loadingEn oljetanker registrerad på Cooköarna, fotograferad nära Finska viken i fjol. Arkivbild. Foto: Jussi Nukari/AP/TT
En oljetanker registrerad på Cooköarna, fotograferad nära Finska viken i fjol. Arkivbild. Foto: Jussi Nukari/AP/TT
Utrikes

Norska åtgärder mot Rysslands skuggflotta

TT

Norge skärper kontrollen av utländska oljetankrar i landets ekonomiska zon. Syftet är att komma åt Rysslands så kallade skuggflotta.

Oljefartyg som färdas i vatten runt Norge kommer nu att tvingas visa upp försäkringsinformation.

Termen skuggflotta används för ett antal tankfartyg som Ryssland använder för att kringgå internationella sanktioner. Fartygen är i regel föråldrade och rundar regler bland annat genom att ha komplicerade ägarstrukturer och segla med så kallad bekvämlighetsflagg. De är vanligtvis inte försäkrade av vanliga västerländska företag.

”Regeringen ser allvarligt på utmaningarna kopplade till skuggflottan. Denna typ av trafik innebär en ökad risk för både miljön och säkerheten till sjöss, samtidigt som den bidrar till att finansiera Rysslands illegala krigföring”, säger fiskeri- och sjöfartsminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) i ett pressmeddelande.

Landets kust- och sjöfartsmyndigheter ska nu samla in och kontrollera försäkringsinformationen.

Sverige införde liknande regler vid halvårsskiftet. De innebär att Kustbevakningen och Sjöfartsverket kan ta in försäkringsinformation från fartyg, inte bara när de anlöper hamn utan även när de passerar svenskt sjöterritorium eller ekonomisk zon.

De senaste åren har EU, USA och fler västländer infört allt tyngre sanktioner mot Ryssland med anledning av det ryska invasionskriget i Ukraina. Ryssland har då sjösatt skuggflottan, bestående av minst ett tusental fartyg, för att kringgå sanktionerna och få oljeintäkter till sin krigsekonomi.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEn oljetanker registrerad på Cooköarna, fotograferad nära Finska viken i fjol. Arkivbild. Foto: Jussi Nukari/AP/TT
En oljetanker registrerad på Cooköarna, fotograferad nära Finska viken i fjol. Arkivbild. Foto: Jussi Nukari/AP/TT
Utrikes

Norska åtgärder mot Rysslands skuggflotta

TT

Norge skärper kontrollen av utländska oljetankrar i landets ekonomiska zon. Syftet är att komma åt Rysslands så kallade skuggflotta.

Oljefartyg som färdas i vatten runt Norge kommer nu att tvingas visa upp försäkringsinformation.

Termen skuggflotta används för ett antal tankfartyg som Ryssland använder för att kringgå internationella sanktioner. Fartygen är i regel föråldrade och rundar regler bland annat genom att ha komplicerade ägarstrukturer och segla med så kallad bekvämlighetsflagg. De är vanligtvis inte försäkrade av vanliga västerländska företag.

”Regeringen ser allvarligt på utmaningarna kopplade till skuggflottan. Denna typ av trafik innebär en ökad risk för både miljön och säkerheten till sjöss, samtidigt som den bidrar till att finansiera Rysslands illegala krigföring”, säger fiskeri- och sjöfartsminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) i ett pressmeddelande.

Landets kust- och sjöfartsmyndigheter ska nu samla in och kontrollera försäkringsinformationen.

Sverige införde liknande regler vid halvårsskiftet. De innebär att Kustbevakningen och Sjöfartsverket kan ta in försäkringsinformation från fartyg, inte bara när de anlöper hamn utan även när de passerar svenskt sjöterritorium eller ekonomisk zon.

De senaste åren har EU, USA och fler västländer infört allt tyngre sanktioner mot Ryssland med anledning av det ryska invasionskriget i Ukraina. Ryssland har då sjösatt skuggflottan, bestående av minst ett tusental fartyg, för att kringgå sanktionerna och få oljeintäkter till sin krigsekonomi.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025