Vad hände med det kollektiva minnet hos det folk som varit världskänt för sina varv och sina mästerliga båtbyggare? Klassiska svenska träbåtar beundras utomlands, men vårt rörliga kulturarv saknar helt bevarandestatus i den svenska kulturmiljölagen.
Den svenska traditionen att bygga träbåtar går långt tillbaka i tiden. I modern tid blomstrade hantverket under det tidiga 1900-talet. Det fanns varv i nästan varje kustsamhälle, där man byggde allt från allmogebåtar till avancerade segelyachter.
Charlotte Hellman, ordförande i Stiftelsen Princess Svanevit och initiativtagare till kulturprojektet ”Princess Svanevit” och uppropet ”Bevara oss väl!” berättar att svenska varv och konstruktörer var internationellt kända och högaktade. Familjen Plyms varv, Stockholms Båtbyggeri Neglingevarvet i Saltsjöbaden, är till exempel fortfarande internationellt känt och förknippat med svenskt båtbyggeri i världsklass. De svenska exklusiva segel och motorbåtarna i trä byggdes i samarbete med framstående båtkonstruktörer som Knud Reimers, Gustaf Estlander och Carl Gustaf Pettersson.