loadingDanmarks kung Frederik X (andra från höger) klippte bandet vid invigningen med överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen, transportminister Thomas Danielsen och borgmästaren i Frederiksberg, Michael Vindfeldt. Foto: Emil Nicolai Helms/Scanpix/TT
Danmarks kung Frederik X (andra från höger) klippte bandet vid invigningen med överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen, transportminister Thomas Danielsen och borgmästaren i Frederiksberg, Michael Vindfeldt. Foto: Emil Nicolai Helms/Scanpix/TT
Utrikes

Kunglig glans när Köpenhamns tunnelbana växer

TT

Köpenhamns tunnelbanenät växer med ytterligare sex kilometer och fem nya stationer. Den danske kungen var med och klippte bandet vid invigningen.

Efter snart sex års arbete har den så kallade M4-linjen nu fått fem nya stationer och då bland annat Mozarts Plads där invigningsceremonin ägde rum med kung Frederik X. Utbyggnaden har kostat nästan tio miljarder danska kronor och betyder att passagerare nu kan åka från Orientkaj i stadsdelen Nordhavn till København Syd i Valby.

Kung Frederik X deltog i premiärturen. Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau/TT

Utbyggnaden innebär nu att Köpenhamns tunnelbanenät, som består av fyra linjer, numera inkluderar 44 stationer. Det kan jämföras med 100 stationer för Stockholms motsvarighet.

Den danska tunnelbanan öppnade dock så sent som 2002 och 2020 tillkom M4-linjen. Till skillnad från Stockholm och många andra tunnelbanenät världen över så är tågen helt förarlösa.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDanmarks kung Frederik X (andra från höger) klippte bandet vid invigningen med överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen, transportminister Thomas Danielsen och borgmästaren i Frederiksberg, Michael Vindfeldt. Foto: Emil Nicolai Helms/Scanpix/TT
Danmarks kung Frederik X (andra från höger) klippte bandet vid invigningen med överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen, transportminister Thomas Danielsen och borgmästaren i Frederiksberg, Michael Vindfeldt. Foto: Emil Nicolai Helms/Scanpix/TT
Utrikes

Kunglig glans när Köpenhamns tunnelbana växer

TT

Köpenhamns tunnelbanenät växer med ytterligare sex kilometer och fem nya stationer. Den danske kungen var med och klippte bandet vid invigningen.

Efter snart sex års arbete har den så kallade M4-linjen nu fått fem nya stationer och då bland annat Mozarts Plads där invigningsceremonin ägde rum med kung Frederik X. Utbyggnaden har kostat nästan tio miljarder danska kronor och betyder att passagerare nu kan åka från Orientkaj i stadsdelen Nordhavn till København Syd i Valby.

Kung Frederik X deltog i premiärturen. Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau/TT

Utbyggnaden innebär nu att Köpenhamns tunnelbanenät, som består av fyra linjer, numera inkluderar 44 stationer. Det kan jämföras med 100 stationer för Stockholms motsvarighet.

Den danska tunnelbanan öppnade dock så sent som 2002 och 2020 tillkom M4-linjen. Till skillnad från Stockholm och många andra tunnelbanenät världen över så är tågen helt förarlösa.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024