loadingTransporterna är enorma, varje malmtåg är 750 meter långt. Foto: Pressbild/Alm & Me AB/LKAB
Transporterna är enorma, varje malmtåg är 750 meter långt. Foto: Pressbild/Alm & Me AB/LKAB
Inrikes

Från malm till världsstål – Kirunas exportmaskineri

Staffan Erfors
Staffan Erfors

Kiruna står i centrum för svensk järnmalmsexport. Varje dygn rullar tåg med tusentals ton malm mot Narvik och Luleå. Men slitna järnvägar och långa avstånd gör logistiken till en nationell ödesfråga.

Kiruna är inte bara ett samhälle byggt kring gruvan – det är också navet i ett globalt exportmaskineri. LKAB:s malm används i stålverk över hela världen och utgör en av Sveriges största exportintäkter. Men vägen från berget till hamn är lång, bokstavligen.

Malmen fraktas på Malmbanan, järnvägen som löper mellan Luleå och Narvik. Där möter det lokala produktionsmaskineriet den globala marknaden.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Staffan Erfors
Staffan Erfors
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingTransporterna är enorma, varje malmtåg är 750 meter långt. Foto: Pressbild/Alm & Me AB/LKAB
Transporterna är enorma, varje malmtåg är 750 meter långt. Foto: Pressbild/Alm & Me AB/LKAB
Inrikes

Från malm till världsstål – Kirunas exportmaskineri

Staffan Erfors
Staffan Erfors

Kiruna står i centrum för svensk järnmalmsexport. Varje dygn rullar tåg med tusentals ton malm mot Narvik och Luleå. Men slitna järnvägar och långa avstånd gör logistiken till en nationell ödesfråga.

Kiruna är inte bara ett samhälle byggt kring gruvan – det är också navet i ett globalt exportmaskineri. LKAB:s malm används i stålverk över hela världen och utgör en av Sveriges största exportintäkter. Men vägen från berget till hamn är lång, bokstavligen.

Malmen fraktas på Malmbanan, järnvägen som löper mellan Luleå och Narvik. Där möter det lokala produktionsmaskineriet den globala marknaden.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Staffan Erfors
Staffan Erfors
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025