loadingEn färsk undersökningen visar att förväntningarna på vad biblioteken kan och ska hjälpa till med ofta går långt utöver deras uppdrag. Arkivbild. Foto: Martina Holmberg/TT
En färsk undersökningen visar att förväntningarna på vad biblioteken kan och ska hjälpa till med ofta går långt utöver deras uppdrag. Arkivbild. Foto: Martina Holmberg/TT
Inrikes

Ny rapport: Biblioteken ”samhällets slasktratt”

TT

När annan välfärd och samhällsservice dras ned står biblioteken kvar och får hantera effekterna av en ökad social utsatthet och digitalt utanförskap. Samtidigt tryter bibliotekens resurser.

En enkätundersökning utförd av fackförbundet DIK bland 1 800 biblioteksanställda visar att var tredje folkbibliotekarie (32 procent) uppskattar att mer än hälften av arbetstiden går åt till att bistå besökare med olika typer av samhällsservice. Det kan handla om att skriva ut eller fylla i blanketter, tolka eller översätta myndighetsbeslut eller att hjälpa till med bank-id.

En del av servicen ingår i bibliotekens uppdrag, men konsekvensen blir att bibliotekarierna har sämre möjlighet att bedriva sitt samhällsuppdrag med att stärka läsning, bildning, källtillit och fri tillgång till information.

Även publik verksamhet, inköp och gallring och arbete mot utpekade målgrupper får stå tillbaka till förmån för att hålla öppet och bemanna informationsdisken.

"Politiken behandlar folkbiblioteken som om de vore samhällets slasktratt. De förväntas fånga alla bollar som resten av samhället tappar, samtidigt som de inte får resurser nog att ens klara av sitt grunduppdrag", säger DIK:s förbundsordförande Anna Troberg i en kommentar till TT.

Anna Troberg är förbundsordförande i DIK, facket för kultur, reklam och kommunikation. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEn färsk undersökningen visar att förväntningarna på vad biblioteken kan och ska hjälpa till med ofta går långt utöver deras uppdrag. Arkivbild. Foto: Martina Holmberg/TT
En färsk undersökningen visar att förväntningarna på vad biblioteken kan och ska hjälpa till med ofta går långt utöver deras uppdrag. Arkivbild. Foto: Martina Holmberg/TT
Inrikes

Ny rapport: Biblioteken ”samhällets slasktratt”

TT

När annan välfärd och samhällsservice dras ned står biblioteken kvar och får hantera effekterna av en ökad social utsatthet och digitalt utanförskap. Samtidigt tryter bibliotekens resurser.

En enkätundersökning utförd av fackförbundet DIK bland 1 800 biblioteksanställda visar att var tredje folkbibliotekarie (32 procent) uppskattar att mer än hälften av arbetstiden går åt till att bistå besökare med olika typer av samhällsservice. Det kan handla om att skriva ut eller fylla i blanketter, tolka eller översätta myndighetsbeslut eller att hjälpa till med bank-id.

En del av servicen ingår i bibliotekens uppdrag, men konsekvensen blir att bibliotekarierna har sämre möjlighet att bedriva sitt samhällsuppdrag med att stärka läsning, bildning, källtillit och fri tillgång till information.

Även publik verksamhet, inköp och gallring och arbete mot utpekade målgrupper får stå tillbaka till förmån för att hålla öppet och bemanna informationsdisken.

"Politiken behandlar folkbiblioteken som om de vore samhällets slasktratt. De förväntas fånga alla bollar som resten av samhället tappar, samtidigt som de inte får resurser nog att ens klara av sitt grunduppdrag", säger DIK:s förbundsordförande Anna Troberg i en kommentar till TT.

Anna Troberg är förbundsordförande i DIK, facket för kultur, reklam och kommunikation. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025