Epoch Times förklarar

Julhandeln en räddningsplanka för detaljhandelsföretagen

Olle Felten
loadingJulhandeln är ofta idyllisk, men det är också en period då butikshandeln behöver ta in en stor del av sin årsomsättning, i vissa fall upp till 20 procent. Foto: Aevdox/Shutterstock
Julhandeln är ofta idyllisk, men det är också en period då butikshandeln behöver ta in en stor del av sin årsomsättning, i vissa fall upp till 20 procent. Foto: Aevdox/Shutterstock

Handels organisationer pratade upp förväntningarna på årets julhandel. Efter en period av avvaktande beteende från konsumenterna, förväntas fler handla mer. Konsumenterna har dock en mer avvaktande attityd.

Butikshandeln i Sverige har brottats med en vikande eller svag trend i försäljningsvolymerna under en längre tid och olika branschorganisationer arbetar febrilt för att hjälpa sina medlemmar att finna nya vägar för en lönsam handel. En sådan organisation är Svensk Handel, som organiserar handelsföretag. Bland annat driver man bolaget Handelns Utredningsinstitut, HUI, som arbetar med utredningar kring handelns förutsättningar ur olika aspekter.

I månads och kvartalsvisa rapporter redovisas den svenska handelns utveckling av olika aktörer och man publicerar en lång rad råd och förslag på hur man kan öka handelsföretagens betydelse för konsumenterna. Sådana förslag riktas både till handelsföretagen och politikerna, som förväntas bidra med skarpare lagstiftning och andra regler för att gynna svenska handelsföretag. Problem med osund konkurrens från asiatiska e-handelsföretag med statliga subventioner, tullfrihet och rabatterade frakter beskrivs i nästa nummer av tidningen. Nu tar vi en titt på handelns övriga förutsättningar, under årets sista skälvande handelsveckor.

E-handelns trender i siffror

E-handelns expansion under kvartal 3 jämfört med samma period föregående år och andel av e-köparna:

Möbler & heminredning: +22 procent. 12 procent av e-köparna handlar här och 11 procent avser att köpa julklappar samma väg.

Apotekshandeln: +18 procent. 34 procent av e-kunderna har handlat, bara 1 procent köper julklappar denna väg.

Hemelektronik: +9 procent. 21 procent av e-kunderna har köpt. 15 procent planerar för elektronikklappar i säcken.

Kläder & skor: +9 procent. 40 procent av e-köparna har handlat i denna kategori och 37 procent planerar julklappsköp.

Dagligvaror: +8 procent. 15 procent av e-kunderna har handlat dagligvaror och 11 procent planerar att e-handla matklappar.

Sport & fritid: +7 procent. 11 procent av e-kunderna agerar här och 22 procent planerar sportiga e-julkappar.

Bygghandel: +6 procent. 6 procent av e-kunderna handlar här. 4 procent planerar julklappsköp.

Böcker och media: -5 procent. 17 procent av e-kunderna har köpt och 21 procent avser att e-handla böcker och media till jul.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Epoch Times förklarar

Julhandeln en räddningsplanka för detaljhandelsföretagen

Olle Felten
loadingJulhandeln är ofta idyllisk, men det är också en period då butikshandeln behöver ta in en stor del av sin årsomsättning, i vissa fall upp till 20 procent. Foto: Aevdox/Shutterstock
Julhandeln är ofta idyllisk, men det är också en period då butikshandeln behöver ta in en stor del av sin årsomsättning, i vissa fall upp till 20 procent. Foto: Aevdox/Shutterstock

Handels organisationer pratade upp förväntningarna på årets julhandel. Efter en period av avvaktande beteende från konsumenterna, förväntas fler handla mer. Konsumenterna har dock en mer avvaktande attityd.

Butikshandeln i Sverige har brottats med en vikande eller svag trend i försäljningsvolymerna under en längre tid och olika branschorganisationer arbetar febrilt för att hjälpa sina medlemmar att finna nya vägar för en lönsam handel. En sådan organisation är Svensk Handel, som organiserar handelsföretag. Bland annat driver man bolaget Handelns Utredningsinstitut, HUI, som arbetar med utredningar kring handelns förutsättningar ur olika aspekter.

I månads och kvartalsvisa rapporter redovisas den svenska handelns utveckling av olika aktörer och man publicerar en lång rad råd och förslag på hur man kan öka handelsföretagens betydelse för konsumenterna. Sådana förslag riktas både till handelsföretagen och politikerna, som förväntas bidra med skarpare lagstiftning och andra regler för att gynna svenska handelsföretag. Problem med osund konkurrens från asiatiska e-handelsföretag med statliga subventioner, tullfrihet och rabatterade frakter beskrivs i nästa nummer av tidningen. Nu tar vi en titt på handelns övriga förutsättningar, under årets sista skälvande handelsveckor.

E-handelns trender i siffror

E-handelns expansion under kvartal 3 jämfört med samma period föregående år och andel av e-köparna:

Möbler & heminredning: +22 procent. 12 procent av e-köparna handlar här och 11 procent avser att köpa julklappar samma väg.

Apotekshandeln: +18 procent. 34 procent av e-kunderna har handlat, bara 1 procent köper julklappar denna väg.

Hemelektronik: +9 procent. 21 procent av e-kunderna har köpt. 15 procent planerar för elektronikklappar i säcken.

Kläder & skor: +9 procent. 40 procent av e-köparna har handlat i denna kategori och 37 procent planerar julklappsköp.

Dagligvaror: +8 procent. 15 procent av e-kunderna har handlat dagligvaror och 11 procent planerar att e-handla matklappar.

Sport & fritid: +7 procent. 11 procent av e-kunderna agerar här och 22 procent planerar sportiga e-julkappar.

Bygghandel: +6 procent. 6 procent av e-kunderna handlar här. 4 procent planerar julklappsköp.

Böcker och media: -5 procent. 17 procent av e-kunderna har köpt och 21 procent avser att e-handla böcker och media till jul.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher / VD / ansvarig utgivare
Vasilios Zoupounidis
Ställföreträdande ansvarig utgivare
Aron Lamm
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025