Epoch Times förklarar

1 171 miljarder på 12 år – detta innebär infrastrukturplanen

Olle Felten
loadingUtvecklingen och underhållet av den svenska transportinfrastrukturen kostar väldigt mycket pengar. Foto: Kedardome/Shutterstock
Utvecklingen och underhållet av den svenska transportinfrastrukturen kostar väldigt mycket pengar. Foto: Kedardome/Shutterstock

Trafikverket offentliggjorde ett förslag till ny nationell infrastrukturplan den 29 september. Fokus ligger på underhåll och nyproduktion av järnvägar (519 miljarder kronor) och vägar (416 miljarder kronor).

Resterande medel (236 miljarder kronor) planeras att användas för att finansiera trimning och miljöarbeten (70), länsvisa infrastrukturplaner (61), forskning, bidrag till privata vägföreningar och diverse (44), riskreserv (39) och sjöfartsinvesteringar (21). Planförslaget sträcker sig från 2026 till 2037 och bygger på tidigare beslut samt på regeringens nya prioriteringar i infrastrukturpropositionen 2024, som blir en del av statens budget för 2026 och framåt. Utöver anvisade medel tillkommer enligt planen cirka 86 miljarder kronor som tas in i form av trängselskatter och andra avgifter. En ny plan utarbetas vart fjärde år. Jämförd med föregående nationella infrastrukturplan, som beslutades 2022, är den nu föreslagna ramen 262 miljarder kronor högre, i fasta priser.

Den långa överlappningen med tidigare och kommande planer gör att de överväganden och prioriteringar som görs i planerna ofta hinner ändras innan de är genomförda, särskilt när det gäller mindre projekt. Å andra sidan är planeringshorisonten för stora projekt i detta sammanhang en mångårig historia med flera viktiga steg på vägen mot att bli en fungerande del av den använda infrastrukturen. Det innebär att projekt kan flyttas mellan olika prioriteringsgrupper flera gånger innan de slutförs eller avförs från projektplanerna.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Epoch Times förklarar

1 171 miljarder på 12 år – detta innebär infrastrukturplanen

Olle Felten
loadingUtvecklingen och underhållet av den svenska transportinfrastrukturen kostar väldigt mycket pengar. Foto: Kedardome/Shutterstock
Utvecklingen och underhållet av den svenska transportinfrastrukturen kostar väldigt mycket pengar. Foto: Kedardome/Shutterstock

Trafikverket offentliggjorde ett förslag till ny nationell infrastrukturplan den 29 september. Fokus ligger på underhåll och nyproduktion av järnvägar (519 miljarder kronor) och vägar (416 miljarder kronor).

Resterande medel (236 miljarder kronor) planeras att användas för att finansiera trimning och miljöarbeten (70), länsvisa infrastrukturplaner (61), forskning, bidrag till privata vägföreningar och diverse (44), riskreserv (39) och sjöfartsinvesteringar (21). Planförslaget sträcker sig från 2026 till 2037 och bygger på tidigare beslut samt på regeringens nya prioriteringar i infrastrukturpropositionen 2024, som blir en del av statens budget för 2026 och framåt. Utöver anvisade medel tillkommer enligt planen cirka 86 miljarder kronor som tas in i form av trängselskatter och andra avgifter. En ny plan utarbetas vart fjärde år. Jämförd med föregående nationella infrastrukturplan, som beslutades 2022, är den nu föreslagna ramen 262 miljarder kronor högre, i fasta priser.

Den långa överlappningen med tidigare och kommande planer gör att de överväganden och prioriteringar som görs i planerna ofta hinner ändras innan de är genomförda, särskilt när det gäller mindre projekt. Å andra sidan är planeringshorisonten för stora projekt i detta sammanhang en mångårig historia med flera viktiga steg på vägen mot att bli en fungerande del av den använda infrastrukturen. Det innebär att projekt kan flyttas mellan olika prioriteringsgrupper flera gånger innan de slutförs eller avförs från projektplanerna.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025