loadingFör att uppmärksamma det rörliga kulturarvet kommer Princess Svanevit sommaren 2025 att segla genom Göta Kanal. Foto: Malcolm Hanes
För att uppmärksamma det rörliga kulturarvet kommer Princess Svanevit sommaren 2025 att segla genom Göta Kanal. Foto: Malcolm Hanes
Tradition

Hon seglar för vårt kulturarv

Anton Anderberg

Vad hände med det kollektiva minnet hos det folk som varit världskänt för sina varv och sina mästerliga båtbyggare? Klassiska svenska träbåtar beundras utomlands, men vårt rörliga kulturarv saknar helt bevarandestatus i den svenska kulturmiljölagen.

Den svenska traditionen att bygga träbåtar går långt tillbaka i tiden. I modern tid blomstrade hantverket under det tidiga 1900-talet. Det fanns varv i nästan varje kustsamhälle, där man byggde allt från allmogebåtar till avancerade segelyachter.

Charlotte Hellman, ordförande i Stiftelsen Princess Svanevit och initiativtagare till kulturprojektet ”Princess Svanevit” och uppropet ”Bevara oss väl!” berättar att svenska varv och konstruktörer var internationellt kända och högaktade. Familjen Plyms varv, Stockholms Båtbyggeri Neglingevarvet i Saltsjöbaden, är till exempel fortfarande internationellt känt och förknippat med svenskt båtbyggeri i världsklass. De svenska exklusiva segel och motorbåtarna i trä byggdes i samarbete med framstående båtkonstruktörer som Knud Reimers, Gustaf Estlander och Carl Gustaf Pettersson.

Anton Anderberg
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingFör att uppmärksamma det rörliga kulturarvet kommer Princess Svanevit sommaren 2025 att segla genom Göta Kanal. Foto: Malcolm Hanes
För att uppmärksamma det rörliga kulturarvet kommer Princess Svanevit sommaren 2025 att segla genom Göta Kanal. Foto: Malcolm Hanes
Tradition

Hon seglar för vårt kulturarv

Anton Anderberg

Vad hände med det kollektiva minnet hos det folk som varit världskänt för sina varv och sina mästerliga båtbyggare? Klassiska svenska träbåtar beundras utomlands, men vårt rörliga kulturarv saknar helt bevarandestatus i den svenska kulturmiljölagen.

Den svenska traditionen att bygga träbåtar går långt tillbaka i tiden. I modern tid blomstrade hantverket under det tidiga 1900-talet. Det fanns varv i nästan varje kustsamhälle, där man byggde allt från allmogebåtar till avancerade segelyachter.

Charlotte Hellman, ordförande i Stiftelsen Princess Svanevit och initiativtagare till kulturprojektet ”Princess Svanevit” och uppropet ”Bevara oss väl!” berättar att svenska varv och konstruktörer var internationellt kända och högaktade. Familjen Plyms varv, Stockholms Båtbyggeri Neglingevarvet i Saltsjöbaden, är till exempel fortfarande internationellt känt och förknippat med svenskt båtbyggeri i världsklass. De svenska exklusiva segel och motorbåtarna i trä byggdes i samarbete med framstående båtkonstruktörer som Knud Reimers, Gustaf Estlander och Carl Gustaf Pettersson.

Anton Anderberg
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025