loadingFörra näringsministern Annie Lööf (C) uppger att hon inte fick kännedom om bilindustrins avgasfusk förrän förra året. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Förra näringsministern Annie Lööf (C) uppger att hon inte fick kännedom om bilindustrins avgasfusk förrän förra året. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Inrikes

Lööf: Omstridda brevet nådde mig inte

Epoch Times Sverige

Det brev om misstänkt fusk i bilindustrin som EU skickade till Sveriges regering var allmänt hållet och nådde aldrig ministernivå, enligt förra näringsministern Annie Lööf (C). Att det handlade om fusk med avgasutsläpp stod heller aldrig klart, menar Lööf.

Annie Lööf har nu tillsammans med den tidigare infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) anmälts till riksdagens konstitutionsutskott för att de inte agerade när brevet kom, skriver Svenska Dagbladet.

Det var sommaren 2012 som EU:s förre industrikommissionär Antonio Tajani skrev ett brev till medlemsstaterna, däribland Sverige. TT har tagit del av brevet som i övergripande ordalag beskriver behovet av att spåra produkter som manipulerats eller medför säkerhets- och miljörisker.

– Med den kunskap vi har nu kan man tolka in Volkswagens avgasfusk. Men läser man brevet handlar det om att ha säkra fordonsprodukter, till exempel för miljö och klimat, och vid den tiden var det en stor diskussion om säkerheten kring bromsar i fordon, säger Annie Lööf till TT.

Visste inget

Brevet skickades till den dåvarande näringsministern, men hanterades av tjänstemän på en enhet som sorterade under infrastrukturministern. Men varken Annie Lööf eller Catharina Elmsäter-Svärd säger sig ha tagit del av innehållet.

– Jag har varit i kontakt med förra infrastrukturministern, och det har inte lyfts på hennes nivå heller, säger Lööf.

Drygt tre år innan Volkswagens manipulation av avgasutsläpp avslöjades i USA kände flera regeringar till fusket, däribland den tyska, eftersom ämnet diskuterades i möten med EU-kommissionen, rapporterar Der Spiegel. Men det ska inte ha gällt den svenska regeringen, enligt Lööf.

– Jag som näringsminister hade ingen information om avgasfusket i Volkswagens bilar. Den informationen fick jag förra året, säger hon.

Borde ha larmat

Tajani ska höras i slutet av augusti av en särskild granskningskommitté som EU-parlamentet tillsatt. Om han kände till och syftade på avgasfusket i sitt brev borde han ha varit tydligare, anser Lööf.

– Jag kan bli oerhört irriterad om det är så att industrikommissionär Tajani visste om avgasfusket i Volkswagen och inte tydligare larmade om det här vid den här tiden, utan använde sig av de här övergripande formuleringarna, säger Lööf.

(TT)

Utsläppsskandalen
USA:s miljömyndighet Environmental protection agency (EPA) upptäckte att Volkswagen manipulerat mjukvaran i ett flera bilmodeller så att fordonen släppte ut mindre avgaser vid utsläppstester än vid vanlig körning.
Volkswagen har uppgett att över elva miljoner bilar har utrustats sådan med mjukvara.
Fusket omfattar även bilar som sålts i andra delar av världen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingFörra näringsministern Annie Lööf (C) uppger att hon inte fick kännedom om bilindustrins avgasfusk förrän förra året. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Förra näringsministern Annie Lööf (C) uppger att hon inte fick kännedom om bilindustrins avgasfusk förrän förra året. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Inrikes

Lööf: Omstridda brevet nådde mig inte

Epoch Times Sverige

Det brev om misstänkt fusk i bilindustrin som EU skickade till Sveriges regering var allmänt hållet och nådde aldrig ministernivå, enligt förra näringsministern Annie Lööf (C). Att det handlade om fusk med avgasutsläpp stod heller aldrig klart, menar Lööf.

Annie Lööf har nu tillsammans med den tidigare infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) anmälts till riksdagens konstitutionsutskott för att de inte agerade när brevet kom, skriver Svenska Dagbladet.

Det var sommaren 2012 som EU:s förre industrikommissionär Antonio Tajani skrev ett brev till medlemsstaterna, däribland Sverige. TT har tagit del av brevet som i övergripande ordalag beskriver behovet av att spåra produkter som manipulerats eller medför säkerhets- och miljörisker.

– Med den kunskap vi har nu kan man tolka in Volkswagens avgasfusk. Men läser man brevet handlar det om att ha säkra fordonsprodukter, till exempel för miljö och klimat, och vid den tiden var det en stor diskussion om säkerheten kring bromsar i fordon, säger Annie Lööf till TT.

Visste inget

Brevet skickades till den dåvarande näringsministern, men hanterades av tjänstemän på en enhet som sorterade under infrastrukturministern. Men varken Annie Lööf eller Catharina Elmsäter-Svärd säger sig ha tagit del av innehållet.

– Jag har varit i kontakt med förra infrastrukturministern, och det har inte lyfts på hennes nivå heller, säger Lööf.

Drygt tre år innan Volkswagens manipulation av avgasutsläpp avslöjades i USA kände flera regeringar till fusket, däribland den tyska, eftersom ämnet diskuterades i möten med EU-kommissionen, rapporterar Der Spiegel. Men det ska inte ha gällt den svenska regeringen, enligt Lööf.

– Jag som näringsminister hade ingen information om avgasfusket i Volkswagens bilar. Den informationen fick jag förra året, säger hon.

Borde ha larmat

Tajani ska höras i slutet av augusti av en särskild granskningskommitté som EU-parlamentet tillsatt. Om han kände till och syftade på avgasfusket i sitt brev borde han ha varit tydligare, anser Lööf.

– Jag kan bli oerhört irriterad om det är så att industrikommissionär Tajani visste om avgasfusket i Volkswagen och inte tydligare larmade om det här vid den här tiden, utan använde sig av de här övergripande formuleringarna, säger Lööf.

(TT)

Utsläppsskandalen
USA:s miljömyndighet Environmental protection agency (EPA) upptäckte att Volkswagen manipulerat mjukvaran i ett flera bilmodeller så att fordonen släppte ut mindre avgaser vid utsläppstester än vid vanlig körning.
Volkswagen har uppgett att över elva miljoner bilar har utrustats sådan med mjukvara.
Fusket omfattar även bilar som sålts i andra delar av världen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025