loadingDet våras för lägre matpriser, men konsumenterna väntas fortsatt vara prismedvetna. Arkivbild. Foto: Adam Ihse/TT
Det våras för lägre matpriser, men konsumenterna väntas fortsatt vara prismedvetna. Arkivbild. Foto: Adam Ihse/TT
Ekonomi & Näringsliv

Prognos: Mer konsumtion lyfter svensk ekonomi

Sophie Gräsberg/TT

Mer pengar i hushållens plånböcker kommer att driva upp svensk ekonomi under nästa år, spår HUI Research.

– Förutsättningarna för ökad konsumtion framöver är starkare än på väldigt länge, säger William Lindquist, analytiker på HUI Research.

2026 väntas bli ett bra år för den svenska handeln. Den sänkta matmomsen ger en stor volymtillväxt i matbutikerna, samtidigt som hushållens starkare ekonomi väntas ge en ordentlig återhämtning för sällanköpshandeln så som bygghandel, hemelektronik och möbler.

– Under det tredje kvartalet upplevde detaljhandeln den starkaste tillväxten man har gjort sedan 2021. Så det finns en ganska god anledning att vara optimistisk inför framtiden, säger William Lindquist.

Konkurserna ökar

Samtidigt som ekonomin visar många ljusglimtar är arbetslösheten fortsatt hög och antalet företagskonkurser väntas fortsatt vara på en hög nivå under 2026. William Lindquist lyfter att många företag under en lång period haft väldigt låga marginaler.

– Det är en fortsatt väldigt stor press på företagen och på företagens lönsamhet, och det skapar ju i sin tur en osäkerhet på hela arbetsmarknaden.

Konsumenterna väntas även fortsatt att vara prismedvetna, trots att de får mer i plånboken. Bland annat väntas lågprishandeln fortsätta att växa i det ljusare konjunkturläget.

– Bara för att vi nu lämnar lågkonjunkturen bakom oss så lämnar vi inte lågpris bakom oss.

Modehandeln tyngs

Men samtidigt som en stor del av detaljhandeln väntas få en tydlig återhämtning under nästa år går det trögare för modehandeln. Det beror dels på en ökad konkurrens från lågprisaktörer som Shein och Temu, men även på konkurrensen från sina egna, redan sålda, varor.

– Vi har en second hand-marknad inom modehandeln som är väldigt stark och den största delen av second hand sker ju konsumenter sinsemellan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDet våras för lägre matpriser, men konsumenterna väntas fortsatt vara prismedvetna. Arkivbild. Foto: Adam Ihse/TT
Det våras för lägre matpriser, men konsumenterna väntas fortsatt vara prismedvetna. Arkivbild. Foto: Adam Ihse/TT
Ekonomi & Näringsliv

Prognos: Mer konsumtion lyfter svensk ekonomi

Sophie Gräsberg/TT

Mer pengar i hushållens plånböcker kommer att driva upp svensk ekonomi under nästa år, spår HUI Research.

– Förutsättningarna för ökad konsumtion framöver är starkare än på väldigt länge, säger William Lindquist, analytiker på HUI Research.

2026 väntas bli ett bra år för den svenska handeln. Den sänkta matmomsen ger en stor volymtillväxt i matbutikerna, samtidigt som hushållens starkare ekonomi väntas ge en ordentlig återhämtning för sällanköpshandeln så som bygghandel, hemelektronik och möbler.

– Under det tredje kvartalet upplevde detaljhandeln den starkaste tillväxten man har gjort sedan 2021. Så det finns en ganska god anledning att vara optimistisk inför framtiden, säger William Lindquist.

Konkurserna ökar

Samtidigt som ekonomin visar många ljusglimtar är arbetslösheten fortsatt hög och antalet företagskonkurser väntas fortsatt vara på en hög nivå under 2026. William Lindquist lyfter att många företag under en lång period haft väldigt låga marginaler.

– Det är en fortsatt väldigt stor press på företagen och på företagens lönsamhet, och det skapar ju i sin tur en osäkerhet på hela arbetsmarknaden.

Konsumenterna väntas även fortsatt att vara prismedvetna, trots att de får mer i plånboken. Bland annat väntas lågprishandeln fortsätta att växa i det ljusare konjunkturläget.

– Bara för att vi nu lämnar lågkonjunkturen bakom oss så lämnar vi inte lågpris bakom oss.

Modehandeln tyngs

Men samtidigt som en stor del av detaljhandeln väntas få en tydlig återhämtning under nästa år går det trögare för modehandeln. Det beror dels på en ökad konkurrens från lågprisaktörer som Shein och Temu, men även på konkurrensen från sina egna, redan sålda, varor.

– Vi har en second hand-marknad inom modehandeln som är väldigt stark och den största delen av second hand sker ju konsumenter sinsemellan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher / VD / ansvarig utgivare
Vasilios Zoupounidis
Ställföreträdande ansvarig utgivare
Aron Lamm
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025