loadingIgloo gjorde entré i GB:s glassortiment. Foto: Hulton Archive/Getty Images
Weekend Vecka 29

När Igloo var en glass och inte grönländsk blockpolitik

Igloo gjorde entré i GB:s glassortiment. Foto: Hulton Archive/Getty Images
Weekend-redaktionen

Det var i början av 1960-talet som Igloo gjorde entré i GB:s glassortiment: en färgstark isglass i smakerna Cola, Apelsin och Hallon. Den såldes i två pinnar, en design som både var opraktisk och genial. För medan många barn kämpade med att hålla ihop glassen som så gärna ville spricka mitt itu, var det också den perfekta glassen att dela med sig av, något som passade särskilt bra under varma sommardagar i sällskap av en kompis eller ett syskon. Eller då ett husdjur. Att Igloo gick sönder var nästan en del av charmen. Den kom att bli en glassklassiker under flera årtionden, med sina klara färger och enkla fruktsmaker. Och trots att den var kladdig, hal och lätt att tappa om man inte höll hårt, så var den omhuldad för sin fräschör. Och den kändes vuxnare än Piggelin. Dess tvådelade konstruktion gjorde den till ett barndomsfenomen med hög nostalgifaktor.

Men inget varar för evigt. Igloo togs bort ur sortimentet år 2000, efter nästan fyrtio års trogen tjänst. Skälen var bland annat ”ändrade konsumtionsvanor” som det så fint heter och att nya produkter tog plats i sortimentet.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingIgloo gjorde entré i GB:s glassortiment. Foto: Hulton Archive/Getty Images
Weekend Vecka 29

När Igloo var en glass och inte grönländsk blockpolitik

Igloo gjorde entré i GB:s glassortiment. Foto: Hulton Archive/Getty Images
Weekend-redaktionen

Det var i början av 1960-talet som Igloo gjorde entré i GB:s glassortiment: en färgstark isglass i smakerna Cola, Apelsin och Hallon. Den såldes i två pinnar, en design som både var opraktisk och genial. För medan många barn kämpade med att hålla ihop glassen som så gärna ville spricka mitt itu, var det också den perfekta glassen att dela med sig av, något som passade särskilt bra under varma sommardagar i sällskap av en kompis eller ett syskon. Eller då ett husdjur. Att Igloo gick sönder var nästan en del av charmen. Den kom att bli en glassklassiker under flera årtionden, med sina klara färger och enkla fruktsmaker. Och trots att den var kladdig, hal och lätt att tappa om man inte höll hårt, så var den omhuldad för sin fräschör. Och den kändes vuxnare än Piggelin. Dess tvådelade konstruktion gjorde den till ett barndomsfenomen med hög nostalgifaktor.

Men inget varar för evigt. Igloo togs bort ur sortimentet år 2000, efter nästan fyrtio års trogen tjänst. Skälen var bland annat ”ändrade konsumtionsvanor” som det så fint heter och att nya produkter tog plats i sortimentet.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025