"Clair obscur" är en av årets stora spelöverraskningar. Det franska succérollspelet är skrivet av en debutant i Östersund. - Jag hade aldrig direkt spelat några spel innan, säger Jennifer Svenberg-Yen.
"Clair obscur: Expedition 33" är något så udda som ett japanskt rollspel, som i brist på bättre ord är väldigt franskt. Här finns baskrar, förvridna Eiffeltorn och trasiga triumfbågar. Huvudpersonerna drar då och då till med ett "merde".
- Det är kompromisslöst franskt, även om jag själv inte är fransk och manuset är skrivet på engelska, säger Jennifer Yen med ett leende, och fortsätter:
- Det finns en massa härliga subtila – och övertydliga – franska influenser.

Jennifer Svedberg-Yen har bott i Australien, USA och Hongkong. "Folk i Östersund tror mig inte när jag säger att Östersund är en av finaste platserna jag någonsin bott i". Foto: Privat
Hon är huvudförfattare till spelet, som hon började skriva i Australien innan hon och hennes svenske man flyttade till Östersund.
Ett tankeexperiment
"Clair obscurs" inledande timmar utspelas i en la belle époque-inspirerad fantasyvärld. Men till skillnad från den sorglösa epoken är världen slagen i spillror. Alla i en viss ålder dör nämligen i en årlig ceremoni. Det gör att alla är unga och vackra – och vet att deras tid är räknad.
- De som bor i den här världen reagerar på olika sätt. För vissa är det befriande och de blir orädda, andra uppslukas av rädsla och fokuserar på det de förlorar, säger Jennifer Svedberg-Yen.
Att hon drogs in i spelbranschen var en slump. Under Australiens drakoniska covidnedstängning hamnade hon uttråkad i en Reddittråd där Guillaume Broche, då anställd på speljätten Ubisoft, höll på med ett sidoprojekt där han sökte röstskådespelare.
- Jag tror inte han fick så många intresserade för han gav mig två roller. Och när vi diskuterade rollfigurerna och replikerna berättade jag att jag skrev lite på sidan om och kunde hjälpa honom att tvätta dialogen.
- Snart diskuterade vi berättelse och sedan bjöd han in mig till att gå med som författare.
Fem års utveckling
Svedberg-Yen växte upp i ett "strikt, kinesiskt hushåll" i Kalifornien och hade därför knappt spelat tv-spel innan hon gick med i den nybildade franska spelstudion Sandfall.
- Jag tänkte: Jag kommer att jobba med spel. Jag måste förstå vad det handlar om. Så jag började spela och fastnade. Numera är jag en hardcorespelare.
Julen 2020 mådde spelbranschen bra och investerarna uppmanade den färska studion att tänka stort. Knappt fem år senare släpptes "Clair obscur".
Spelet har kritikerhyllats och sålde snabbt två miljoner exemplar. Det slog studion, som såg titeln som rätt nischad, med häpnad.
- Vi gav allt för det här spelet och att se folks gensvar är väldigt känslosamt, säger Jennifer Svedberg-Yen.