Trafikverket offentliggjorde ett förslag till ny nationell infrastrukturplan den 29 september. Fokus ligger på underhåll och nyproduktion av järnvägar (519 miljarder kronor) och vägar (416 miljarder kronor).
Resterande medel (236 miljarder kronor) planeras att användas för att finansiera trimning och miljöarbeten (70), länsvisa infrastrukturplaner (61), forskning, bidrag till privata vägföreningar och diverse (44), riskreserv (39) och sjöfartsinvesteringar (21). Planförslaget sträcker sig från 2026 till 2037 och bygger på tidigare beslut samt på regeringens nya prioriteringar i infrastrukturpropositionen 2024, som blir en del av statens budget för 2026 och framåt. Utöver anvisade medel tillkommer enligt planen cirka 86 miljarder kronor som tas in i form av trängselskatter och andra avgifter. En ny plan utarbetas vart fjärde år. Jämförd med föregående nationella infrastrukturplan, som beslutades 2022, är den nu föreslagna ramen 262 miljarder kronor högre, i fasta priser.
Den långa överlappningen med tidigare och kommande planer gör att de överväganden och prioriteringar som görs i planerna ofta hinner ändras innan de är genomförda, särskilt när det gäller mindre projekt. Å andra sidan är planeringshorisonten för stora projekt i detta sammanhang en mångårig historia med flera viktiga steg på vägen mot att bli en fungerande del av den använda infrastrukturen. Det innebär att projekt kan flyttas mellan olika prioriteringsgrupper flera gånger innan de slutförs eller avförs från projektplanerna.