Det råder en snäv bild i medierapporteringen, vilket exkluderar vissa röster, anser forskare som har granskat mediernas framställning av den gröna omställningen, som ”gör industrins satsningar i norr till något nödvändigt”.
Mediebevakningen av den så kallade gröna omställningen domineras av två bilder, anser Annika Egan Sjölander, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet, en av forskarna bakom en ny studie. Den ena bilden framställer norra Sverige som en motor för grön industriell tillväxt; den andra ger en mer problematisk bild av Norrland och landsbygden som något perifert i behov av hjälp. I den första bilden framställs stora industrisatsningar som en lösning på både klimatproblem och regionala utmaningar, utan att ekologiska eller sociala perspektiv problematiseras.
– Våra resultat visar hur nyhetsmedier under tidsperioden skapar och förstärker berättelser som gör industrins satsningar i norr till något både självklart och nödvändigt, medan andra sätt att förstå omställningen på får betydligt mindre utrymme, säger Egan Sjölander, som har byggt studien på 9 755 nyhetsartiklar och debattinlägg mellan åren 2015 och 2023.