loading1995 års segrarpodium representerade av tre spanska företag: ett statligt lotteri, en bank och en klocktillverkare. Foto: Pascal Pavani/AFP via Getty Images
Weekend Vecka 26

Från cykelfabriker till folkkosmetika – Nivea förändrade Tour de France

1995 års segrarpodium representerade av tre spanska företag: ett statligt lotteri, en bank och en klocktillverkare. Foto: Pascal Pavani/AFP via Getty Images
Weekend-redaktionen

Under de första decennierna av Tour de France dominerades tävlingens sponsorer av fabriksstall från cykel- och fordonsindustrin. 1954 förändrades detta på ett sätt som nästan chockade cykelsporten men tog den till nya höjder.

De franska cykeltillverkarna Alcyon, Peugeot och La Française byggde sina lag kring tydliga tekniska ambitioner – tävlingarna blev en förlängning av produktutvecklingen. Sponsring var i praktiken en fråga för tillverkare, och syftet var att vinna genom teknisk överlägsenhet, inte genom marknadsföring i klassisk mening.

Men 1954 förändrades spelplanen. Hudvårdsföretaget Nivea, grundat i Hamburg 1911, tog, utan någon som helst koppling till branschen, det oväntade steget att sponsra ett cykellag.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loading1995 års segrarpodium representerade av tre spanska företag: ett statligt lotteri, en bank och en klocktillverkare. Foto: Pascal Pavani/AFP via Getty Images
Weekend Vecka 26

Från cykelfabriker till folkkosmetika – Nivea förändrade Tour de France

1995 års segrarpodium representerade av tre spanska företag: ett statligt lotteri, en bank och en klocktillverkare. Foto: Pascal Pavani/AFP via Getty Images
Weekend-redaktionen

Under de första decennierna av Tour de France dominerades tävlingens sponsorer av fabriksstall från cykel- och fordonsindustrin. 1954 förändrades detta på ett sätt som nästan chockade cykelsporten men tog den till nya höjder.

De franska cykeltillverkarna Alcyon, Peugeot och La Française byggde sina lag kring tydliga tekniska ambitioner – tävlingarna blev en förlängning av produktutvecklingen. Sponsring var i praktiken en fråga för tillverkare, och syftet var att vinna genom teknisk överlägsenhet, inte genom marknadsföring i klassisk mening.

Men 1954 förändrades spelplanen. Hudvårdsföretaget Nivea, grundat i Hamburg 1911, tog, utan någon som helst koppling till branschen, det oväntade steget att sponsra ett cykellag.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025