loading"Clair obscur" refererar till konsttekniken och dess användande av ljus och skuggor. "Vi lägger ingen värdering i vad som är ljus och mörkt. Båda behövs. Tanken är att det inte bara handlar om gott eller ont, utan att allt på något sätt är sammanvävt" säger spelets huvudförfattaren Jennifer Svedberg-Yen. Foto: Sandfall
"Clair obscur" refererar till konsttekniken och dess användande av ljus och skuggor. "Vi lägger ingen värdering i vad som är ljus och mörkt. Båda behövs. Tanken är att det inte bara handlar om gott eller ont, utan att allt på något sätt är sammanvävt" säger spelets huvudförfattaren Jennifer Svedberg-Yen. Foto: Sandfall
Inrikes

Franska succéspelet skrevs i Östersund

Gustav Sjöholm/TT

"Clair obscur" är en av årets stora spelöverraskningar. Det franska succérollspelet är skrivet av en debutant i Östersund. - Jag hade aldrig direkt spelat några spel innan, säger Jennifer Svenberg-Yen.

"Clair obscur: Expedition 33" är något så udda som ett japanskt rollspel, som i brist på bättre ord är väldigt franskt. Här finns baskrar, förvridna Eiffeltorn och trasiga triumfbågar. Huvudpersonerna drar då och då till med ett "merde".

- Det är kompromisslöst franskt, även om jag själv inte är fransk och manuset är skrivet på engelska, säger Jennifer Yen med ett leende, och fortsätter:

- Det finns en massa härliga subtila – och övertydliga – franska influenser.

Jennifer Svedberg-Yen har bott i Australien, USA och Hongkong. "Folk i Östersund tror mig inte när jag säger att Östersund är en av finaste platserna jag någonsin bott i". Foto: Privat

Hon är huvudförfattare till spelet, som hon började skriva i Australien innan hon och hennes svenske man flyttade till Östersund.

Ett tankeexperiment

"Clair obscurs" inledande timmar utspelas i en la belle époque-inspirerad fantasyvärld. Men till skillnad från den sorglösa epoken är världen slagen i spillror. Alla i en viss ålder dör nämligen i en årlig ceremoni. Det gör att alla är unga och vackra – och vet att deras tid är räknad.

- De som bor i den här världen reagerar på olika sätt. För vissa är det befriande och de blir orädda, andra uppslukas av rädsla och fokuserar på det de förlorar, säger Jennifer Svedberg-Yen.

Att hon drogs in i spelbranschen var en slump. Under Australiens drakoniska covidnedstängning hamnade hon uttråkad i en Reddittråd där Guillaume Broche, då anställd på speljätten Ubisoft, höll på med ett sidoprojekt där han sökte röstskådespelare.

- Jag tror inte han fick så många intresserade för han gav mig två roller. Och när vi diskuterade rollfigurerna och replikerna berättade jag att jag skrev lite på sidan om och kunde hjälpa honom att tvätta dialogen.

- Snart diskuterade vi berättelse och sedan bjöd han in mig till att gå med som författare.

Fem års utveckling

Svedberg-Yen växte upp i ett "strikt, kinesiskt hushåll" i Kalifornien och hade därför knappt spelat tv-spel innan hon gick med i den nybildade franska spelstudion Sandfall.

- Jag tänkte: Jag kommer att jobba med spel. Jag måste förstå vad det handlar om. Så jag började spela och fastnade. Numera är jag en hardcorespelare.

Julen 2020 mådde spelbranschen bra och investerarna uppmanade den färska studion att tänka stort. Knappt fem år senare släpptes "Clair obscur".

Spelet har kritikerhyllats och sålde snabbt två miljoner exemplar. Det slog studion, som såg titeln som rätt nischad, med häpnad.

- Vi gav allt för det här spelet och att se folks gensvar är väldigt känslosamt, säger Jennifer Svedberg-Yen.

”Clair obscur

"Clair obscur: Expedition 33" är debutspelet från franska studion Sandfall.

Det är ett japanskt rollspel (JRPG) med turordningsbaserade strider fast med inslag av knapptryck-tajmning för att göra kraftfulla attacker, motattacker eller skydda sig.

Spelet har höga 92/100 på Metacritic, som samlar kritikerbetyg.

Spelet finns på Xbox Series, PS5 och pc och släpptes 24 april.

((TT))

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loading"Clair obscur" refererar till konsttekniken och dess användande av ljus och skuggor. "Vi lägger ingen värdering i vad som är ljus och mörkt. Båda behövs. Tanken är att det inte bara handlar om gott eller ont, utan att allt på något sätt är sammanvävt" säger spelets huvudförfattaren Jennifer Svedberg-Yen. Foto: Sandfall
"Clair obscur" refererar till konsttekniken och dess användande av ljus och skuggor. "Vi lägger ingen värdering i vad som är ljus och mörkt. Båda behövs. Tanken är att det inte bara handlar om gott eller ont, utan att allt på något sätt är sammanvävt" säger spelets huvudförfattaren Jennifer Svedberg-Yen. Foto: Sandfall
Inrikes

Franska succéspelet skrevs i Östersund

Gustav Sjöholm/TT

"Clair obscur" är en av årets stora spelöverraskningar. Det franska succérollspelet är skrivet av en debutant i Östersund. - Jag hade aldrig direkt spelat några spel innan, säger Jennifer Svenberg-Yen.

"Clair obscur: Expedition 33" är något så udda som ett japanskt rollspel, som i brist på bättre ord är väldigt franskt. Här finns baskrar, förvridna Eiffeltorn och trasiga triumfbågar. Huvudpersonerna drar då och då till med ett "merde".

- Det är kompromisslöst franskt, även om jag själv inte är fransk och manuset är skrivet på engelska, säger Jennifer Yen med ett leende, och fortsätter:

- Det finns en massa härliga subtila – och övertydliga – franska influenser.

Jennifer Svedberg-Yen har bott i Australien, USA och Hongkong. "Folk i Östersund tror mig inte när jag säger att Östersund är en av finaste platserna jag någonsin bott i". Foto: Privat

Hon är huvudförfattare till spelet, som hon började skriva i Australien innan hon och hennes svenske man flyttade till Östersund.

Ett tankeexperiment

"Clair obscurs" inledande timmar utspelas i en la belle époque-inspirerad fantasyvärld. Men till skillnad från den sorglösa epoken är världen slagen i spillror. Alla i en viss ålder dör nämligen i en årlig ceremoni. Det gör att alla är unga och vackra – och vet att deras tid är räknad.

- De som bor i den här världen reagerar på olika sätt. För vissa är det befriande och de blir orädda, andra uppslukas av rädsla och fokuserar på det de förlorar, säger Jennifer Svedberg-Yen.

Att hon drogs in i spelbranschen var en slump. Under Australiens drakoniska covidnedstängning hamnade hon uttråkad i en Reddittråd där Guillaume Broche, då anställd på speljätten Ubisoft, höll på med ett sidoprojekt där han sökte röstskådespelare.

- Jag tror inte han fick så många intresserade för han gav mig två roller. Och när vi diskuterade rollfigurerna och replikerna berättade jag att jag skrev lite på sidan om och kunde hjälpa honom att tvätta dialogen.

- Snart diskuterade vi berättelse och sedan bjöd han in mig till att gå med som författare.

Fem års utveckling

Svedberg-Yen växte upp i ett "strikt, kinesiskt hushåll" i Kalifornien och hade därför knappt spelat tv-spel innan hon gick med i den nybildade franska spelstudion Sandfall.

- Jag tänkte: Jag kommer att jobba med spel. Jag måste förstå vad det handlar om. Så jag började spela och fastnade. Numera är jag en hardcorespelare.

Julen 2020 mådde spelbranschen bra och investerarna uppmanade den färska studion att tänka stort. Knappt fem år senare släpptes "Clair obscur".

Spelet har kritikerhyllats och sålde snabbt två miljoner exemplar. Det slog studion, som såg titeln som rätt nischad, med häpnad.

- Vi gav allt för det här spelet och att se folks gensvar är väldigt känslosamt, säger Jennifer Svedberg-Yen.

”Clair obscur

"Clair obscur: Expedition 33" är debutspelet från franska studion Sandfall.

Det är ett japanskt rollspel (JRPG) med turordningsbaserade strider fast med inslag av knapptryck-tajmning för att göra kraftfulla attacker, motattacker eller skydda sig.

Spelet har höga 92/100 på Metacritic, som samlar kritikerbetyg.

Spelet finns på Xbox Series, PS5 och pc och släpptes 24 april.

((TT))

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025