Film

Kaotiskt om att gå vilse i sitt hem

Anton Carlson
loadingNaima Wifstrand (1890–1968) och Jörgen Lindström (född 1951). Det betungande gamla och det oklara nya möter vi i ”Nattlek”. Foto: Mai Zetterling och Rune Ericson
Naima Wifstrand (1890–1968) och Jörgen Lindström (född 1951). Det betungande gamla och det oklara nya möter vi i ”Nattlek”. Foto: Mai Zetterling och Rune Ericson

Det är 100 år sedan regissören och skådespelerskan Mai Zetterling föddes. Vi tittar tillbaka på hennes film ”Nattlek” från 1966 – en välspelad och underlig film, som fångar en tidsanda där psyket ställs i centrum och där det traderade mer är ett ok än en gåva.

Även om Mai Zetterling är en uppmärksammad regissör, har hon inte någon given plats i den svenska filmens kanon. Ett politiskt korrekt svar på varför är att hon är en kvinna, men ett förmodligen mer resonligt svar ges om man har sett filmer av Ingmar Bergman, Federico Fellini och Jean-Luc Godard: Det är svårt att skönja Zetterlings egen röst bland dessa influenser – liksom det i ”Nattlek” är svårt att hitta sin plats i det stora hus som filmen utspelar sig i. Men den som söker ska finna.

”Nattlek” är i mycket en produkt av den svenska filmreformen 1963, där Harry Schein var en nyckelperson. Schein införde en ”kvalitetsbedömning”, där idealet bland annat var att filmen skulle vara nydanande i sitt uttryckssätt och äga en ”lekfull fantasi”. Scheins inflytande över ”Nattlek” är inget det hymlas om, och han dyker själv upp i en mindre roll i filmen.

Film

Originaltitel: Nattlek

Premiärår: 1966

Regissör: Mai Zetterling

Speltid: 105 minuter

Anton Carlson
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Film

Kaotiskt om att gå vilse i sitt hem

Anton Carlson
loadingNaima Wifstrand (1890–1968) och Jörgen Lindström (född 1951). Det betungande gamla och det oklara nya möter vi i ”Nattlek”. Foto: Mai Zetterling och Rune Ericson
Naima Wifstrand (1890–1968) och Jörgen Lindström (född 1951). Det betungande gamla och det oklara nya möter vi i ”Nattlek”. Foto: Mai Zetterling och Rune Ericson

Det är 100 år sedan regissören och skådespelerskan Mai Zetterling föddes. Vi tittar tillbaka på hennes film ”Nattlek” från 1966 – en välspelad och underlig film, som fångar en tidsanda där psyket ställs i centrum och där det traderade mer är ett ok än en gåva.

Även om Mai Zetterling är en uppmärksammad regissör, har hon inte någon given plats i den svenska filmens kanon. Ett politiskt korrekt svar på varför är att hon är en kvinna, men ett förmodligen mer resonligt svar ges om man har sett filmer av Ingmar Bergman, Federico Fellini och Jean-Luc Godard: Det är svårt att skönja Zetterlings egen röst bland dessa influenser – liksom det i ”Nattlek” är svårt att hitta sin plats i det stora hus som filmen utspelar sig i. Men den som söker ska finna.

”Nattlek” är i mycket en produkt av den svenska filmreformen 1963, där Harry Schein var en nyckelperson. Schein införde en ”kvalitetsbedömning”, där idealet bland annat var att filmen skulle vara nydanande i sitt uttryckssätt och äga en ”lekfull fantasi”. Scheins inflytande över ”Nattlek” är inget det hymlas om, och han dyker själv upp i en mindre roll i filmen.

Film

Originaltitel: Nattlek

Premiärår: 1966

Regissör: Mai Zetterling

Speltid: 105 minuter

Anton Carlson
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025