Handels organisationer pratade upp förväntningarna på årets julhandel. Efter en period av avvaktande beteende från konsumenterna, förväntas fler handla mer. Konsumenterna har dock en mer avvaktande attityd.
Butikshandeln i Sverige har brottats med en vikande eller svag trend i försäljningsvolymerna under en längre tid och olika branschorganisationer arbetar febrilt för att hjälpa sina medlemmar att finna nya vägar för en lönsam handel. En sådan organisation är Svensk Handel, som organiserar handelsföretag. Bland annat driver man bolaget Handelns Utredningsinstitut, HUI, som arbetar med utredningar kring handelns förutsättningar ur olika aspekter.
I månads och kvartalsvisa rapporter redovisas den svenska handelns utveckling av olika aktörer och man publicerar en lång rad råd och förslag på hur man kan öka handelsföretagens betydelse för konsumenterna. Sådana förslag riktas både till handelsföretagen och politikerna, som förväntas bidra med skarpare lagstiftning och andra regler för att gynna svenska handelsföretag. Problem med osund konkurrens från asiatiska e-handelsföretag med statliga subventioner, tullfrihet och rabatterade frakter beskrivs i nästa nummer av tidningen. Nu tar vi en titt på handelns övriga förutsättningar, under årets sista skälvande handelsveckor.











