loadingStorbritanniens kung Charles III anländer till Manchester med sitt kungliga tåg i januari 2023. Foto: Owen Humphreys/Pool via AP/TT
Storbritanniens kung Charles III anländer till Manchester med sitt kungliga tåg i januari 2023. Foto: Owen Humphreys/Pool via AP/TT
Utrikes

Kungligt tåg når slutstation

TT

Storbritanniens kung Charles III har gått med på att avveckla hovets tåg, meddelar Buckingham Palace. De kungliga tågresorna, en tradition som går tillbaka till 1869, är helt enkelt för dyra.

– När vi går framåt får vi inte vara bundna av det förflutna, säger James Chalmers som ansvarar för finansiella frågor vid hovet.

Tåget, som består av nio vagnar som kan kopplas till kommersiella lok, tas ur bruk innan 2027 då underhållskontraktet löper ut.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingStorbritanniens kung Charles III anländer till Manchester med sitt kungliga tåg i januari 2023. Foto: Owen Humphreys/Pool via AP/TT
Storbritanniens kung Charles III anländer till Manchester med sitt kungliga tåg i januari 2023. Foto: Owen Humphreys/Pool via AP/TT
Utrikes

Kungligt tåg når slutstation

TT

Storbritanniens kung Charles III har gått med på att avveckla hovets tåg, meddelar Buckingham Palace. De kungliga tågresorna, en tradition som går tillbaka till 1869, är helt enkelt för dyra.

– När vi går framåt får vi inte vara bundna av det förflutna, säger James Chalmers som ansvarar för finansiella frågor vid hovet.

Tåget, som består av nio vagnar som kan kopplas till kommersiella lok, tas ur bruk innan 2027 då underhållskontraktet löper ut.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025