loadingMedlemsorganisationen Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, drog under 2024 in 3,3 miljarder kronor i rättighetsintäkter. Arkivbild. Foto: Helena Landstedt/TT
Medlemsorganisationen Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, drog under 2024 in 3,3 miljarder kronor i rättighetsintäkter. Arkivbild. Foto: Helena Landstedt/TT
Ekonomi & Näringsliv

Rekordår för Stim – ”svenska låtskrivarundret”

TT

Stim drog i fjol in över tre miljarder kronor i rättighetsintäkter – och utbetalningen till svenska musikskapare var den största någonsin.

– Man brukar prata om det svenska musikundret men numera kan det kallas för det svenska låtskrivarundret. Vi ligger etta i EU på att exportera musik, säger Lina Heyman, tillförordnad vd på Stim till TT.

Under 2024 kunde medlemsorganisationen betala 2,9 miljarder kronor till svenska musikskapare – vilka ibland kan vara ganska anonyma, menar Heyman.

– Det är inte alltid som musikskapare vill stå i strålkastarljuset, men det finns flera stora namn där ute.

Ett exempel är 25-åriga låtskrivaren Elvira Anderfjärd, som skrivit för Kate Perry, Ed Sheeran, Taylor Swift och First Aid Kit. Hon har även körat på The Weeknds ”Take my breath”. Ett annat namn är Ylva Dimberg som skriver för K-popgruppen New Jeans.

Elvira Anderfjärd skriver låtar åt bland andra Katy Perry och Ed Sheeran. 2022 fick hon pris som årets producent på Grammisgalan. Foto: Christine Olsson/TT

Att det går bra för svenska musikskapare tror Lina Heyman beror på flera saker.

– Det kan dels kopplas till bra utbildningar, dels till bra nätverk och samarbeten i branschen.

Samtidigt menar hon att det finns stora utmaningar.

– De offentliga stöden för att främja svensk musik utomlands minskar. Framgången är inte något vi kan ta för givet utan man måste fortsätta satsa på musik i hela Sverige.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMedlemsorganisationen Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, drog under 2024 in 3,3 miljarder kronor i rättighetsintäkter. Arkivbild. Foto: Helena Landstedt/TT
Medlemsorganisationen Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, drog under 2024 in 3,3 miljarder kronor i rättighetsintäkter. Arkivbild. Foto: Helena Landstedt/TT
Ekonomi & Näringsliv

Rekordår för Stim – ”svenska låtskrivarundret”

TT

Stim drog i fjol in över tre miljarder kronor i rättighetsintäkter – och utbetalningen till svenska musikskapare var den största någonsin.

– Man brukar prata om det svenska musikundret men numera kan det kallas för det svenska låtskrivarundret. Vi ligger etta i EU på att exportera musik, säger Lina Heyman, tillförordnad vd på Stim till TT.

Under 2024 kunde medlemsorganisationen betala 2,9 miljarder kronor till svenska musikskapare – vilka ibland kan vara ganska anonyma, menar Heyman.

– Det är inte alltid som musikskapare vill stå i strålkastarljuset, men det finns flera stora namn där ute.

Ett exempel är 25-åriga låtskrivaren Elvira Anderfjärd, som skrivit för Kate Perry, Ed Sheeran, Taylor Swift och First Aid Kit. Hon har även körat på The Weeknds ”Take my breath”. Ett annat namn är Ylva Dimberg som skriver för K-popgruppen New Jeans.

Elvira Anderfjärd skriver låtar åt bland andra Katy Perry och Ed Sheeran. 2022 fick hon pris som årets producent på Grammisgalan. Foto: Christine Olsson/TT

Att det går bra för svenska musikskapare tror Lina Heyman beror på flera saker.

– Det kan dels kopplas till bra utbildningar, dels till bra nätverk och samarbeten i branschen.

Samtidigt menar hon att det finns stora utmaningar.

– De offentliga stöden för att främja svensk musik utomlands minskar. Framgången är inte något vi kan ta för givet utan man måste fortsätta satsa på musik i hela Sverige.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025