loadingOslo får en ny paradgata 2017. (Foto: AFP)
Oslo får en ny paradgata 2017. (Foto: AFP)
Inrikes

Oslos paradgata en kostsam historia

Epoch Times Sverige

Oslos nya paradgata Dronning Eufemias gate kommer att kosta 13 000 norska kronor per centimeter. Gatan beräknas stå färdig 2017.

925 miljoner norska kronor kommer projektet kosta allt som allt, rapporterar Aftenposten. Gatan kommer att bli 700 meter lång och 43,2 meter bred.

"Generellt så är byggprojekt dyra. Som regel är det så att ju mer urbant ett utbyggnadsområde är, desto fler kostsamma hänsyn och anpassningar måste vi göra när vi bygger," sade Statens vegvesens avdelningsdirektör Randi Hernes till Aftenposten.

Enligt tidningen finns det flera fördyrande element till projektet. För det första blir gatan i själva verket en bro som vilar marken och på 1100 pelare, vilka löper genom instabil landmassa ned till berggrunden. 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingOslo får en ny paradgata 2017. (Foto: AFP)
Oslo får en ny paradgata 2017. (Foto: AFP)
Inrikes

Oslos paradgata en kostsam historia

Epoch Times Sverige

Oslos nya paradgata Dronning Eufemias gate kommer att kosta 13 000 norska kronor per centimeter. Gatan beräknas stå färdig 2017.

925 miljoner norska kronor kommer projektet kosta allt som allt, rapporterar Aftenposten. Gatan kommer att bli 700 meter lång och 43,2 meter bred.

"Generellt så är byggprojekt dyra. Som regel är det så att ju mer urbant ett utbyggnadsområde är, desto fler kostsamma hänsyn och anpassningar måste vi göra när vi bygger," sade Statens vegvesens avdelningsdirektör Randi Hernes till Aftenposten.

Enligt tidningen finns det flera fördyrande element till projektet. För det första blir gatan i själva verket en bro som vilar marken och på 1100 pelare, vilka löper genom instabil landmassa ned till berggrunden. 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025