loadingGe Swedavia i uppdrag att hitta en fristående operatör som driver Bromma flygplats utifrån dess unika förutsättningar, skriver PG Ekbom. Foto: Shutterstock
Ge Swedavia i uppdrag att hitta en fristående operatör som driver Bromma flygplats utifrån dess unika förutsättningar, skriver PG Ekbom. Foto: Shutterstock
Debatt

Missvisande om Bromma flygplats

PG Ekbom
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

Även efter neddragningar av flygtrafiken på Bromma flygplats är det Sveriges fjärde största flygplats sett till trafik. Bromma måste behållas som ett komplement till Arlanda, menar styrelseordförande PG Ekbom.

Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm, ger i Aftonbladet den 6 september uttryck för att Stockholms stad går miste om hundratals miljoner i intäkter på grund av den minskade trafiken på Bromma flygplats. Det är ett anmärkningsvärt uttalande.

Det kan säkert äga sin riktighet isolerat, men man beaktar då inte Brommas betydelse som en synnerligen viktig del i infrastrukturen kring landets huvudstad.

Fakta är att Bromma flygplats med cirka 6 000 flygplansrörelser per år, till trafiken räknat, alltjämt är Sveriges fjärde största flygplats, det går inte att bortse från.

Trafiken består till största delen av icke reguljär linjetrafik i form av ambulansflyg, rörelser för att komma till underhållsanläggningar för planerat och oplanerat underhåll (till stora delar för ambulansflyg) samt persontransporter. Allt från politiker, affärspersoner, stats- och regeringschefer och militära befattningshavare, idrotts- och kulturpersonligheter, som vill besöka oss här i Stockholm – en pulsåder för svenskt och internationellt närings-, idrotts- och kulturliv. Att dessa resenärer inte nyttjar Swedavias terminal är en sak, men helt ovidkommande för Brommas betydelse som flygplats och viktig del i stadens infrastruktur.

Alla dessa resenärer väljer Bromma som ett smidigt och i övrigt anpassat alternativ för sitt resande till och från Stockholm. Att de endast nyttjar Swedavias terminal i begränsad omfattning saknar, återigen, relevans för Bromma flygplats betydelse.

Den senaste tiden har linjetrafiken kommit i gång igen på ett beundransvärt sätt genom Västflygs trafik till och från Trollhättan och Växjö. Detta är också ett miljöanpassat flygande med en användning av cirka 40 procent icke fossilbaserat bränsle (SAF).

Förhoppningsvis kommer vi under hösten också att återigen se en linje mellan Bromma och Visby, något som kommer att leda till ökat nyttjande av Swedavias terminal och stadens intäkter.

Det finns ett bestående behov av Bromma flygplats.

Det finns ett bestående behov av Bromma flygplats. Det är en stadsnära flygplats för dem som vill besöka Stockholm och en flygplats för samhällsnyttigt flyg och regionalflyg, vilket inte riktigt passar in på Arlanda.

Stadens uppgift kan inte vara att agera som fastighetsutvecklare utan att verka för att göra Stockholm till ett attraktivt centrum för affärer och utveckling av vår region med alla de positiva effekter det för med sig. Då behövs Bromma flygplats som ett nav för strategiskt flyg. Precis som Arlanda flygplats behövs för det storskaliga flyget. Det handlar om Stockholm i konkurrens med andra städer. Inte Arlanda eller Bromma utan Arlanda och Bromma i en synkroniserad symbios som gynnar hela Sverige och Stockholm i dess roll som landets huvudstad och inte minst som näringslivscentrum. Detta är en nationell angelägenhet och inget som ska avgöras av kortsiktiga partipolitiska hänsyn i Stockholms stadshus.

Helt enkelt: Vi behöver Arlanda som en internationell storflygplats och Bromma som det naturliga komplementet för samhällsnyttigt flyg, regionalflyg och rörelser med mindre flyg som inte passar in på Arlanda. Det är lösningen.

Lägg till att de miljardinvesteringar som gjorts på Bromma flygplats går förlorade vid en stängning parad med de massiva investeringar som krävs på Arlanda för att ta emot trafiken från Bromma om Bromma skulle stängas. Det är oekonomiskt även beaktat ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Hur löser vi då detta för alla? Jo, lyft blicken!

Ge Swedavia i uppdrag att hitta en fristående operatör som driver Bromma flygplats utifrån dess unika förutsättningar. Det finns de som är beredda att göra det. Den ekonomiska kalkylen kan göras, men politisk stabilitet är en förutsättning. Den risken måste hanteras och då förslagsvis genom ett långsiktigt avtal med Stockholms stad som markägare och en flygplatsoperatör som nyttjanderättshavare. Det skapar den politiska stabilitet som krävs.

På det viset kan man tillgodose ett behov av en flygplats som gynnar Stockholm som huvudstad, stadens och Sveriges näringsliv och inte minst det regionala resandet till och från landets huvudstad.

Förena det med ett framåtriktat, kanske visionärt, tänkande vad gäller framtidens miljöanpassade flygande. Varför inte låta Bromma – Visby bli vår första elflyglinje!

PG Ekbom
Styrelseordförande och delägare Bromma Air Maintenance

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingGe Swedavia i uppdrag att hitta en fristående operatör som driver Bromma flygplats utifrån dess unika förutsättningar, skriver PG Ekbom. Foto: Shutterstock
Ge Swedavia i uppdrag att hitta en fristående operatör som driver Bromma flygplats utifrån dess unika förutsättningar, skriver PG Ekbom. Foto: Shutterstock
Debatt

Missvisande om Bromma flygplats

PG Ekbom
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

Även efter neddragningar av flygtrafiken på Bromma flygplats är det Sveriges fjärde största flygplats sett till trafik. Bromma måste behållas som ett komplement till Arlanda, menar styrelseordförande PG Ekbom.

Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm, ger i Aftonbladet den 6 september uttryck för att Stockholms stad går miste om hundratals miljoner i intäkter på grund av den minskade trafiken på Bromma flygplats. Det är ett anmärkningsvärt uttalande.

Det kan säkert äga sin riktighet isolerat, men man beaktar då inte Brommas betydelse som en synnerligen viktig del i infrastrukturen kring landets huvudstad.

Fakta är att Bromma flygplats med cirka 6 000 flygplansrörelser per år, till trafiken räknat, alltjämt är Sveriges fjärde största flygplats, det går inte att bortse från.

Trafiken består till största delen av icke reguljär linjetrafik i form av ambulansflyg, rörelser för att komma till underhållsanläggningar för planerat och oplanerat underhåll (till stora delar för ambulansflyg) samt persontransporter. Allt från politiker, affärspersoner, stats- och regeringschefer och militära befattningshavare, idrotts- och kulturpersonligheter, som vill besöka oss här i Stockholm – en pulsåder för svenskt och internationellt närings-, idrotts- och kulturliv. Att dessa resenärer inte nyttjar Swedavias terminal är en sak, men helt ovidkommande för Brommas betydelse som flygplats och viktig del i stadens infrastruktur.

Alla dessa resenärer väljer Bromma som ett smidigt och i övrigt anpassat alternativ för sitt resande till och från Stockholm. Att de endast nyttjar Swedavias terminal i begränsad omfattning saknar, återigen, relevans för Bromma flygplats betydelse.

Den senaste tiden har linjetrafiken kommit i gång igen på ett beundransvärt sätt genom Västflygs trafik till och från Trollhättan och Växjö. Detta är också ett miljöanpassat flygande med en användning av cirka 40 procent icke fossilbaserat bränsle (SAF).

Förhoppningsvis kommer vi under hösten också att återigen se en linje mellan Bromma och Visby, något som kommer att leda till ökat nyttjande av Swedavias terminal och stadens intäkter.

Det finns ett bestående behov av Bromma flygplats.

Det finns ett bestående behov av Bromma flygplats. Det är en stadsnära flygplats för dem som vill besöka Stockholm och en flygplats för samhällsnyttigt flyg och regionalflyg, vilket inte riktigt passar in på Arlanda.

Stadens uppgift kan inte vara att agera som fastighetsutvecklare utan att verka för att göra Stockholm till ett attraktivt centrum för affärer och utveckling av vår region med alla de positiva effekter det för med sig. Då behövs Bromma flygplats som ett nav för strategiskt flyg. Precis som Arlanda flygplats behövs för det storskaliga flyget. Det handlar om Stockholm i konkurrens med andra städer. Inte Arlanda eller Bromma utan Arlanda och Bromma i en synkroniserad symbios som gynnar hela Sverige och Stockholm i dess roll som landets huvudstad och inte minst som näringslivscentrum. Detta är en nationell angelägenhet och inget som ska avgöras av kortsiktiga partipolitiska hänsyn i Stockholms stadshus.

Helt enkelt: Vi behöver Arlanda som en internationell storflygplats och Bromma som det naturliga komplementet för samhällsnyttigt flyg, regionalflyg och rörelser med mindre flyg som inte passar in på Arlanda. Det är lösningen.

Lägg till att de miljardinvesteringar som gjorts på Bromma flygplats går förlorade vid en stängning parad med de massiva investeringar som krävs på Arlanda för att ta emot trafiken från Bromma om Bromma skulle stängas. Det är oekonomiskt även beaktat ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Hur löser vi då detta för alla? Jo, lyft blicken!

Ge Swedavia i uppdrag att hitta en fristående operatör som driver Bromma flygplats utifrån dess unika förutsättningar. Det finns de som är beredda att göra det. Den ekonomiska kalkylen kan göras, men politisk stabilitet är en förutsättning. Den risken måste hanteras och då förslagsvis genom ett långsiktigt avtal med Stockholms stad som markägare och en flygplatsoperatör som nyttjanderättshavare. Det skapar den politiska stabilitet som krävs.

På det viset kan man tillgodose ett behov av en flygplats som gynnar Stockholm som huvudstad, stadens och Sveriges näringsliv och inte minst det regionala resandet till och från landets huvudstad.

Förena det med ett framåtriktat, kanske visionärt, tänkande vad gäller framtidens miljöanpassade flygande. Varför inte låta Bromma – Visby bli vår första elflyglinje!

PG Ekbom
Styrelseordförande och delägare Bromma Air Maintenance

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025