte att vi bryr oss.

– Vi gör riktiga saker som att köpa nya flygplan för närapå 40 miljarder dollar som är mera bränslesnåla och kan ta flera passagerare. Det är "riktiga saker" som vi gör.

Ryanair

Irländskt lågprisflygbolag som grundades 1985 med huvudkontoret i Dublin.

Under avregleringerna av flyget i Europa under 90-talet expanderar man kraftigt. Affärsidén har till stor varit att flyga till mindre flygplatser utanför storstäderna vilket innebär lägre kostnader.

Bolaget har också ren rad olika flygbaser runtom i Europa där bland annat London är den största.

Bolaget och framförallt dess vd Michael O'Leary har genom åren skapat uppmärksamhet med uttalanden om att till exempel ta betalt av passagerarna för toalettbesök ombord på planet eller införa ståplatser för att därmed få plats med flera passagerare.

Under senare år har man fört uppmärksammade kampanjer via sociala medier som Tiktok för att nå en yngre generation.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025