Recension

Ljuvliga klanger från klavikord och cembalo

Pär Lindh
loadingKlavikordet var ett instrument som användes i välbeställda personers hem på 1800-talet i Sverige. Tills pianot tog över mot slutet av 1800-talet.
Foto: Public Domain
Klavikordet var ett instrument som användes i välbeställda personers hem på 1800-talet i Sverige. Tills pianot tog över mot slutet av 1800-talet. Foto: Public Domain
Detta är en recension. Åsikterna är skribentens egna.

Den lilla konsertsalen i museet hos Stiftelsen Musikkulturens Främjande i Stockholm var nästan fullsatt med en publik på cirka 50 åhörare, vilket är ungefär vad det tonsvaga instrumentet klavikordet kan klara av att fylla upp rent klangmässigt.

En kulturell oas i vår tid är Stiftelsen Musikkulturens Främjande och dess samlingar av instrument, manuskript, brev och bilder. I detta musikhistoriska museum ges några gånger varje år konserter med hög tidstrogen musikalisk och kulturell nivå. En sådan konsert ägde rum tisdagen den 3 juni, där musik, sällan framförd i vår tid, klingade med ljuvliga och mjuka klanger från de båda instrumenten klavikord och cembalo. Den franske musikern Arnaud de Pasquale gav oss ett prov på hur dessa historiska instrument kan ge oss en unik klanglig upplevelse.

Konserten inleddes på klavikord med sonata i d-moll av Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1778). Med hjälp av klavikordets milda klang förde solisten med kunnig hand oss in i musikens förtrollande värld. Instrumentet byggdes år 1808 av den svenske klavikordinstrumentmakaren Per Lindholm. Den dramatiska musiken komponerad av C. P. E. Bach hade i det här fallet kanske vunnit på att framföras på en cembalo, där dramatiken hade kunnat förhöjas, även om Bach var känd som mästare på just  klavikord. Men verket klingade på detta sätt lite mjukare och med en högre sensitivitet.

Musik

Cembalo- och klavikordkonsert med Arnaud de Pasquale 

Stiftelsen Musikkulturens Främjande

Tisdagen den 3 juni

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Recension

Ljuvliga klanger från klavikord och cembalo

Pär Lindh
loadingKlavikordet var ett instrument som användes i välbeställda personers hem på 1800-talet i Sverige. Tills pianot tog över mot slutet av 1800-talet.
Foto: Public Domain
Klavikordet var ett instrument som användes i välbeställda personers hem på 1800-talet i Sverige. Tills pianot tog över mot slutet av 1800-talet. Foto: Public Domain
Detta är en recension. Åsikterna är skribentens egna.

Den lilla konsertsalen i museet hos Stiftelsen Musikkulturens Främjande i Stockholm var nästan fullsatt med en publik på cirka 50 åhörare, vilket är ungefär vad det tonsvaga instrumentet klavikordet kan klara av att fylla upp rent klangmässigt.

En kulturell oas i vår tid är Stiftelsen Musikkulturens Främjande och dess samlingar av instrument, manuskript, brev och bilder. I detta musikhistoriska museum ges några gånger varje år konserter med hög tidstrogen musikalisk och kulturell nivå. En sådan konsert ägde rum tisdagen den 3 juni, där musik, sällan framförd i vår tid, klingade med ljuvliga och mjuka klanger från de båda instrumenten klavikord och cembalo. Den franske musikern Arnaud de Pasquale gav oss ett prov på hur dessa historiska instrument kan ge oss en unik klanglig upplevelse.

Konserten inleddes på klavikord med sonata i d-moll av Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1778). Med hjälp av klavikordets milda klang förde solisten med kunnig hand oss in i musikens förtrollande värld. Instrumentet byggdes år 1808 av den svenske klavikordinstrumentmakaren Per Lindholm. Den dramatiska musiken komponerad av C. P. E. Bach hade i det här fallet kanske vunnit på att framföras på en cembalo, där dramatiken hade kunnat förhöjas, även om Bach var känd som mästare på just  klavikord. Men verket klingade på detta sätt lite mjukare och med en högre sensitivitet.

Musik

Cembalo- och klavikordkonsert med Arnaud de Pasquale 

Stiftelsen Musikkulturens Främjande

Tisdagen den 3 juni

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025