Det var i början av 1960-talet som Igloo gjorde entré i GB:s glassortiment: en färgstark isglass i smakerna Cola, Apelsin och Hallon. Den såldes i två pinnar, en design som både var opraktisk och genial. För medan många barn kämpade med att hålla ihop glassen som så gärna ville spricka mitt itu, var det också den perfekta glassen att dela med sig av, något som passade särskilt bra under varma sommardagar i sällskap av en kompis eller ett syskon. Eller då ett husdjur. Att Igloo gick sönder var nästan en del av charmen. Den kom att bli en glassklassiker under flera årtionden, med sina klara färger och enkla fruktsmaker. Och trots att den var kladdig, hal och lätt att tappa om man inte höll hårt, så var den omhuldad för sin fräschör. Och den kändes vuxnare än Piggelin. Dess tvådelade konstruktion gjorde den till ett barndomsfenomen med hög nostalgifaktor.
Men inget varar för evigt. Igloo togs bort ur sortimentet år 2000, efter nästan fyrtio års trogen tjänst. Skälen var bland annat ”ändrade konsumtionsvanor” som det så fint heter och att nya produkter tog plats i sortimentet.