Utrikes

Influencers kan påverkas kraftigt av sociala medieförbudet

Naziya Alvi Rahman
loadingInfluencern Rebecca Zamolo inspirerar många barn och unga att själva bli influencers – något som blir svårare i och med åldersgränsen. Foto: Araya Doheny/Getty Images for Baby2Baby
Influencern Rebecca Zamolo inspirerar många barn och unga att själva bli influencers – något som blir svårare i och med åldersgränsen. Foto: Araya Doheny/Getty Images for Baby2Baby

När Australien nu startat sitt förbud för sociala medier för barn under 16 finns det en hel bransch som riskerar att få helt ändrade förutsättningar: influencers, som både vänder sig till barn, och som barn själva ser som en framtida karriär.

Pengarna som företag lägger på att marknadsföra sig via influencers i Australien beräknas nå 1,21 miljarder dollar 2025, med en årlig tillväxt som förväntas överstiga 15 procent. Branschprognoser tyder på att sektorn kan överstiga 2,5 miljarder dollar år 2030, driven av ett ökande engagemang från nischade kreatörer.

Stora, internationella influencers som Rebecca Zamolo (känd för utmaningsvideos och pysselprojekt), Like Nastya (som gör sånger, pedagogiska klipp och leksaksvideos) eller Gaming With Kev (datorspel) är extremt populära bland barn och unga.

Vill pröva beslutet rättsligt

Den federala regeringen har redan en rättsprocess mot sig i Högsta domstolen mot förbudet, som har väckts av tonåringar som hävdar att förbudet bara kommer att driva barn till delar av internet som är mer skadliga.

Den rättsliga prövningen riktar sig mot kommunikationsminister Anika Wells och e-säkerhetskommissionären Julie Inman Grant, med argumentet att förbudet troligen kommer att kringgås i väldigt stor utsträckning.

En studie som kommissionärens kontor genomfört visade att de flesta unga användare redan kringgick minimikraven på ålder.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Utrikes

Influencers kan påverkas kraftigt av sociala medieförbudet

Naziya Alvi Rahman
loadingInfluencern Rebecca Zamolo inspirerar många barn och unga att själva bli influencers – något som blir svårare i och med åldersgränsen. Foto: Araya Doheny/Getty Images for Baby2Baby
Influencern Rebecca Zamolo inspirerar många barn och unga att själva bli influencers – något som blir svårare i och med åldersgränsen. Foto: Araya Doheny/Getty Images for Baby2Baby

När Australien nu startat sitt förbud för sociala medier för barn under 16 finns det en hel bransch som riskerar att få helt ändrade förutsättningar: influencers, som både vänder sig till barn, och som barn själva ser som en framtida karriär.

Pengarna som företag lägger på att marknadsföra sig via influencers i Australien beräknas nå 1,21 miljarder dollar 2025, med en årlig tillväxt som förväntas överstiga 15 procent. Branschprognoser tyder på att sektorn kan överstiga 2,5 miljarder dollar år 2030, driven av ett ökande engagemang från nischade kreatörer.

Stora, internationella influencers som Rebecca Zamolo (känd för utmaningsvideos och pysselprojekt), Like Nastya (som gör sånger, pedagogiska klipp och leksaksvideos) eller Gaming With Kev (datorspel) är extremt populära bland barn och unga.

Vill pröva beslutet rättsligt

Den federala regeringen har redan en rättsprocess mot sig i Högsta domstolen mot förbudet, som har väckts av tonåringar som hävdar att förbudet bara kommer att driva barn till delar av internet som är mer skadliga.

Den rättsliga prövningen riktar sig mot kommunikationsminister Anika Wells och e-säkerhetskommissionären Julie Inman Grant, med argumentet att förbudet troligen kommer att kringgås i väldigt stor utsträckning.

En studie som kommissionärens kontor genomfört visade att de flesta unga användare redan kringgick minimikraven på ålder.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher / VD / ansvarig utgivare
Vasilios Zoupounidis
Ställföreträdande ansvarig utgivare
Aron Lamm
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025