Googles nya AI-satsning för studenter sågas av en svensk expert på området.
– Man reducerar utbildning till produktion i stället för en intellektuell process. Det är väldigt oroväckande, säger forskaren Pontus Wärnestål.
Studenter i ett 50-tal länder, inklusive Sverige, kan nu få tillgång till Googles AI-verktyg gratis i ett år. Både chattjänsten Gemini och Notebook LM, en tjänst för att arbeta med anteckningar och dokument, ingår. Satsningen från techjätten beskrivs som ett led i företagets mål att "hjälpa studenter lyckas i klassrummen och förbereda dem för den framtida arbetsmarknaden”.
Men Pontus Wärnestål, som är biträdande professor i informationsteknologi och forskare vid Högskolan i Halmstad, ser det hela i ett annat ljus:
– Hela narrativet som Google presenterar ramar in forskning och lärande som något tråkigt, som verktyget gör åt dem. Då tappar man hela träningen i källkritik, omdöme, uthållighet och analytisk förmåga.
Digital infrastruktur
Wärnestål säger att det ligger mer bakom Googles satsning på digital infrastruktur än att enbart hjälpa studenter.
– De vill ju, om man ska vara lite vass, kolonisera den digitala lärandemiljön. För varje student som börjar skriva, analysera och tänka genom deras verktyg så förflyttas lärandet in i ett system som Google styr.
”Högsta klass”
Martin Svensson är vd på AI Sweden, Sveriges nationella AI-center. Han säger att det är bra att studenter, och andra i samhället, får tillgång till ”de bästa verktygen av sitt slag” och vill inte kommentera enskilda aktörer på området.
– Verktygen som håller absolut högsta klass, de är inte sällan amerikanska. Det går att diskutera om det är bra eller dåligt, men studenten vill ha tillgång till det bästa.
Han medger att användande av AI-verktyg kan leda till en ”inlåsningseffekt”.
– De här verktygen, användarupplevelsen kan stärkas av att man använder ett och samma under längre tid.
Lobbyism
Är det Google gör en form av lobbyism?
– Absolut. Det är definitivt en lobbyism, säger Pontus Wärnestål och fortsätter:
– Ta den stackars politiker som vänder sig emot det här, och då utmålas som den som vill ta ifrån svenska studenter möjligheten att använda en kraftfull teknologi för att bli mer konkurrenskraftiga på en global marknad – det är hur lätt som helst att spinna det narrativet.
Nyligen lanserades en rapport där det framgick att flera populära AI-tjänster svarar fel när det gäller nyheter. Sämst var Googles Gemini som i tre fall av fyra inte kunde ge korrekta källor till sina påståenden.
Andrea Lewis Åkerman, kommunikationschef Google Sverige, skriver i en kommentar till TT, angående Googles studentsatsning:
”Våra AI-funktioner för lärande är utvecklade utifrån pedagogiska principer, i samarbete med utbildare och forskare inom pedagogik, med fokus på att främja kritiskt tänkande och aktivt lärande.”














