Det brev om misstänkt fusk i bilindustrin som EU skickade till Sveriges regering var allmänt hållet och nådde aldrig ministernivå, enligt förra näringsministern Annie Lööf (C). Att det handlade om fusk med avgasutsläpp stod heller aldrig klart, menar Lööf.
Annie Lööf har nu tillsammans med den tidigare infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) anmälts till riksdagens konstitutionsutskott för att de inte agerade när brevet kom, skriver Svenska Dagbladet.
Det var sommaren 2012 som EU:s förre industrikommissionär Antonio Tajani skrev ett brev till medlemsstaterna, däribland Sverige. TT har tagit del av brevet som i övergripande ordalag beskriver behovet av att spåra produkter som manipulerats eller medför säkerhets- och miljörisker.
– Med den kunskap vi har nu kan man tolka in Volkswagens avgasfusk. Men läser man brevet handlar det om att ha säkra fordonsprodukter, till exempel för miljö och klimat, och vid den tiden var det en stor diskussion om säkerheten kring bromsar i fordon, säger Annie Lööf till TT.
Visste inget
Brevet skickades till den dåvarande näringsministern, men hanterades av tjänstemän på en enhet som sorterade under infrastrukturministern. Men varken Annie Lööf eller Catharina Elmsäter-Svärd säger sig ha tagit del av innehållet.
– Jag har varit i kontakt med förra infrastrukturministern, och det har inte lyfts på hennes nivå heller, säger Lööf.
Drygt tre år innan Volkswagens manipulation av avgasutsläpp avslöjades i USA kände flera regeringar till fusket, däribland den tyska, eftersom ämnet diskuterades i möten med EU-kommissionen, rapporterar Der Spiegel. Men det ska inte ha gällt den svenska regeringen, enligt Lööf.
– Jag som näringsminister hade ingen information om avgasfusket i Volkswagens bilar. Den informationen fick jag förra året, säger hon.
Borde ha larmat
Tajani ska höras i slutet av augusti av en särskild granskningskommitté som EU-parlamentet tillsatt. Om han kände till och syftade på avgasfusket i sitt brev borde han ha varit tydligare, anser Lööf.
– Jag kan bli oerhört irriterad om det är så att industrikommissionär Tajani visste om avgasfusket i Volkswagen och inte tydligare larmade om det här vid den här tiden, utan använde sig av de här övergripande formuleringarna, säger Lööf.
(TT)
Utsläppsskandalen |
USA:s miljömyndighet Environmental protection agency (EPA) upptäckte att Volkswagen manipulerat mjukvaran i ett flera bilmodeller så att fordonen släppte ut mindre avgaser vid utsläppstester än vid vanlig körning. Volkswagen har uppgett att över elva miljoner bilar har utrustats sådan med mjukvara. Fusket omfattar även bilar som sålts i andra delar av världen. |