loadingGrönsaker hör till de livsmedel som ökat något under juli månad. Foto: Chris Anderson/TT
Grönsaker hör till de livsmedel som ökat något under juli månad. Foto: Chris Anderson/TT
Inrikes

Matpriserna står stilla – bara en kedja höjer

Jon Jeppsson/TT

Matpriserna i juli låg stadigt utan några större upp- eller nedgångar.

– Vi har kommit till en platå där vi inte ser sådana svängningar som vi hade i början av året, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.

Sedan i våras har prisökningarna varit förhållandevis små och på vissa håll har till och med sänkningar förekommit, och trenden håller i sig in i juli.

– Juli är en semestermånad då det normalt inte sker så stora prisförändringar, säger Ulf Mazur, vd och grundare på Matpriskollen.

Priset på jordgubbar sjönk i juli enligt Matpriskollen. Foto: Pär Bäckström/TT

En annan affärsmodell

Men Coop går mot strömmen. Där har priserna ökat med 0,4 procent i juli, när alla andra handlare legat så gott som stilla i sina prisnivåer.

– På Coop så är det ju föreningarna som är ansvariga för prissättningen, och det gäller ju för de föreningarna att det ska gå ihop för dem. Det är en annan affärsmodell.

– Sen skiljer det sig mellan olika Coop-föreningar som justerar priserna väldigt olika, men samtidigt ser man att de ökat priserna väsentligt mer än till exempel Ica under första halvan av 2025.

Till de varor som ökat mest i pris i livsmedelsbranschen i juli hör halstabletter, chokladdrycker och kött. Även grönsaker, korv och pålägg ökade något.

Priset på nötkött hänger ihop med att det råder brist på nötkreatur för slakt i Sverige. Förra året var Sverige till 57 procent självförsörjande på nötkött jämfört med 95 procent år 1995.

Årets skörd blir dyrare

Av varorna som blev billigare toppar frukt listan följt av olivolja och bär, framförallt jordgubbar, hallon och körsbär. Men när det kommer till lingon och blåbär förväntas kraftiga prisuppgångar.

– När det gäller bär ska vi komma ihåg att det kommer mycket få bärplockare till Sverige i år och det påverkar konsumentpriserna. Årets skörd blir troligtvis dyrare.

Ulf Maszur spår att de allra största prisuppgångarna på livsmedel har nått en kulmen.

– Ja, jag tror det. Det är många faktorer som tidigare drivit upp priset som nu stabiliserats. Vi har en starkare krona vilket borde gynna importen, och dessutom är energikostnaderna lägre.

Samtidigt ligger matpriserna på historiskt höga nivåer.

– Ser man tre år tillbaka i tiden så har ju priserna gått upp med nästan 30 procent. Det har gjort att konsumenterna är mer prismedvetna vilket ökar konkurrensen och håller tillbaka prisökningar, säger Ulf Mazur.

Så mäts matpriserna

Så här skiljer sig mätmetoderna åt mellan SCB och Matpriskollen:

SCB mäter faktiskt försäljning och faktiska priser, och utgår ifrån en bestämd varukorg där olika varor “väger” olika beroende på hur mycket av en viss vara människor köper.

Fördelningen av varugrupperna i korgen för 2025 bestäms utifrån konsumenternas köpmönster 2023 (närmast avslutat helår) och de specifika varorna i urvalet väljs utifrån underlag för både 2023 och 2024.

Matpriskollen utgår från annonserade ordinariepriser på över 40 000 olika varor från de större kedjorna. Matpriskollen mäter alltså priser, inte på faktisk försäljning.

Källor: SCB och Matpriskollen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingGrönsaker hör till de livsmedel som ökat något under juli månad. Foto: Chris Anderson/TT
Grönsaker hör till de livsmedel som ökat något under juli månad. Foto: Chris Anderson/TT
Inrikes

Matpriserna står stilla – bara en kedja höjer

Jon Jeppsson/TT

Matpriserna i juli låg stadigt utan några större upp- eller nedgångar.

– Vi har kommit till en platå där vi inte ser sådana svängningar som vi hade i början av året, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.

Sedan i våras har prisökningarna varit förhållandevis små och på vissa håll har till och med sänkningar förekommit, och trenden håller i sig in i juli.

– Juli är en semestermånad då det normalt inte sker så stora prisförändringar, säger Ulf Mazur, vd och grundare på Matpriskollen.

Priset på jordgubbar sjönk i juli enligt Matpriskollen. Foto: Pär Bäckström/TT

En annan affärsmodell

Men Coop går mot strömmen. Där har priserna ökat med 0,4 procent i juli, när alla andra handlare legat så gott som stilla i sina prisnivåer.

– På Coop så är det ju föreningarna som är ansvariga för prissättningen, och det gäller ju för de föreningarna att det ska gå ihop för dem. Det är en annan affärsmodell.

– Sen skiljer det sig mellan olika Coop-föreningar som justerar priserna väldigt olika, men samtidigt ser man att de ökat priserna väsentligt mer än till exempel Ica under första halvan av 2025.

Till de varor som ökat mest i pris i livsmedelsbranschen i juli hör halstabletter, chokladdrycker och kött. Även grönsaker, korv och pålägg ökade något.

Priset på nötkött hänger ihop med att det råder brist på nötkreatur för slakt i Sverige. Förra året var Sverige till 57 procent självförsörjande på nötkött jämfört med 95 procent år 1995.

Årets skörd blir dyrare

Av varorna som blev billigare toppar frukt listan följt av olivolja och bär, framförallt jordgubbar, hallon och körsbär. Men när det kommer till lingon och blåbär förväntas kraftiga prisuppgångar.

– När det gäller bär ska vi komma ihåg att det kommer mycket få bärplockare till Sverige i år och det påverkar konsumentpriserna. Årets skörd blir troligtvis dyrare.

Ulf Maszur spår att de allra största prisuppgångarna på livsmedel har nått en kulmen.

– Ja, jag tror det. Det är många faktorer som tidigare drivit upp priset som nu stabiliserats. Vi har en starkare krona vilket borde gynna importen, och dessutom är energikostnaderna lägre.

Samtidigt ligger matpriserna på historiskt höga nivåer.

– Ser man tre år tillbaka i tiden så har ju priserna gått upp med nästan 30 procent. Det har gjort att konsumenterna är mer prismedvetna vilket ökar konkurrensen och håller tillbaka prisökningar, säger Ulf Mazur.

Så mäts matpriserna

Så här skiljer sig mätmetoderna åt mellan SCB och Matpriskollen:

SCB mäter faktiskt försäljning och faktiska priser, och utgår ifrån en bestämd varukorg där olika varor “väger” olika beroende på hur mycket av en viss vara människor köper.

Fördelningen av varugrupperna i korgen för 2025 bestäms utifrån konsumenternas köpmönster 2023 (närmast avslutat helår) och de specifika varorna i urvalet väljs utifrån underlag för både 2023 och 2024.

Matpriskollen utgår från annonserade ordinariepriser på över 40 000 olika varor från de större kedjorna. Matpriskollen mäter alltså priser, inte på faktisk försäljning.

Källor: SCB och Matpriskollen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025