loadingGröna Lunds vd Jan Eriksson säger att nöjesparken känner ansvar för dödsolyckan – men man nekar till brott. Foto: Anders Wiklund/TT
Gröna Lunds vd Jan Eriksson säger att nöjesparken känner ansvar för dödsolyckan – men man nekar till brott. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Gröna Lund nekar till brott efter dödsolycka

Mikael Widerberg/TT

Gröna Lund känner ett stort ansvar för dödsolyckan på bergochdalbanan Jetline sommaren 2023, enligt vd Jan Eriksson. Men inför den stundande rättegången nekar nöjesparken till brott.

– Det var en fruktansvärd dag, en enorm chock, säger Eriksson.

25 juni 2023. Gröna Lunds flaggskepp, bergochdalbanan Jetline, spårar delvis ur under ett av alla åk.

En kvinna dör och nio personer, varav flera barn, skadas när en nytillverkad bärarm på undersidan av den främsta vagnen knäcks.

En minnesplats upprättades på Gröna Lund efter dödsolyckan. Arkivbild. Foto: Ali Lorestani/TT

”Enorm chock”

Ett och ett halvt år har gått sedan olyckan – och nu ska ansvarsfrågan prövas i tingsrätten.

Gröna Lund står som företag, tillsammans med bolagen Mekosmos och Göteborgs Mekaniska Werkstad (GMW), anklagade för grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan.

– Vi känner ett stort ansvar för vad alla de drabbade har gått igenom. Det var en fruktansvärd dag. Gröna Lund har haft sin verksamhet i många år, det har varit miljoner åk utan att något sådant här har hänt. Det här var en enorm chock, säger Gröna Lunds vd Jan Eriksson till TT.

Jetline stängdes efter olyckan och ska monteras ned. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT

Men trots att Gröna Lund känner ansvar nekar de till brott.

– Vi delar inte åklagarens beskrivning i alla delar, och det är ju det som ska prövas nu i rätten. Jag vill säga att det är viktigt för de drabbade att få en tydlighet i ansvarsfrågan och för vår del att regelverken och det som haverikommissionen pekade på blir tydligt.

Statens haverikommission (SHK) kritiserade Gröna Lund i sin slutrapport om olyckan. Bland annat ansåg SHK att beställningen av den aktuella bärarmen, som gjordes 2019, var bristfällig.

Vidtagit åtgärder

Efter olyckan har Gröna Lund vidtagit flera åtgärder, berättar Jan Eriksson.

– Vi har genomlyst hela vår verksamhet, vänt på varje sten för att se vad vi kan göra annorlunda.

Det kommer alltid finnas ett ett före och ett efter olyckan, säger han.

– Vi är så klart inte de hårdast drabbade, det tror vi inte en sekund på. De som satt i tåget, deras upplevelse måste ha varit fruktansvärd.

Gröna Lund krävs på tolv miljoner kronor i böter och de andra företagen tre miljoner vardera. Olyckan har påverkat på väldigt många sätt, även rent varumärkesmässigt, enligt Jan Eriksson.

– Den juridiska processen som nu sker påverkar däremot inte vårt arbete med säkerhet eller ambition om att erbjuda en helt säker park. Vi kommer alltid att göra allt vi kan för att något sådant här aldrig ska hända igen, säger han.

Rättegången mot företagen inleds på måndag.

Dödsolyckan på Gröna Lund

Olyckan inträffade den 25 juni 2023, då bergochdalbanan Jetline delvis spårade ur efter att bärarmen på undersidan av den främsta vagnen knäcktes. Bärarmens delar med hjulen på vardera sida om tåget lossnade helt och föll av.

Statens haverikommission (SHK) riktade i sin slutrapport hård kritik mot Gröna Lund. Enligt SHK var Gröna Lunds beställning av den aktuella bärarmen, som gjordes 2019, bristfällig.

Gröna Lund lade ut beställningen av de nya bärarmarna på Mekosmos, som i sin tur lade ut dem på GMW. Gröna Lunds beställning saknade enligt polis och åklagare viktiga delar om vilka krav som måste uppfyllas vid tillverkningen.

GMW som gjorde bärarmarna saknade certifikat för att få tillverka tivolidelar, och missade en avgörande del i svetsningen. Det innebar att bärarmen inte skulle klara av de tryck som uppstod på Jetline. Detta gick inte att upptäcka vid senare kontroller.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingGröna Lunds vd Jan Eriksson säger att nöjesparken känner ansvar för dödsolyckan – men man nekar till brott. Foto: Anders Wiklund/TT
Gröna Lunds vd Jan Eriksson säger att nöjesparken känner ansvar för dödsolyckan – men man nekar till brott. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Gröna Lund nekar till brott efter dödsolycka

Mikael Widerberg/TT

Gröna Lund känner ett stort ansvar för dödsolyckan på bergochdalbanan Jetline sommaren 2023, enligt vd Jan Eriksson. Men inför den stundande rättegången nekar nöjesparken till brott.

– Det var en fruktansvärd dag, en enorm chock, säger Eriksson.

25 juni 2023. Gröna Lunds flaggskepp, bergochdalbanan Jetline, spårar delvis ur under ett av alla åk.

En kvinna dör och nio personer, varav flera barn, skadas när en nytillverkad bärarm på undersidan av den främsta vagnen knäcks.

En minnesplats upprättades på Gröna Lund efter dödsolyckan. Arkivbild. Foto: Ali Lorestani/TT

”Enorm chock”

Ett och ett halvt år har gått sedan olyckan – och nu ska ansvarsfrågan prövas i tingsrätten.

Gröna Lund står som företag, tillsammans med bolagen Mekosmos och Göteborgs Mekaniska Werkstad (GMW), anklagade för grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan.

– Vi känner ett stort ansvar för vad alla de drabbade har gått igenom. Det var en fruktansvärd dag. Gröna Lund har haft sin verksamhet i många år, det har varit miljoner åk utan att något sådant här har hänt. Det här var en enorm chock, säger Gröna Lunds vd Jan Eriksson till TT.

Jetline stängdes efter olyckan och ska monteras ned. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT

Men trots att Gröna Lund känner ansvar nekar de till brott.

– Vi delar inte åklagarens beskrivning i alla delar, och det är ju det som ska prövas nu i rätten. Jag vill säga att det är viktigt för de drabbade att få en tydlighet i ansvarsfrågan och för vår del att regelverken och det som haverikommissionen pekade på blir tydligt.

Statens haverikommission (SHK) kritiserade Gröna Lund i sin slutrapport om olyckan. Bland annat ansåg SHK att beställningen av den aktuella bärarmen, som gjordes 2019, var bristfällig.

Vidtagit åtgärder

Efter olyckan har Gröna Lund vidtagit flera åtgärder, berättar Jan Eriksson.

– Vi har genomlyst hela vår verksamhet, vänt på varje sten för att se vad vi kan göra annorlunda.

Det kommer alltid finnas ett ett före och ett efter olyckan, säger han.

– Vi är så klart inte de hårdast drabbade, det tror vi inte en sekund på. De som satt i tåget, deras upplevelse måste ha varit fruktansvärd.

Gröna Lund krävs på tolv miljoner kronor i böter och de andra företagen tre miljoner vardera. Olyckan har påverkat på väldigt många sätt, även rent varumärkesmässigt, enligt Jan Eriksson.

– Den juridiska processen som nu sker påverkar däremot inte vårt arbete med säkerhet eller ambition om att erbjuda en helt säker park. Vi kommer alltid att göra allt vi kan för att något sådant här aldrig ska hända igen, säger han.

Rättegången mot företagen inleds på måndag.

Dödsolyckan på Gröna Lund

Olyckan inträffade den 25 juni 2023, då bergochdalbanan Jetline delvis spårade ur efter att bärarmen på undersidan av den främsta vagnen knäcktes. Bärarmens delar med hjulen på vardera sida om tåget lossnade helt och föll av.

Statens haverikommission (SHK) riktade i sin slutrapport hård kritik mot Gröna Lund. Enligt SHK var Gröna Lunds beställning av den aktuella bärarmen, som gjordes 2019, bristfällig.

Gröna Lund lade ut beställningen av de nya bärarmarna på Mekosmos, som i sin tur lade ut dem på GMW. Gröna Lunds beställning saknade enligt polis och åklagare viktiga delar om vilka krav som måste uppfyllas vid tillverkningen.

GMW som gjorde bärarmarna saknade certifikat för att få tillverka tivolidelar, och missade en avgörande del i svetsningen. Det innebar att bärarmen inte skulle klara av de tryck som uppstod på Jetline. Detta gick inte att upptäcka vid senare kontroller.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025