Kultur | Musikspalten

John Dowland – munter melankoliker

Magnus Löwendahl
loadingCaravaggios lutenist spelade, liksom John Dowland, på en renässans­luta.
Foto: Wildenstein Collection
Caravaggios lutenist spelade, liksom John Dowland, på en renässans­luta. Foto: Wildenstein Collection

När vi i förra musikspalten lärde känna Orlando di Lasso gjorde vi det genomgående via hans vokalmusik, av den enkla anledningen att han inte skrev någon instrumentalmusik – ett faktum som illustrerar att renässansen var en musikalisk epok där sångrösten länge stod i centrum.

Hos John Dowland, född runt 1563, cirka trettio år senare än Lasso, kan vi se den brytpunkt hos renässansmusiken där instrumenten börjar bli lika viktiga som rösterna. Många av Dowlands sånger kan antingen sjungas som ren stämsång eller av en ensam röst till ackompanjemang av luta, och han skrev även en ansenlig mängd stycken för sololuta.

Den mångsidige mästerlutenisten Dowland har gått till eftervärlden som den främste engelske kompositören av lutmusik och lutsånger, och beskrivs ofta som den melankoliska sångens mästare. Samtidigt finns det paradoxalt nog uppgifter om att Dowland privat kunde vara en nog så munter fyr, en motsägelse som leder oss fram till Dowlands musikaliskt sett glada, men textmässigt molokna ”Come again, sweet love doth now invite”.

Magnus Löwendahl
Förste musikkritiker
Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Kultur | Musikspalten

John Dowland – munter melankoliker

Magnus Löwendahl
loadingCaravaggios lutenist spelade, liksom John Dowland, på en renässans­luta.
Foto: Wildenstein Collection
Caravaggios lutenist spelade, liksom John Dowland, på en renässans­luta. Foto: Wildenstein Collection

När vi i förra musikspalten lärde känna Orlando di Lasso gjorde vi det genomgående via hans vokalmusik, av den enkla anledningen att han inte skrev någon instrumentalmusik – ett faktum som illustrerar att renässansen var en musikalisk epok där sångrösten länge stod i centrum.

Hos John Dowland, född runt 1563, cirka trettio år senare än Lasso, kan vi se den brytpunkt hos renässansmusiken där instrumenten börjar bli lika viktiga som rösterna. Många av Dowlands sånger kan antingen sjungas som ren stämsång eller av en ensam röst till ackompanjemang av luta, och han skrev även en ansenlig mängd stycken för sololuta.

Den mångsidige mästerlutenisten Dowland har gått till eftervärlden som den främste engelske kompositören av lutmusik och lutsånger, och beskrivs ofta som den melankoliska sångens mästare. Samtidigt finns det paradoxalt nog uppgifter om att Dowland privat kunde vara en nog så munter fyr, en motsägelse som leder oss fram till Dowlands musikaliskt sett glada, men textmässigt molokna ”Come again, sweet love doth now invite”.

Magnus Löwendahl
Förste musikkritiker
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025