loadingFraktfartyg i Hamburgs hamn på en bild tagen i augusti 2024. Foto: Christian Charisius/DPA via AP/TT
Fraktfartyg i Hamburgs hamn på en bild tagen i augusti 2024. Foto: Christian Charisius/DPA via AP/TT
Utrikes

Hamburg: Kokain och korruption plågar Tysklands största hamn

Mia Holmberg Karlsson/TT

Europa flödar av kokain – och Hamburgs hamn har seglat upp som en av de främsta inkörsportarna. Med det vita pulvret kommer våld, mutor och korruption. En tysk åklagare står just nu inför rätta för att ha stått på ett kriminellt gängs lönelista – samma gäng som han skulle åtala.

Hamburg, februari 2021. Ett fraktfartyg flaggat i Paraguay glider sakta in i hamnen. Containrarna ska innehålla väggspackel, men något väcker tullarnas misstanke. Snart står det klart att de gjort Europas dittills största fynd av kokain: 16 ton pulver, på gatan värt nästan 40 miljarder kronor, förpackat i över 1 700 plåtburkar.

Men när polisen slår till mot det misstänkta nätverket bakom narkotikan går de bet. De huvudmisstänkta har redan flytt till Dubai. Inte heller hittar utredarna några betydliga mängder droger, kontanter eller andra bevis.

Tre och ett halvt år senare, i oktober 2024, grips åklagaren i fallet. Han anklagas för att ha läckt information om utredningen och för att ha varnat de misstänkta i utbyte mot drygt 50 000 kronor i månaden, enligt det tyska public service-bolaget NDR.

Kokainbeslag i Tyskland 2017–2023, beräknat i ton. Foto: Anders Humlebo/TT

"Infiltrering" och mutor

Skandalen har kastat hårt ljus på Hamburgs roll i införseln av narkotika till Europa – och på den korruption som den organiserade brottsligheten för med sig, skriver Global Initiative Against Transnational Organized Crime (GI-TOC).

– Vi ser en infiltrering i hamninfrastrukturen i Hamburg, mutande av poliser i utbyte mot information, och nyligen även en statsåklagare som väntar på rättegång för att ha läckt information till ett kokainsmugglingsnätverk, säger organisationens Europachef Daniel Brombacher till The Guardian.

Att få in drogerna är så gott som omöjligt utan hjälp inifrån, enligt en mängd rapporter. De kriminella behöver fysisk tillgång till hamnen, information från it-system om containrarnas position – och folk som är beredda att se genom fingrarna i utbyte mot pengar.

4,5 ton kokain visas upp efter ett beslag i Hamburgs hamn 2019. Foto: Tyska tullen via AP/TT

Och sydamerikanska smugglare säger sig inte ha svårt att korrumpera hamnpersonal i Europa, enligt en färsk rapport från FN:s kontor för narkotikakontroll och förebyggande av brott (UNODC) som tyska Deutsche Welle återrapporterar. I april dömdes två hamnarbetare i Hamburg till fängelse för att ha hjälpt till att transportera 480 kilo kokain från Ecuador till Europa. De senaste månaderna har även flera tyska poliser gripits för medhjälp till gängen, rapporterar The Guardian.

"Katt- och råttalek"

Hamburgs hamnarbetare känner sig nu så hotade att de i fjol bad om automatvapen, skriver tidningen. I en incident ska belgisk polis ha tipsat Hamburgs hamnpolis om att ett beväpnat franskt gäng planerade en räd för att ta tillbaka beslagtagen narkotika.

I en kampanj varnas Hamburgs hamnarbetare för gängens rekryteringsmetoder, som inte sällan innefattar hot mot både anställda och deras familjer. "När jag inte ville göra det längre skickade de en bild på min dotter", lyder ett citat i kampanjen, enligt schweiziska Neue Zürcher Zeitung (NZZ).

Containrar i Hamburgs hamn på en bild tagen 2022. Över 6 000 lastbilar passerar genom hamnen varje dag. Foto: Michael Probst/AP/TT

– Vi har negligerat hamnsäkerheten. Vi var antagligen ganska naiva, konstaterade Michael Schrader, chef för Hamburgs tullkontor, till tidningen i maj i fjol.

Tullarna ligger ständigt ett steg efter. Enligt experter upptäcks sannolikt bara runt en tiondel av all narkotika som kommer till Europa.

– När smugglarna ändrar sin taktik måste vi anpassa oss snabbt. Det är som en katt- och råttalek, sade Schrader.

Hisnande summor

Hamnen i Hamburg är Tysklands största och Europas tredje största, efter Rotterdam i Nederländerna och Antwerpen i Belgien. Mellan 2022 och 2023 ökade beslagen i Hamburg med 500 procent, enligt tyska Der Spiegel.

Kokainet är minst sagt lukrativt. Vinstmarginalen är enorm: ett kilo kan säljas på gatan i Europa för upp till femtio gånger mer än inköpspriset i Sydamerika, enligt GI-TOC. De hisnande summorna spär – tillsammans med en allt större efterfrågan – på en lavinartad ökning i införseln till Europa.

– Vi har kokainleveranser i storlekar som skulle ha varit otänkbara för fem eller tio år sedan, sade narkotikautredaren Oliver Erdmann vid Hamburgpolisen till Der Spiegel i oktober.

Tysklands federala polismyndighet har varnat för en "svallvåg av kokain". Kokainet har seglat upp till förstaplatsen över illegala droger i Tyskland, sade Burkhard Blienert, regeringens ansvarige för narkotikafrågor, till Deutsche Welle i förrförra veckan:

"Vi lever i ovissa tider, och i de tiderna vänder sig människor i allt högre grad till droger."

Bakgrund

Kokain är en mycket beroendeframkallande centralstimulantia med uppiggande och hungerdämpade effekter.

Drogen utvinns från bladen på den sydamerikanska kokabusken. Det narkotikaklassade pulver som landar hos konsumenten är så gott som alltid kraftigt utblandat med olika, mer eller mindre, skadliga ämnen.

De största kokainproducenterna är Colombia, Peru och Bolivia.

I takt med att kriminella gäng fått alltmer makt har Ecuador, framför allt hamnstaden Guayaquil, blivit den huvudsakliga utkörsporten från Sydamerika. Men kokainet fraktas också via sydamerikanska floder, exempelvis Paraná, till hamnar i Brasilien, Argentina och Uruguay och därifrån vidare till hamnar i Europa.

De största antalen kokainbeslag i Europa rapporteras från Belgien, Nederländerna och Spanien.

Kokain ger höjt blodtryck och kan vid upprepad användning leda till hjärtproblem, stroke och skador på näsans vävnad.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingFraktfartyg i Hamburgs hamn på en bild tagen i augusti 2024. Foto: Christian Charisius/DPA via AP/TT
Fraktfartyg i Hamburgs hamn på en bild tagen i augusti 2024. Foto: Christian Charisius/DPA via AP/TT
Utrikes

Hamburg: Kokain och korruption plågar Tysklands största hamn

Mia Holmberg Karlsson/TT

Europa flödar av kokain – och Hamburgs hamn har seglat upp som en av de främsta inkörsportarna. Med det vita pulvret kommer våld, mutor och korruption. En tysk åklagare står just nu inför rätta för att ha stått på ett kriminellt gängs lönelista – samma gäng som han skulle åtala.

Hamburg, februari 2021. Ett fraktfartyg flaggat i Paraguay glider sakta in i hamnen. Containrarna ska innehålla väggspackel, men något väcker tullarnas misstanke. Snart står det klart att de gjort Europas dittills största fynd av kokain: 16 ton pulver, på gatan värt nästan 40 miljarder kronor, förpackat i över 1 700 plåtburkar.

Men när polisen slår till mot det misstänkta nätverket bakom narkotikan går de bet. De huvudmisstänkta har redan flytt till Dubai. Inte heller hittar utredarna några betydliga mängder droger, kontanter eller andra bevis.

Tre och ett halvt år senare, i oktober 2024, grips åklagaren i fallet. Han anklagas för att ha läckt information om utredningen och för att ha varnat de misstänkta i utbyte mot drygt 50 000 kronor i månaden, enligt det tyska public service-bolaget NDR.

Kokainbeslag i Tyskland 2017–2023, beräknat i ton. Foto: Anders Humlebo/TT

"Infiltrering" och mutor

Skandalen har kastat hårt ljus på Hamburgs roll i införseln av narkotika till Europa – och på den korruption som den organiserade brottsligheten för med sig, skriver Global Initiative Against Transnational Organized Crime (GI-TOC).

– Vi ser en infiltrering i hamninfrastrukturen i Hamburg, mutande av poliser i utbyte mot information, och nyligen även en statsåklagare som väntar på rättegång för att ha läckt information till ett kokainsmugglingsnätverk, säger organisationens Europachef Daniel Brombacher till The Guardian.

Att få in drogerna är så gott som omöjligt utan hjälp inifrån, enligt en mängd rapporter. De kriminella behöver fysisk tillgång till hamnen, information från it-system om containrarnas position – och folk som är beredda att se genom fingrarna i utbyte mot pengar.

4,5 ton kokain visas upp efter ett beslag i Hamburgs hamn 2019. Foto: Tyska tullen via AP/TT

Och sydamerikanska smugglare säger sig inte ha svårt att korrumpera hamnpersonal i Europa, enligt en färsk rapport från FN:s kontor för narkotikakontroll och förebyggande av brott (UNODC) som tyska Deutsche Welle återrapporterar. I april dömdes två hamnarbetare i Hamburg till fängelse för att ha hjälpt till att transportera 480 kilo kokain från Ecuador till Europa. De senaste månaderna har även flera tyska poliser gripits för medhjälp till gängen, rapporterar The Guardian.

"Katt- och råttalek"

Hamburgs hamnarbetare känner sig nu så hotade att de i fjol bad om automatvapen, skriver tidningen. I en incident ska belgisk polis ha tipsat Hamburgs hamnpolis om att ett beväpnat franskt gäng planerade en räd för att ta tillbaka beslagtagen narkotika.

I en kampanj varnas Hamburgs hamnarbetare för gängens rekryteringsmetoder, som inte sällan innefattar hot mot både anställda och deras familjer. "När jag inte ville göra det längre skickade de en bild på min dotter", lyder ett citat i kampanjen, enligt schweiziska Neue Zürcher Zeitung (NZZ).

Containrar i Hamburgs hamn på en bild tagen 2022. Över 6 000 lastbilar passerar genom hamnen varje dag. Foto: Michael Probst/AP/TT

– Vi har negligerat hamnsäkerheten. Vi var antagligen ganska naiva, konstaterade Michael Schrader, chef för Hamburgs tullkontor, till tidningen i maj i fjol.

Tullarna ligger ständigt ett steg efter. Enligt experter upptäcks sannolikt bara runt en tiondel av all narkotika som kommer till Europa.

– När smugglarna ändrar sin taktik måste vi anpassa oss snabbt. Det är som en katt- och råttalek, sade Schrader.

Hisnande summor

Hamnen i Hamburg är Tysklands största och Europas tredje största, efter Rotterdam i Nederländerna och Antwerpen i Belgien. Mellan 2022 och 2023 ökade beslagen i Hamburg med 500 procent, enligt tyska Der Spiegel.

Kokainet är minst sagt lukrativt. Vinstmarginalen är enorm: ett kilo kan säljas på gatan i Europa för upp till femtio gånger mer än inköpspriset i Sydamerika, enligt GI-TOC. De hisnande summorna spär – tillsammans med en allt större efterfrågan – på en lavinartad ökning i införseln till Europa.

– Vi har kokainleveranser i storlekar som skulle ha varit otänkbara för fem eller tio år sedan, sade narkotikautredaren Oliver Erdmann vid Hamburgpolisen till Der Spiegel i oktober.

Tysklands federala polismyndighet har varnat för en "svallvåg av kokain". Kokainet har seglat upp till förstaplatsen över illegala droger i Tyskland, sade Burkhard Blienert, regeringens ansvarige för narkotikafrågor, till Deutsche Welle i förrförra veckan:

"Vi lever i ovissa tider, och i de tiderna vänder sig människor i allt högre grad till droger."

Bakgrund

Kokain är en mycket beroendeframkallande centralstimulantia med uppiggande och hungerdämpade effekter.

Drogen utvinns från bladen på den sydamerikanska kokabusken. Det narkotikaklassade pulver som landar hos konsumenten är så gott som alltid kraftigt utblandat med olika, mer eller mindre, skadliga ämnen.

De största kokainproducenterna är Colombia, Peru och Bolivia.

I takt med att kriminella gäng fått alltmer makt har Ecuador, framför allt hamnstaden Guayaquil, blivit den huvudsakliga utkörsporten från Sydamerika. Men kokainet fraktas också via sydamerikanska floder, exempelvis Paraná, till hamnar i Brasilien, Argentina och Uruguay och därifrån vidare till hamnar i Europa.

De största antalen kokainbeslag i Europa rapporteras från Belgien, Nederländerna och Spanien.

Kokain ger höjt blodtryck och kan vid upprepad användning leda till hjärtproblem, stroke och skador på näsans vävnad.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025